Foutcode op alle injectoren 115,125,135, 145 en 155

Gestart door dude11, 29-12-2009 01:07:38

Vorige topic - Volgende topic

dude11

Goedemorgen!

Lang zitten zoeken op het forum en het internet maar geen vergelijkbaar probleem en oplossing kunnen vinden, vandaar even op deze manier.

Drie weken geleden een andere motor (B5252s) in mijn 850 2.5 10 V op LPG laten plaatsen. Omdat ik zelf de motor (200k gereden) heb geregeld via Estate Services kreeg ik er geen garantie op bij de garage, dus eerst maar even zelf op onderzoek voordat ik terugga.

Tot vorige week reed hij prima, echter dit weekend begint de motor in te houden en te stotteren, zowel op gas als op benzine. Maar de motor doet dit alleen als hij warm is. Dus hij start goed en draait lekker totdat hij op tempratuur is, dan begint het gedonder.

Ik dacht eerst dat hij maar op 4 cilinders liep en dacht wellicht aan de bougies, maar de OBD uitgelezen en geeft dus foutcodes 115, 125,135, 145 en 155 . Alle hebben betrekking op de injectoren in alle 5 cilinders. Daarnaast ook foutcode 122, maar ik kon nergens terugvinden wat dat betekent.

Dus in principe wil ik de injectoren wel na laten kijken ($$), maar ik vond het raar dat de problemen pas ontstaan als de motor warm is. Heeft een van jullie een idee waar dit op zou kunnen duiden en wat ik zelf zou kunnen doen? Alvast bedankt voor enige input!

hartelijke groet,

Ditmar

-D©©©L-

thuur

Check de aansluitingen op het kastje wat de injectors afsluit (massa en plus) en het ECU relais (naast koelfanrelais).

Gr 8)

dude11

Citaat van: -D©©©L- op 29-12-2009 01:13:48
op welke pen heb je die codes uitgelezen ?

Codes afgelezen op pen A2 brandstofmanagement.

-D©©©L-

Die 1-2-2 melding is afkomstig van een niet werkende temperatuursensor in het inlaat traject. Die sensor zit in de lucht aanzuigbuis net na het luchtfilter.
De injector meldingen zie je wel vaker als bij LPG inbouw geen voorziening is getroffen om de ECU tevreden te houden.

dude11

Citaat van: -D©©©L- op 29-12-2009 09:24:55
Die 1-2-2 melding is afkomstig van een niet werkende temperatuursensor in het inlaat traject. Die sensor zit in de lucht aanzuigbuis net na het luchtfilter.
De injector meldingen zie je wel vaker als bij LPG inbouw geen voorziening is getroffen om de ECU tevreden te houden.
Bedankt voor je antwoorden! Als ik je goed begrijp, zeg je dan dat het probleem dus niet ligt aan de injectoren omdat dat een soort standaard foutmelding kan zijn bij LPG motoren?

Kan de 122 code dan de oorzaak zijn van het probleem (motor houdt in, minder power, lijkt net of hij op 4 cilinders loopt)? Of kunnen de klachten niet het gevolg zijn van een niet werkende tempratuursensor in de inlaat?

groet,

Ditmar

-D©©©L-

Citaat van: dude11 op 29-12-2009 12:19:36
Bedankt voor je antwoorden! Als ik je goed begrijp, zeg je dan dat het probleem dus niet ligt aan de injectoren omdat dat een soort standaard foutmelding kan zijn bij LPG motoren?

Kan de 122 code dan de oorzaak zijn van het probleem (motor houdt in, minder power, lijkt net of hij op 4 cilinders loopt)? Of kunnen de klachten niet het gevolg zijn van een niet werkende tempratuursensor in de inlaat?

groet,

Ditmar

ja, een slecht werkende temperatuur sensor kan dat veroorzaken. Een niet al te frisse MAP sensor echter ook.

dude11

Citaat van: -D©©©L- op 29-12-2009 12:21:25
Citaat van: dude11 op 29-12-2009 12:19:36

groet,

Ditmar

ja, een slecht werkende temperatuur sensor kan dat veroorzaken. Een niet al te frisse MAP sensor echter ook.
Thanks, ik ga morgenmiddag aan de slag om de sensors te vervangen. Ik hou je op de hoogte of het probleem daarmee is opgelost. Ik hoop het wel, ik dacht eindelijk eens een tijd zonder problemen te kunnen genieten van de 850 na het plaatsen van de nieuwe motor. Maar moet nog even geklust worden... ;-)

je hoort van me!

