Spanningsregelaar of dynamo ?

Gestart door SanderM850TDI, 26-12-2009 14:57:22

Vorige topic - Volgende topic

SanderM850TDI

Spontaan begonen de lampjes van serv.en die van de brandstoftank te branden de rest geven een beetje licht. ALs ik even wat meer gas geef gaat alles weeruit.Vanmorgen was de accu leeg heb deze weer opgeladen en de auto start wel weer maar nog steeds blijven de lampjes van de sevr. en van de brandstoftank blijven branden.Nu mijn vraag is dit nu een dynamo of de spanningsregelaar die kapot is?

francois

meet even op de dynamo of deze genoeg levert(of accu)

SanderM850TDI

Spanningsmeter uitgeleed word morgen dus

innocenti

Citaat van: francois op 27-12-2009 11:01:59
meet even op de dynamo of deze genoeg levert(of accu)
Spanning zegt niet alles. Mijn dynamo vervangen terwijl deze 13,5V aangaf als de motor draaide. De dynamo leverde voldoende spanning alleen 0 stroom. En die heb je echt nodig om te laden.

Het beste kan je de dynamo uitbouwen en laten controlen bij een revisiebedrijf. Zij kunnen de spanningsregelaar verwisselen en op een testbank controleren of alleen de regelaar vervangen voldoende is.

mevita

Vaak zijn bij de dynamo de koolborsteltjes versleten, bij sommige dynamo,s kun je ze los verwisselen hoe het bij een volvo dynamo zit weet ik niet maar misschien kan iemd anders hier een antwoord op geven,

gr mevita

KIM

En als deze versleten zijn, zijn vaak de loopringen in de dynamo erg slecht geworden.
Een ruildynamo is wellicht duurder maar wel een betere lange termijn oplossing.

thuur

Citaat van: mevita op 27-12-2009 16:56:11
Vaak zijn bij de dynamo de koolborsteltjes versleten, bij sommige dynamo,s kun je ze los verwisselen hoe het bij een volvo dynamo zit weet ik niet maar misschien kan iemd anders hier een antwoord op geven,

Volgens Volvo en Bosch "zo goed als onmogelijk". Ik heb ze al eens succesvol verwisseld in een kwartiertje :D

Gr 8)

pwassink

Citaat van: thuur op 27-12-2009 17:13:50
Citaat van: mevita op 27-12-2009 16:56:11

Volgens Volvo en Bosch "zo goed als onmogelijk". Ik heb ze al eens succesvol verwisseld in een kwartiertje :D

Gr 8)

Twee euro en vijfenzeventig eurocenten bij een goede startmotor-dynamotoko als ik me dat goed herrinner,
t in en uitbouwen is ietsje meer als je het laat doen ..    ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

KIM

Gr 8)
Had je de loopringen van die witte eens moeten zien.... (originele Volvo dynamo)

pwassink

Citaat van: KIM op 27-12-2009 18:04:08

Gr 8)
Had je de loopringen van die witte eens moeten zien.... (originele Volvo dynamo)

Ach, trek je t ankertje er even uit en draait er een randje af, of indien geen draaibank t borstelringetje even netjes opschuren.
boel even netjes schoonmaken, beetje fris vet in de lagertjes of een stel nieuwe erin, boel weer inmekaar klikken
borstelgebeuren er weer in en afmonteren die handel, kan vaak weer jaren mee ..

Dit kan in negen van die tien gevallen prima, is de hele binnenboel echt verrot door gebroken borstels, vette sluiting of
serieus vastgelopen spullen dan helpt alleen een revisiedynamo.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

volvobug

Voordat je de dynamo gaat uitbouwen ook accu (laten) controleren. Heb vorig jaar zelfde fenomeen gehad, dynamo OK maar accu niet meer OK.  Geeft alleraardigste effecten tijdens het rijden waarbij de diverse boordsystemen wisselend van slag raken, lampjes die aan en uit gaan, autoradio die uit en weer aan springt.

Was in Woerden en maar even binnengewipt bij Hooftman, die hebben hem aan de tester gehangen en daarmee was het zo duidelijk. Dynamo OK, maar accu dus niet (kan gebeuren na 11 jaar!).  Nieuwe accu erin en alles weer normaal.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

SanderM850TDI

Probleem opgelost het was de spanningsregelaar

Dank aan ieder die heeft meegedacht

Groeten Sander