Probleempje met loopcultuur, wie denkt er mee .. (ME7)

Gestart door Misha, 29-12-2009 14:34:54

Vorige topic - Volgende topic

schutten

Wastegate slapper zetten  is toch geen oplossing?  ding heeft toch altijd goed gelopen zo.
Zou is een paar nieuwe bougies monteren, denk dat je te maken hebt met onsteking afname na een x belasting en daardoor rare turbodruk cultuur krijgt.

Misha

Citaat van: schutten op 10-01-2010 00:14:11
Wastegate slapper zetten  is toch geen oplossing?  ding heeft toch altijd goed gelopen zo.
Zou is een paar nieuwe bougies monteren, denk dat je te maken hebt met onsteking afname na een x belasting en daardoor rare turbodruk cultuur krijgt.

nee, is nooit goed geweest, maar ik kon het nooit duidelijk uitleggen tot ik een werkende drukmeter in de auto had.
Heb vanaf het begin een wisselend acceleratieprobleem gehad met af en toe wat inhouden bij maximale acceleratie, ook wel eens wat over gepost.
Dacht toen dat het lmm of etm of map gerelateerd was.
Nu zie ik duidelijk wat er gebeurt op die momenten.
Bougies zijn 4000 km oud btw en doen het gewoon goed,

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Daarnet de wastegate 1,5 slag losser gezet.
We zullen morgen eens kijken of het een effekt heeft.

Misha

Helaas.. ook dit heeft geen effekt.

Zwiebert heel snel naar 0,6 - 0,7, zwiept nog sneller naar 1,0 en dan weer naar 0,3 -> 0,6 - 0,7 piekt sneller naar 1,0, zakt terug.. En dat dus heel snel.

Acceleratie voelt bijbehorend, dus schiet ervandoor, stort even in, gaat weer, stort weer in.
Temperatuur heeft geen invloed (was in de zomer ook al), brandstofsoort ook niet.

Boohoo !

Ik breng het hok woensdag naar de dealer, dan mag die wat gaan rijden en testen.
Tenzij iemand nog een goed idee heeft.. Het lijkt net of hij alles boven de 0,6 niet aankan, er een soort beveiliging inschiet waarna hij weer opspoelt.
En dat gaat dan wel weer heel rap met dit kleine turbootje.

Of toch ergens een onontdekt scheurtje in een slang ? die openkiert bij een bepaalde druk ?

Ludo

Citaat van: Misha op 11-01-2010 17:20:29
Of toch ergens een onontdekt scheurtje in een slang ? die openkiert bij een bepaalde druk ?

Had je de slangetjes nog niet vervangen dan?.

Misha

Citaat van: Ludo op 11-01-2010 17:49:22
Citaat van: Misha op 11-01-2010 17:20:29

Had je de slangetjes nog niet vervangen dan?.

Nee, nog niet.

Heb ze met de orale methode op lekken getest en visueel geinspecteerd, ook los gehad van de turbo, en het zag er allemaal erg goed uit, als nieuw eigenlijk.

Misschien toch maar eens vervangen door nieuwe siliconenzooi.

Misha

Even verder denkend:

Het piekje naar 1,0 is een typisch piekje dat je ook vlak voor het schakelen hebt, een BOV-piekje zeg maar.

Volgens mij kan ik dan eigenlijk lekken uitsluiten, het is immers een drive-by-wire gasklep.
Aangezien ik het gaspedaal gevloerd hou en het drukpiekje alleen kan onstaan als de gasklep wordt gesloten denk ik toch eerder dat het ergens in de aansturing zit, dat de gasklep geknepen wordt en zo de BOV triggert.

Zit daar iets van logica in ? of slaat het nergens op.

Gr,
MIsha

Misha

Ondanks de enorme belangstelling voor dit topic  ;D post ik vrolijk verder, misschiend dat iemand er nog wat aan heeft later.

Vandaag bij de Volvo-dealer geweest. Uitermate behulpzaam hebben ze een aantal zaken getest en wat gereden met de datalogger.

- Inlaattraject afgeperst en gecontroleerd met rook: 100% in orde.
- Vacuumleidingen van TCV naar turbo controleerd: 100% in orde.
- TCV getest en ook een andere geprobeerd : 100% in orde.
- druksensor getest en een andere geprobeerd: 100% in orde
- Wastegateactuator getest, afstelling in orde. Membraam in orde.

Ik heb alles op benzine laten testen.

In de hoogste versnellingen doet ie gewoon erg raar, lijkt net of de turbo heel snel spoelt en weer afblaast, spoelt en weer afblaast. En dat alleen met vol gas.