Johann

Kijk ook even de aarde verbindingen na. B5252 is een batch fire systeem toch? Alle injecteurs zitten aan elkaar geknupt?

dude11

Ik heb de temperatuursensor vervangen. Ik heb een nieuwe gekocht ( Euro 40) bij de Volvo dealer in Delft, die had er toevallig eentje op voorraad. Echter, nog geen verschil gemerkt. Motor houdt nog steeds in als hij warm is.
De Map sensor nog niet vervangen, ik had begrepen dat die vrij prijzig zijn. Ik zal kijken of ik ergens een gebruikte kan vinden, om te zien of dat uberhaupt een verschil maakt.

dude11

Citaat van: thuur op 29-12-2009 01:46:30
Check de aansluitingen op het kastje wat de injectors afsluit (massa en plus) en het ECU relais (naast koelfanrelais).

Gr 8)
De aansluitingen op het kastje lijken OK. Je had het over het ECU relais, naast de koelfanrelais, maar er zit wel iets naast de koelfanrelais, maar volgens mij is dat een MAP sensor die er bij mij zit. Er gaat een slangetje van die sensor naar het inlaatspruitstuk. Zie ik iets over het hoofd?

-D©©©L-

Citaat van: Johann op 29-12-2009 13:11:09
Kijk ook even de aarde verbindingen na. B5252 is een batch fire systeem toch? Alle injecteurs zitten aan elkaar geknupt?

Nope. dat is alleen de eerste serie 20V NA's

thuur

Citaat van: dude11 op 30-12-2009 19:43:26
Citaat van: thuur op 29-12-2009 01:46:30

Gr 8)
De aansluitingen op het kastje lijken OK. Je had het over het ECU relais, naast de koelfanrelais, maar er zit wel iets naast de koelfanrelais, maar volgens mij is dat een MAP sensor die er bij mij zit. Er gaat een slangetje van die sensor naar het inlaatspruitstuk. Zie ik iets over het hoofd?

Dat is de MAP ja. Daarnaast zit het ECU relais.

Gr ;)

-D©©©L-

Citaat van: dude11 op 30-12-2009 19:40:32
Ik heb de temperatuursensor vervangen. Ik heb een nieuwe gekocht ( Euro 40) bij de Volvo dealer in Delft, die had er toevallig eentje op voorraad. Echter, nog geen verschil gemerkt. Motor houdt nog steeds in als hij warm is.
De Map sensor nog niet vervangen, ik had begrepen dat die vrij prijzig zijn. Ik zal kijken of ik ergens een gebruikte kan vinden, om te zien of dat uberhaupt een verschil maakt.

Foutcodes alweer uitgelezen, gereset en na een stukje rijden weer uitgelezen ?  Ik zou ook de rotor, verdelerkap en de kabels nog eens goed nazien. Ook een niet goed vastzittende bougie of een langzaam terzielegaande bobine passen in dit plaatje.

dude11

Citaat van: -D©©©L- op 30-12-2009 20:56:17
Citaat van: dude11 op 30-12-2009 19:40:32

Foutcodes alweer uitgelezen, gereset en na een stukje rijden weer uitgelezen ?  Ik zou ook de rotor, verdelerkap en de kabels nog eens goed nazien. Ook een niet goed vastzittende bougie of een langzaam terzielegaande bobine passen in dit plaatje.
Hij geeft weer dezelfde foutcode 122, maar ik heb hem nog niet gereset. Het resetten er van heeft neem ik aan geen invloed op de motor, alleen op de melding, toch?

Ik heb nog een verdeler liggen, ik zal ook de bougies morgenochtend eens losdraaien. Kijken of dat iets oplevert. To be continued!