Plots veel olieverlies langs vuldop

Gestart door Daf46, 25-12-2009 20:48:31

Vorige topic - Volgende topic

Daf46

Hallo,

Het gaat over de auto van mijn neef, 855 2,5 10V 1994 MT, 250.000km.
Deze middag plots slecht lopen, sputteren tijdens het rijden (stationair ok).

Ben zopas een testritje gaan maken, nu reed ie normaal, maar er was (verbrande) olie te ruiken.

Blik onder te kap toont enorm veel olie rond de vuldop (dit was voor vandaag niet aanwezig). De ring van de dop is onlangs vervangen en lijkt ok.

De auto heeft begin deze week een groot onderhoud gehad.

Beetje randinformatie nog, de auto verbruikt al sinds aanschaf (denk bij 200.000km) redelijk veel olie 1 per 1000km, maar wel constant.

Iemand een idee waar te beginnen zoeken ?

-D©©©L-

Mogelijk wat teveel olie erin (gevult tot maximaal ?) en een ring die minder goed afsluit. Sommige "imi" ringen zijn iets dikker of dunner. De veren van de dop kan je iets strakker zetten met een waterpomptang.

Hoe is de staat van de carterventilatie ?

Daf46

Citaat van: -D©©©L- op 25-12-2009 21:03:19
Mogelijk wat teveel olie erin (gevult tot maximaal ?) en een ring die minder goed afsluit. Sommige "imi" ringen zijn iets dikker of dunner. De veren van de dop kan je iets strakker zetten met een waterpomptang.

Hoe is de staat van de carterventilatie ?
Hij is idd tot max. gevuld geweest aldus mijn neef.

Karterventilatie is iig verdacht vermits de vuldop begint te dansen als je hem er los oplegt en de peilstokbuis nogal blaast.

thuur

Carterdruk/olieverbruik is dus al langer zo te lezen. Overigens merk je dat niet aan het rijgedrag.

Plots slecht lopen zou vocht kunnen zijn in b.v. de verdeelkap (water of olie te zien?) of slechte bougiekabels. Maar ook een sensor (foutcodes?) of achterstallig onderhoud op de ontsteking (wat hield dat groot onderhoud in?).

Gr 8)

Daf46

Bij groot onderhoud zijn de bougies vervangen (naast de olie enz ...) maar waarschijnlijk liggen er ook nog wel 250.000 km oude kabels in.

Zal sugereren dat ze de foutcodes eens uitlezen.

Daf46

Kreeg net berich van mijn neef:
Citeer
Sam,
Dit had ik niet verwacht : Versleten motor ......
Onderdruk, zei mijn garagist (en nu sta ik onder druk ;-).Als je motor een tijdje laat draaien ,en vervolgens open je de oliedop, dan rookt het alsof er ne paus verkozen is... dat is volgens hem het teken dat de motor versleten is ( door slijtage komt er olie in de cylinders of zo ....)

Kan dit kloppen of is dit een beetje te snelle diagnose van zijn garagist ?

thuur

Ik vind het te snel. Ik zou een nieuwe carterventilatie er tegenaangooien. Voor minder dan 100 euro (ex. werk) kun je dat al uitsluiten.

Gr 8)

wepster

De veren van de dop kan je iets strakker zetten met een waterpomptang.

licht dit eens toe met foto's ben hier wel benieuwd naar ;D

850 Ra$ing

Citaat van: wepster op 29-12-2009 21:38:12
De veren van de dop kan je iets strakker zetten met een waterpomptang.

Koop dan gewoon een std volvo ringetje van 80 cent.
licht dit eens toe met foto's ben hier wel benieuwd naar ;D

scarlatti850

Omdat ikzelf niks van automechaniek ken,en omdat ik er niet zo van houd mijn vrjie tijd in garages door te brengen,heb ik besloten deze volvo te koop aan te bieden...
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,38548.msg771444.html#msg771444.

mevita

Kijk eens naar je vlamdover daar zit een zeefje in als het goed is ,haal dat zeefje eruit en je zult merken dat de druk en je olieverlies een stuk minder is zoniet helemaal weg.
Pas wel op waar het zeefje inzit is een bajonetsluiting en met het eruit peuteren van het zeefje heb je de kans dat het breekt dus doe dit met beleid.De vlamdover zit achter onder dat zwarte kapje naast het inlaatspruitstuk met een dikkke slang naar het luchtfilterhuis,

gr mevita 

Ronald21

heb je zeefje al eruit gehaald ?

kost je 10 min

is een snelle fix misschien van je olieprobleem

kun je 'm alsnog verkopen

mvg

Daf46

Citaat van: Ronald21 op 05-01-2010 19:41:02

kost je 10 min

mvg

Hij heeft al een andere auto ondertussen (laten we zeggen dat er zich een goede deal aandiende).

Ronald21

Citaat van: Daf46 op 05-01-2010 19:53:48
Citaat van: Ronald21 op 05-01-2010 19:41:02

kost je 10 min

mvg

Hij heeft al een andere auto ondertussen (laten we zeggen dat er zich een goede deal aandiende).

aha , de aap komt uit de  mouw (al nieuwe schoenen gekocht)  : )