Olie onder bougiedeksel en in één van de bougie"kamers"

Gestart door Jochim, 08-01-2010 19:08:01

Vorige topic - Volgende topic

Jochim

Wanneer ik mijn bougies en bougiekabels wou vervangen zag ik da er redelijk wat olie onder het bougiedeksel zat, wat door een versleten rubber oliedop kan komen, dacht ik. Wat me echter wel niet zint is dat er in de tweede bougie"kamer" voor de helft olie zat!? Kan dit van onderuit komen of is het toch waarschijnlijk de vuldop van de olie?

M a r c

Via de vuldop, daar komt anders nooit olie. Of bij het bijvullen ernaast gegoten...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

arjenT5R

vuldop... er kan niet echt olie langs je bougie komen  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Jochim

Piere

Je hebt toch eerst gezorgd dat de olie uit die 'kamer' was voor je je auto herstartte?
Of anders even de motorstarten zonder bougies zodat de olie uit je verbrandingskamer kan, anders mag je je motor opengooien en'n andere drijfstang steken...

OT: Kan inderdaad geen kwaad nee :)
Zal van een beetje te morsen zijn of een lekke oliedop ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

mevita

Het kan eventueel ook van je carterontluchting uit komen als deze verstopt zit,

gr mevita

Jochim

@ Piere: dus er mag absoluut geen olie in de opening komen als ik de bougies verwissel? zal eerst zorgen dat de olie er uit is voor dat ik hem verwissel. Het kan toch niet echt kwaad om hier nog een dagje mee rond te rijden?

volvoc70T5

Citaat van: Jochim op 08-01-2010 20:21:10
@ Piere: dus er mag absoluut geen olie in de opening komen als ik de bougies verwissel? zal eerst zorgen dat de olie er uit is voor dat ik hem verwissel. Het kan toch niet echt kwaad om hier nog een dagje mee rond te rijden?

hij bedoeld ermee dat als je je bougie opendraaid uit deze kamer dat de olie in de cylinder gaat lopen, als je cylinder half vol olie staat en je doet een poging tot starten krijg je als het tegenzit een kromme drijfstang ivm olie niet samendrukbaar is(waar lucht dat wel weer is)..

Piere

Citaat van: volvoc70T5 op 08-01-2010 20:26:32
Citaat van: Jochim op 08-01-2010 20:21:10

hij bedoeld ermee dat als je je bougie opendraaid uit deze kamer dat de olie in de cylinder gaat lopen, als je cylinder half vol olie staat en je doet een poging tot starten krijg je als het tegenzit een kromme drijfstang ivm olie niet samendrukbaar is(waar lucht dat wel weer is)..

Dat bedoel ik ja :)
En als er olie in je cilinder loopt, of je twijfelt of er nu wel of geen olie is ingelopen, dan haal je gewoon de bougie van die welbepaalde cilinder uit, koppel je je bobbine af (door de stekker aan de bobbine los te koppelen, niet door de dikke hoogspanningskabel los te trekken) en start je zo even, moest er dan olie in je cilinder zitten, wordt die niet samengedrukt maar gaat er gelijk via de uitlaatklep weer uit ;)

Jochim

dus de kabel die uit de bougie komt aan beide kanten loskoppelen en dan starten? gewoon even laten opstaan?

)()()sT

Piere bedoelt volgens mij de kabel aan de bobine; als je alleen de kabel van de desbetreffende cilinder lostrekt loopt de motor op 4 pitten.
In dat geval zijn de overige 4 bougies wel nog verbonden met bougiekabel-verdeler-bobine ;)

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piere

Citaat van: )()()sT op 08-01-2010 21:20:44
Piere bedoelt volgens mij de kabel aan de bobine; als je alleen de kabel van de desbetreffende cilinder lostrekt loopt de motor op 4 pitten.
In dat geval zijn de overige 4 bougies wel nog verbonden met bougiekabel-verdeler-bobine ;)

Ongeveer
Bedoeling is om de bobbine helemaal af te leggen, als je deze laat werken terwijl er 1 of meerdere bougies niet zijn aangesloten is de kans groot dat-ie gaat verbranden doordat de hoge stroom niet wegkan ;)

Kort samengevat:
-Stekker aan je bobbine (zit rechts bij de veerpoot als je voor de auto staat, je kunt'm herkennen aan die éne dikke kabel (die erop toekomt en aan de stroomverdeler vertrekt) en dus die stekker met de fijnere kabeltjes) losmaken
-Bougie(s) die in een oliebad staan uitdraaien
-Motor enkele omwentelingen laten maken (tiental seconden zal wel genoeg zijn, toch best nog es kijken of je nog veel olie ziet blinken)
-Boel weer monteren en cruisen  :eusa_dance:

Ik hoop dat'k het duidelijk uitleg :)
Succes ermee ;)

Jochim

En mag er dan een opening blijven aan die bougie"kamer"? zuigt hij dan geen lucht van boven ofzo? Alvast bedankt!

Maarten-t5

Dat mag, hij zal ook niet aanslaan natuurlijk, geen van de bougies krijgen stroom als je de bobine afgekoppeld hebt zoals hierboven beschreven. Alleen wel zorgen dat er, behalve de olie, geen andere rommel in de boegiegaten valt.