Acceleratie problemen 850R (Automaat)

Gestart door robkuh29, 04-01-2010 19:13:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkuh29

In het 'even voorstellen' topic heb ik het al ff genoemd, ik heb acceleratieproblemen met mijn 850R (Automaat)... :( (zie http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,38483.msg770809.html#msg770809)

Zojuist nog ff de weg op weg geweest om het nog 'ns te ervaren, het lijkt wel alsof ik tot zo'n 90km per uur lekker doorroffel (vanuit stilstand gaat ie best lekker) echter daarna, of als ik op de (snel)weg rijd, 80 of 120 dan wil de R niet goed vooruit komen.

Ik heb vergelijkingsmateriaal want mijn vrouw kwam vanochtend een standaard C5 niet voorbij, ook heb ik het gemeten op een bepaald traject waar ik met mijn andere (tragere) auto 180 haal, met deze auto haal ik op dit trajectje 160.... dat kan toch niet waar zijn :o De beleving is dus ook gemeten en helaas bewezen....

Ik heb als test ook de automaat handmatig in de 3 gezet echter ook dan dezelfde traagheid, de motor bouwt wel zijn toeren op, ook de turbo spoelt goed op (3/4 op de meter), nu heb ik wel recent een mogelijk vacuumlek gevonden, misschien ligt hier de oorzaak? (zie http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,38505.msg770740.html#msg770740)

Ik hoor tijdens het accelereren wel een sissend geluid maar weet niet of dit nu de turbo is die opspoelt of dat dit een of andere (vacuum) lek is, elke turbo klinkt/fluit nu eenmaal weer anders, toch?

Ik heb diverse draadjes gelezen over de koppelomvormer, kan hier een oorzaak liggen ? En ja, wellicht is het de AT zelf waar de problemen in zitten.... of wellicht iets heel anders dat dit kan verklaren.

Heeft een van jullie ervaring met bovenstaande ? Ik hoor graag jullie ervaringen / meningen. Zijn er nog zaken die ik zelf kan controleren ?
   


Ronald21

#1
doe de motorkap eens open , geef eens gas met de kabel en kijk naar de intercooler slangen/koppelstukken

een lekje/scheur  ? echter dan haal je niet 3/4 scale (van witte vlak neem ik aan ?)



arjenT5R

als je wel voldoende druk opbouwt zou kan ie op een vacuum lek wel trager zijn
maar nog niet zo traag als jij beschrijft  ;D

Ofwel... je hebt een dikke scheur in 1 van je IC slangen zitten
ofwel je intercooler is lek ofzo..
of je hebt ergens een blokkade van je inlaat lucht (na de turbo)

maar als je richting je automaat zit te denken dan bedoel je veel slip en weinig vooruit komen?
dan kan je aan een andere bak gaan denken.. maar zoek eerst die andere punten maar eens uit.

een blokkade in je uitlaat kan ook nog in de vorm van een gare katalysator.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ronald21

indien kat geblokkeerd is is zullen er stukjes kermisch materiaal voor de uitlaatpijp liggen. Mogelijk dat je iets hoort als je met een kunstof hamer ff tikt en luistert.

Echter misschien ben je al bezig met vacuumslangen bezig geweest en heb je een intercoolslang geraakt/kaput gemaakt.

robkuh29

Citaat van: Ronald21 op 04-01-2010 19:39:59
indien kat geblokkeerd is is zullen er stukjes kermisch materiaal voor de uitlaatpijp liggen. Mogelijk dat je iets hoort als je met een kunstof hamer ff tikt en luistert.

Echter misschien ben je al bezig met vacuumslangen bezig geweest en heb je een intercoolslang geraakt/kaput gemaakt.
Citaat van: Ronald21 op 04-01-2010 19:21:26
doe de motorkap eens open , geef eens gas met de kabel en kijk naar de intercooler slangen/koppelstukken

een lekje/scheur  ? echter dan haal je niet 3/4 scale (van witte vlak neem ik aan ?)

onder de motorkap heb ik ook reeds gekeken geluisterd naar een mogelijk lek, ik kan zo 123 niet iets vinden, zou te weinig olie in de AT bak een oorzaak kunnen zijn, zo ja, hoe kan ik dit controleren ? ik ben nog niet bezig geweest met de vacuumslangen dus heb nog niet :-) per ongeluk een IC slang geraakt... en hoe zit dat met de koppelomvormer, heb ik ook diverse draadjes over gelezen...

