V70 SC-901 knopjes aan het stuur?

Gestart door WubboZ, 21-12-2009 23:42:48

Vorige topic - Volgende topic

WubboZ

Hallo allemaal,

Voor een van de eerste posts op het forum misschien een vreemde vraag, maar ik vroeg me af of er voor de V70 classic ook een stuur met knopjes voor de bediening van RTI/Audio beschikbaar was. Ik heb op ebay al wel setjes gevonden voor de S80 en nieuwere S/V/C70 etc modellen, maar of dat zonder al te veel geknutsel past weet ik dus niet. Ik heb eens wat rond gekeken, en nog nooit een V70 of vergelijkbaar met stuurbediening gezien. Ik wil namelijk een blitzsafe constructie aan mn SC-901 hangen, maar als ik dan nog steeds elke keer naar de knopjes op de head unit moet grijpen, dan kan ik ook wel gewoon de ipod met een lange kabel op de bijrijders stoel leggen, en daar telkens naar grijpen als het nummer me niet bevalt ;)
Verder viel het me op dat er geen geluid uit mn center speaker komt (nooit op gelet, maar ik merkte het gister ineens), ook in ProLogic mode. Er zit zo'n speaker grille, met dolby logootje, maar ik heb nog niet de moeite genomen het open de breken. Was dat ook een optie, om daar daadwerkelijk en speaker onder te zetten, of heb ik iets stuk?

Thys

Ha, stuurknopjes, mijn discipline :D

Het nieuwere type stuurwiel zal wel passen, maar daar houdt het ook wel mee op. De stuurbediening is niet bepaald plug-n-play met de oudere typen radio's. Natuurlijk is niets onmogelijk, maar bepaald makkelijk gaat het niet worden ;D

WubboZ

Niet plug en play vind ik niet erg, maar dingen als de airbag enzo dat is wel compatibel tussen nieuwe en oude V70 stuur modellen? Zit er net zoals met de CD-wisselaar, wel al een kabel voor, of moet je zelf ook nog de aansluitingen en bedrading regelen?
En thyzerrr, jouw "discipline", wil dat zeggen dat je het ook eens geprobeerd hebt stuurbediening te installeren?

Thys

Citaat van: WubboZ op 25-12-2009 15:54:01
Niet plug en play vind ik niet erg, maar dingen als de airbag enzo dat is wel compatibel tussen nieuwe en oude V70 stuur modellen? Zit er net zoals met de CD-wisselaar, wel al een kabel voor, of moet je zelf ook nog de aansluitingen en bedrading regelen?
En thyzerrr, jouw "discipline", wil dat zeggen dat je het ook eens geprobeerd hebt stuurbediening te installeren?

Ik ben er nog steeds druk mee  :eusa_shifty: Al ga ik er geen 850-radio mee besturen, maar een pc.

Het is verre van plug and play omdat de 850/X70 classic-radio's er niet op voorbereid zijn. Aansturing van de airbags is tot +/- 2006 wel grotendeels gelijk, de huidige airbag-connector op de stuurkolom kun je blijven gebruiken. Wel is het een uitdaging om de signalen van de stuurschakelaars richting radio te krijgen, aangezien de 850 contactrol enkel 2 airbagcontacten heeft.

pazzje

Thys

Die zijn er!

Het stuur zit inmiddels alweer een poosje in mijn auto.

Claxon en airbag functioneren nu gewoon (die laatste heb ik overigens niet getest :))

De schakelaars werken, al heb ik de computer nog niet, die ik ermee ga bedienen. Hopelijk voor het einde van dit jaar :eusa_pray:

Easterboy

Dat ziet er echt te gek uit man!!! :eusa_clap:
Dat wil ik ook!!!!! :D

Jij sluit er een pc op aan, als ik zoiets zou inbouwen zou ik de radio ook werkend willen hebben.
Nu kan de standaard sc-'s er niet op, maar een hu-1205 bijvoorbeeld wel?
Of moet je echt een S60 radio (HU-850 bijvoorbeeld)? Zo ja, deze passen toch niet (lekker) in een 850/x70?

jberg

is het niet zo dat niet elk knopje apart bedraad is maar dat het via canbus met een code aangestuurd wordt?

Thys

De communicatie tussen radio en schakelaars vindt inderdaad plaats via CAN-bus, maar niets hoeft je ervan te weerhouden om dat systeem te bypassen, en draden rechtstreeks op de schakelaars te monteren. Dan blijf je alleen zitten met het punt dat je die draadjes naar de radio moet zien te krijgen; daar heb ik nu al wel een oplossing voor, maar die wordt tzt. vervangen door iets anders.

jberg

hoe heb je dat bij het stuur voor elkaar gekregen dan?? je moet toch een keer of wat kunnen draaien met je stuur

Thys

Dat klopt, daarom ben ik ermee bezig om de communicatie draadloos te laten verlopen. Over een paar weken meer daarover :)

pazzje

Past het stuur een beetje netjes op de stuurkolom, en dan bedoel ik of de vorm van de basis van het stuurwiel overeenkomt met de vorm (van de plastic omhulsel) van de stuurkolom?

UserID6342

Citaat van: Easterboy op 17-04-2010 16:54:59
Nu kan de standaard sc-'s er niet op, maar een hu-1205 bijvoorbeeld wel?
Op de originele stuurbediening van de S60 kan idd een HU-1205 worden aangesloten, want die combi had ik mijn S60 D5.  Werkte perfect.

Thys

Vergeet alleen niet dat dat in de 850 niet plug 'n play gaat zijn, aangezien de communicatie via CANbus plaatsvindt.

De pasvorm van het stuur vind ik behoorlijk. De vormen komen niet exact overaan, maar mij stoort het geenszins.

Easterboy

Citaat van: thyzerrr op 18-04-2010 23:46:25
Vergeet alleen niet dat dat in de 850 niet plug 'n play gaat zijn, aangezien de communicatie via CANbus plaatsvindt.
En hoe is dat met een V70 of S70?