Kan iemand mij uitleggen wat tracs zijn? (ABS)

Gestart door CharlieFox, 04-01-2010 21:53:30

Vorige topic - Volgende topic

Turbo-Geek

Wat dacht je van het lampje verwijderen uit het instrumenten paneel, makkelijkste oplossing.
Je moet echt een oplettende monteur en met verstand van zaken hebben die op zoek gaat naar een lampje dat brand en daarna netjes uit gaat, de meesten letten er niet op.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

arjenT5R

lekker origineel houden kost nog minder ook zonder tracs  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Citaat van: CharlieFox op 04-01-2010 23:22:39
Citaat van: thuur op 04-01-2010 23:12:06
Als je geen knopje en geen lampje in je dash met de tekst TRACS hebt (zie je branden bij op contact zetten), dan heb je geen TRACS.

Voor onze roffels zijn er 5 types ABS controllers:
- ABS (<05-'95) aluminium
- ABS/TRACS (<05-'95) aluminium
- ABS (>06-'95) plastic
- ABS/TRACS (>06-'95) plastic
- ABS/STC (>06-'99) plastic

Ze zijn onderling niet uitwisselbaar, al denk ik dat een ABS/TRACS controller op een ABS plek nog wel een goede kans maakt prima te werken.

Gr 8)

Kijk, daar heb ik wat aan! Herinner me nu dat mijn controller van plastic was. Klopt ook wel naar het bouwjaar van mijn auto, sep 1995. En ik heb nergens knopjes met de tekst tracs. Dus heb ik dat dus niet.

Ga dus nu zoeken naar 850 ABS-controllers van kunststof zonder tracs. Alhoewel, lees ook dat ABS icm tracs eventueel ook zou kunnen. Hoe regel je dat dan met de bedrading etc. of is dat niet zo heel moeilijk?

De pinout is hetzelfde van de plastic modellen (ex. STC). Het enige wat je mist is de bedrading naar de TRACS schakelaar. Hydraulisch gezien heeft de TRACS een extra klep en remleiding. Maar als er een poging wordt gedaan deze extra klep te bedienen zal er niets gebeuren. Ik verwacht niet dat de controller dat in de gaten heeft. De klep wordt mbv. een spoel bediend en ze staan fysiek los van elkaar.

Gr ;)

haasje

Als je controller al eens hersteld is, is het dan niet waarschijnlijk dat het iets anders is? abs-krans, abs sensor etc.

thuur

Citaat van: Misha op 04-01-2010 23:15:27
Citaat van: thuur op 04-01-2010 23:12:06
Als je geen knopje en geen lampje in je dash met de tekst TRACS hebt (zie je branden bij op contact zetten), dan heb je geen TRACS.

Voor onze roffels zijn er 5 types ABS controllers:
- ABS (<05-'95) aluminium
- ABS/TRACS (<05-'95) aluminium
- ABS (>06-'95) plastic
- ABS/TRACS (>06-'95) plastic
- ABS/STC (>06-'99) plastic

Ze zijn onderling niet uitwisselbaar, al denk ik dat een ABS/TRACS controller op een ABS plek nog wel een goede kans maakt prima te werken.

Gr 8)

Mmm.. en dan is de mijne van 02-99 en heeft ABS/STC.. ???
Oja, en ook die is al een keer gesoldeerd door de Volvodealer

Inderdaad: STC was leverbaar op de turbo-V70's vanaf '99 :D

Gr ;)

edit: en S70's uiteraard :eusa_shifty:

CharlieFox

Citaat van: haasje op 04-01-2010 23:30:38
Als je controller al eens hersteld is, is het dan niet waarschijnlijk dat het iets anders is? abs-krans, abs sensor etc.

Been there, done that, helaas niet gewerkt, zie onderstaande topic van mij destijds ...

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,21347.msg404867.html#msg404867
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Citaat van: Turbo-Geek op 04-01-2010 23:26:10
Wat dacht je van het lampje verwijderen uit het instrumenten paneel, makkelijkste oplossing.
Je moet echt een oplettende monteur en met verstand van zaken hebben die op zoek gaat naar een lampje dat brand en daarna netjes uit gaat, de meesten letten er niet op.

Is dat niet 'n behoorlijk gedoe? Dashboard demonteren en zo? Ik dacht meer aan ergens het juiste draadje lostrekken, maar ja, welke? :-)
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

-D©©©L-

IK had in eerste instantie last van een rotte controller, dacht ik. opnieuw gesoldeerd en het werd al beter. Maar nog niet helemaal over.
Daarna de sensor gewisseld, daar werd het al anders van (beter). maar nog steeds niet helemaal rustig als ik voldoende grip had.
Bij mij was het onderste deel van de aansluit draad van de LV sensor aangetast door vocht (cavitatie), dit deel vervangen en daarna waren de problemen echt over.

thuur

Citaat van: CharlieFox op 05-01-2010 00:10:55
Citaat van: Turbo-Geek op 04-01-2010 23:26:10

Is dat niet 'n behoorlijk gedoe? Dashboard demonteren en zo? Ik dacht meer aan ergens het juiste draadje lostrekken, maar ja, welke? :-)

Je kunt bv. het ABS lampje samen met het acculampje schakelen. Dan moet je het ABS draadje tijdelijk losmaken uit de multistekker en een lusje maken met het accukabeltje. Maar dat is meer werk dan het lampje eruit halen.

Overigens lever ik altijd mijn auto met draaiende motor af bij het APK station. Ondanks 3 verschillende keurmeesters heb ik nog nooit een opmerking daarover gehad.

Gr ;)