Motor draait niet goed stationair

Gestart door ricks80, 31-12-2009 15:43:35

Vorige topic - Volgende topic

ricks80

Beste Roffelrijders,

Ik ben nieuw op het forum en ben aangenaam verrast over het aantal mede roffel genieters.
Ikzelf ben ik het bezit van een 850 2,5 GLE en ben al 5 jaar een tevreden eigenaar. Helaas heb ik op dit moment een probleem met mijn roffel, nl dat de motor niet goed stationair loopt.
Dit gebeurd op het moment dat ik gas geef en dan vervolgens het gas los laat (in de vrij stilstaand of de koppeling intrap tijdens het rijden).
De motor zakt dan terug naar ~600 toeren en duurt vrij lang voordat hij zich herstelt. In het begin deed de auto dit af en toe. ( dan weer weken niet en dan weer dagen wel). Nu is dit continue.
Ik merkt ook dat de auto niet altijd enthausiast start. (weet niet of dit er iets mee te maken heeft)

Vorige week heb ik nog de labda sonde laten reinigen aangezien het lampje aansprong. Mijn monteur vermoedt dat dit met elkaar te maken heeft. Vol goede hoop haalde ik de auto op, maar tevergeefs - hij loopt nog steeds niet goed.

Wie-oh-wie kan mij helpen weer te kunnen genieten van mijn 850 want dit verpest het genot toch behoorlijk.

Groeten een 850 liefhebber uit het zuiden des lands.

Rick

volvobug

Hoi en welkom.

Volgens mij valt er niets te reinigen aan een lambdasonde. je kunt wel de aanslag op het omhulsel van de tip verwijderen, maar het feitelijke meetelement zit daarin.

Ik ken de 850 GLE niet zo goed, maar verdacht zijn:

1) stappenmotor voor de stationair regeling. Wellicht dat het samenhangt met de wisselende maar in ieder geval koudere buitentemperatuur waardoor de draaiende klep in de motor vastzit/hangt, schoonmaken is het devies

2) valse lucht, check alle vacuumslangen en controleer gasklephuis pakking en inlaatspruitstuk pakking.

Tip: gebruik de zoekfunctie op dit forum, zoeken op onderwerp met trefwoord stationair. Je zult (on-)aangenaam verrast zijn door de hoeveelheid posts.

Succes.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

FGG

Je geeft niet aan welk bouwjaar de auto is maar als ie van vóór 1994 is kun je zelf de foutcodes uitlezen. Begin daar eens mee.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

mehn

Citaat van: FGG op 31-12-2009 17:08:40
Je geeft niet aan welk bouwjaar de auto is maar als ie van vóór 1994 is kun je zelf de foutcodes uitlezen. Begin daar eens mee.

MY1996.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Marc O.

Hey Rick, ouwe collega! Leuk dat je je 850 nog steeds hebt!
...The Nile isn't just a river in Africa...

ricks41

Bouwjaar van mijn volvo is 1993.
Bedankt voor de reacties en zal advies ten harte nemen.

Alle leden: gelukkig nieuwjaar en veel rijplezier in jullie roffels in 2010.

Rick