Turbo-Geek

Jongens, als de drukmeter tot 3/4 komt van het witte vlak (ongeveer 0.75 bar) dan is er echt geen sprake van een lekkage want dan bouw je VEEL minder druk op of helemaal geen druk (weg van de minste weerstand).
Voor een gezonde (niet getunede R) is dit de normale drukwaarde en kom je een C5 echt wel voorbij.
Probleem zit mijn inziens ergens anders, iets meer richting slippende bak of met de ECU/ontsteking en je dus wel druk maakt maar de ECU de ontsteking knijpt door foutieve sensor informatie ofzo.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

mevita

Hoe is je oliepeil van de aut, beetje te weinig kan ook voor rare verschijnselen zorgen

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

M a r c

De wagen liep te arm, in vollast gewoon lambda 1.1. Bleek de luchtmassasensor te zijn.  Zat een imitatie in, een nieuwe Bosch erin en alles was OK.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

arjenT5R

Citaat van: M a r c op 07-01-2010 09:26:32
De wagen liep te arm, in vollast gewoon lambda 1.1. Bleek de luchtmassasensor te zijn.  Zat een imitatie in, een nieuwe Bosch erin en alles was OK.

:D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Turbo-Geek

Citaat van: M a r c op 07-01-2010 09:26:32
De wagen liep te arm, in vollast gewoon lambda 1.1. Bleek de luchtmassasensor te zijn.  Zat een imitatie in, een nieuwe Bosch erin en alles was OK.

Wat raar dat hij met die druk (0.75 bar) een C5 niet kon inhalen .... Reed dan welliswaar arm maar doorgaans heb je dan juist vermogen.
Of was er daardoor sprake van detonatie en deed de ECM de boel terug regelen ?
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

M a r c

#11
Citaat van: Turbo-Geek op 07-01-2010 21:19:19
Citaat van: M a r c op 07-01-2010 09:26:32
De wagen liep te arm, in vollast gewoon lambda 1.1. Bleek de luchtmassasensor te zijn.  Zat een imitatie in, een nieuwe Bosch erin en alles was OK.

Wat raar dat hij met die druk (0.75 bar) een C5 niet kon inhalen .... Reed dan welliswaar arm maar doorgaans heb je dan juist vermogen.
Of was er daardoor sprake van detonatie en deed de ECM de boel terug regelen ?

Juist ontsteking liep zover terug dat er geen fut meer in zat.  Meteen na vervanging van de LMM liep ie netjes lambda 0.84 bij 0,7 bar. En na het herprogrammeren 1.0 bar en lambda 0.8  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Turbo-Geek

Citaat van: M a r c op 08-01-2010 10:46:19
Citaat van: Turbo-Geek op 07-01-2010 21:19:19
Citaat van: M a r c op 07-01-2010 09:26:32
De wagen liep te arm, in vollast gewoon lambda 1.1. Bleek de luchtmassasensor te zijn.  Zat een imitatie in, een nieuwe Bosch erin en alles was OK.

Wat raar dat hij met die druk (0.75 bar) een C5 niet kon inhalen .... Reed dan welliswaar arm maar doorgaans heb je dan juist vermogen.
Of was er daardoor sprake van detonatie en deed de ECM de boel terug regelen ?

Juist ontsteking liep zover terug dat er geen fut meer in zat.  Meteen na vervanging van de LMM liep ie netjes lambda 0.84 bij 0,7 bar. En na het herprogrammeren 1.0 bar en lambda 0.8  :)

Ok, duidelijk !
Was mijn eerste suggestie nog niet eens zo gek ("de ECU/ontsteking en je dus wel druk maakt maar de ECU de ontsteking knijpt door foutieve sensor informatie ofzo")
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

robkuh29

Citaat van: M a r c op 08-01-2010 10:46:19
Citaat van: Turbo-Geek op 07-01-2010 21:19:19
Citaat van: M a r c op 07-01-2010 09:26:32
De wagen liep te arm, in vollast gewoon lambda 1.1. Bleek de luchtmassasensor te zijn.  Zat een imitatie in, een nieuwe Bosch erin en alles was OK.

Wat raar dat hij met die druk (0.75 bar) een C5 niet kon inhalen .... Reed dan welliswaar arm maar doorgaans heb je dan juist vermogen.
Of was er daardoor sprake van detonatie en deed de ECM de boel terug regelen ?

Juist ontsteking liep zover terug dat er geen fut meer in zat.  Meteen na vervanging van de LMM liep ie netjes lambda 0.84 bij 0,7 bar. En na het herprogrammeren 1.0 bar en lambda 0.8  :)

Marc, nog bedankt voor je hulp, het oplossen van het probleem en het herprogrammeren van de ECU, hij loopt nu als een beest! Al een aantal autoberijders verbaast laten kijken.... :-)
Allereerst werd de brandstofpomp touwens nog verdacht, de originele Volvo uitgebouwd en een nieuwe Walbro 255lph er terug in gezet. Heb de pomp fijn laten zitten ook omdat ie gloednieuw is en te verwachten was dat de oude op korte termijn toch wel voor problemen zou kunnen zorgen, Marc heeft er zelfs nog een speciaal prijsje voor gemaakt, helemaal tevreden dus!

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!