:eusa_shifty:

Ik zal e.e.a nog eens voorleggen aan de expert-tuners. Mocht het allemaal heel lastig worden dan laat ik de gewone fabriekssoftware weer laden.

Hou jullie op de hoogte,

Gr,
MIsha

Ludo

Citaat van: Misha op 13-01-2010 20:01:45
Ondanks de enorme belangstelling voor dit topic  ;D post ik vrolijk verder, 

Och, er zijn wel meer mensen die plezier beleven, door tegen hun eigen te praten...  ;D

Wel goed dat je e.e.a. getest hebt.
We blijven toch benieuwd waar uiteindelijk het euvel blijkt te zitten.

Misha

Citaat van: Ludo op 13-01-2010 20:07:24
Och, er zijn wel meer mensen die plezier beleven, door tegen hun eigen te praten...  ;D

Die zijn er niet meer... :o

En bedankt he ? ;D ;D

Marc O.

Nog effe voor de zekerheid: Je merkt niet alléén aan de turbodruk meter dat er een probleem met de loopcultuur is, toch? M.a.w., je kunt uitsluiten dat het aan die meter of het slangetje er naartoe is?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Misha

Citaat van: Marc O. op 13-01-2010 20:16:43
Nog effe voor de zekerheid: Je merkt niet alléén aan de turbodruk meter dat er een probleem met de loopcultuur is, toch? M.a.w., je kunt uitsluiten dat het aan die meter of het slangetje er naartoe is?

Jazeker. Je voelt het ook heel duidelijk.

Haenzel

Zoals eerder vermeld heb ik precies dezelfde symptomen. Ben aan het brainwaven geweest.

Wat doet de ME7 in geval van een te schraal mengsel? Wordt in dit geval, indien "injektor aan tijd" al maximaal is, de turbo boost verlaagd? Na verlaging is er weer een correct mengsel en gaat de boost weer omhoog etc.  Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de wisselende boost.

Mij valt op dat ik er last van heb sinds het koud is buiten. Koude lucht heeft een hogere dichtheid en bevat meer O2. Er is dus bij volgas meer brandstof nodig. Aangezien de "injektor aan tijd" bij mij al vrij hoog was bij hogere temperatuur wordt het er niet beter op als de buitenlucht kouder is.

Bij mij speelt dan ook nog het lekke uitlaatspruitstuk een rol. Door de lekkage komt er tijdens vacuum buitenlucht in het spruitstuk waardoor er een te hoog O2 gehalte gemeten wordt. De ECU zal dit proberen op te heffen door langer in te spuiten. Normaal gesproken zal de motor dan te rijk lopen .Echter met een al hoge "aan tijd" (zoals bij mij) kan het mengsel niet rijker worden. Gevolg de ECU denkt dat het mengsel te schraal is (en blijft) en de turbo boost wordt weer verlaagd etc..

Klopt dit? Grijpt de ME7 in op de turbo boost in bovengenoemde gevallen? Sommige ECU's doen dit kwam ik achter na wat googlen....

Wellicht zit ik verkeerd.

arjenT5R

Misha al eens aan gedacht om bij de tunert (fasttech in dit geval) terug te gaan
en op de bank eens te kijken of dit ook gebeurt? en hoe het dan met de parameters is?

Edit: kan het niet zijn dat de veer van je wastegate te slap is?
En dat ie de druk niet kan hebben en gewoon open gaat onder de druk van uitlaat gassen,
druk weer omlaag sluit weer en zelfde probleem?  :eusa_think:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Misha

Citaat van: arjenT5R op 14-01-2010 01:30:47
Misha al eens aan gedacht om bij de tunert (fasttech in dit geval) terug te gaan
en op de bank eens te kijken of dit ook gebeurt? en hoe het dan met de parameters is?

Edit: kan het niet zijn dat de veer van je wastegate te slap is?
En dat ie de druk niet kan hebben en gewoon open gaat onder de druk van uitlaat gassen,
druk weer omlaag sluit weer en zelfde probleem?  :eusa_think:

Dat is hier niet het probleem: je ziet in de data die de dealer heeft verzameld duidelijk dat de TCV de wastegate stuurt, maw: het is een electronische ingreep, geen slappe veer oid.

Kan de wastegate trouwens openen door middel van een te hoge druk ?
Ik dacht dat die wastegateklep juist zo gemonteerd was dat hij dichtgedrukt werd door de uitlaatgassen, maar misschien verschilt dat per soort turbo.