Vrijloop AWD

Gestart door V70XC classic, 29-12-2009 08:30:46

Vorige topic - Volgende topic

V70XC classic

Sind enige weken heb ik de cardan (V70XC Classic AWD) verwijderd   :'(  ivm een rammelend / tikkend / bonkend geluid. Wat mij opviel voordat ik deze cardan verwijderde is dat bij tegelijk opgekrikde voor- en achterwielen de vrijloop in de visco koppeling niet lijkt te werken.

In vadis staat beschreven dat de achterwielen nooit de voorwielen mogen aandrijven ( *Freewheel: When driving forward power can be transmitted from the input shaft to the output shaft (rear wheels) via the freewheel.
*During braking the rear wheels may rotate faster than the front wheels. In this case the freewheel is driven in the "wrong" direction by the output shaft. No power can be transmitted this way because the freewheel is free. The rear wheels can never drive the front wheels and negatively affect braking stability.
*When reversing the freewheel is driven by the input shaft in the "wrong" direction. The freewheel is free and cannot transmit power. In certain cases power can instead be transmitted via the centrifugal lock-up mechanism.
).

De test die ik gedaan heb was:
Linker achterwiel en linker voorwiel vrij van de grond. Achterwiel met de hand vooruit en achteruit draaien. Hierbij proberen het voorwiel tegen te houden. Dit tegenhouden was niet mogelijk. Vervolgens voorwiel op de grond laten rusten om nogmaals achterwiel te draaien. Nu was het niet mogelijk het achterwiel te draaien.

Omdat we eraan zitten te denken een nieuwe cardan te monteren wil ik vooraf weten of mijn test en conclusie juist zijn omdat ik wil weten of ik alleen een cardan of ook een viscokoppeling moet vervangen. Wie kan mij uitsluitsel geven?