850 verwarming maakt lawaai en blaast geen warme lucht van buiten

Gestart door duramen, 27-12-2009 17:19:47

Vorige topic - Volgende topic

duramen

Mijn 850 met ECC heeft een probleem met de verwarming. Met de airco uit (of ook als de airco aan staat) en de temperatuur op normaal (20C ) begint de verwarmingsventilator na warm worden van de motor te draaien met veel lawaai maar zonder dat er veel lucht uit de roosters komt. Behalve als ik de airmix open zet, dan komt er koude lucht uit de midden ventilatie roosters.
Als ik rij zonder de airmix open dan beslaan de ruiten vreselijk vanbinnen.
Als ik de temperatuur op minimaal zet dan verdwijnt het lawaai en komt er koude lucht uit alle roosters.
Als ik de verwarming op recirculatie zet dan verdwijnt het lawaai ook.
Het lijkt of er een klep niet open gaat die lucht vanaf buiten langs de verwarming moet laten lopen.
Soms, na een tijdje rijden, komt er ineens wel weer lucht uit de verwarming en verdwijnt het lawaai.
Altijd na stoppen en weer starten van de motor komt het lawaai weer terug.

Ik weet hoe ik vanaf links en rechts onder het dashboard bij de verwarming kom maar daar zitten zo veel klepmotoren en ik heb geen service informatie dus ik weet niet welke het zou kunnen zijn, wel kan ik de recirculatie klep open en dicht zien gaan als ik de schakelaar om zet, dus die doet het netjes.

Kan iemend mij helpen met informatie welke klepmotor mogelijk niet meer goed werkt? En vooral waar die zit?
Of is mijn diagnose fout?

thuur

Knipperen de lampjes na het starten? Dan heb je een foutcode te pakken, waarschijnlijk zelfs op het defecte motortje of klep.

Kun je het lawaai iets specifieker omschrijven?

Gr :eusa_think:

duramen

Er knipperen geen lampjes na het starten (denk ik, maar ik kijk er niet de hele tijd naar)
Het lawaai is een soort gorgelend lawaai wat je ook hoort als je de slang van een stofzuiger bijna dicht houd.
In deze post heb ik een plaatje gevonden van de kleppen motoren
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,16146.msg278720.html#msg27872

Begrijp ik de airflow van de verwarming op deze manier goed?

Buiten  of binnen (bepaald door recirculatie klep)
naar
verwarmingsmotor
naar
direct naar interieur voor koude lucht bedient door kleppen.
of naar
via een klep (die nu niet open gaat) langs verwarming voor warme lucht
naar
diverse inblaas openingen via diverse automatische kleppen.

francois

je heb een klep die vast blijft zitten zoals thuur al aangeeft 

duramen

Dat begrijp ik, maar omdat ik de juiste manual niet heb weet ik niet welke klep er vast zit
Het is wat veel werk om ze allemaal los te halen en na te kijken  ;D

Hoopte dat een van jullie mij kon vertellen welke het is.

Is het een van deze ?

18 is het niet want dat is de recirculatie

Of is het er een die vanaf de control unit word bedient?

zyra

een vriend van mij had eens een kachel motor waaropd e draadjes verkeerd om waren aangesloten waardoor de kachel motor de verkeerde kant op draaide.. hij had alleen lucht uit de roostertjes tijdens het rijden..