korte schuren geluid 2de versnelling

Gestart door fjvolvo, 09-01-2010 19:42:38

Vorige topic - Volgende topic

fjvolvo

Hallo, sinds paar dagen valt het me op dat als ik van de 1 naar de 2 schakel en dan accellereer dat ik voor 1 seconden een korte schurende geluid hoor,  Gek genoeg gebeurt dit alleen als de motor pas gestart is. Verder vind ik wel dat het overschakelen niet meer zo soepel gaat. (stroef van 1 2 3 4 5 en terug)

gr fred

arjenT5R

al eens aan gedacht om de olie in je versnellingsbak te wisselen?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

henry classic v70

Wat is de kmstand?
Drukgroep kan ook wel eens aan z'n einde zijn
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Jans Duiven

Is dat niet gewoon de ABS check die je nu pas opvalt?

Hans

fjvolvo

km stand is 340.000.. en bak olie is nog niet zo heel erg lang geleden vervangen..

henry classic v70

Waarschijnlijk nog de eerste koppeling erin, staat er iets van een koppelingswissel in de onderhoudshistorie of is dat nog ergens terug te halen bij een vorige eigenaar?
Als ie stroef schakelt komt de koppeling niet goed vrij naar mijn mening en als het nog de eerste koppeling is denk ik dat je toe bent aan een nieuwe koppeling (dan zou je alles mee moeten pakken omdat dan de bak erachter vandaan moet, koppelingsplaat/drukgroep/druklager en keerring)

fjvolvo

zo'n idee had ik ook al, maar iemand bij een garage zei dat bij volvo's vaker de 2de versnelling dat krakende geluid kunnen maken. "850" kwaaltje. Ik had daar nog nooit van gehoord maarja

En nee ik heb wel onderhoudsboekje en oude facturen erbij, maar nergens staat bij dat de koppeling vervangen is.

Jans Duiven

Je schrijf dat dit maar één keer gebeurt nadat de motor is  gestart. Met andere woorden, als je daarna overschakelt van 1 naar 2 hoor je het niet meer?

Hans

henry classic v70

Dan zal deze er al wel 340dkm inzitten..........en of het een 850 kwaaltje is, ik heb daar ook nog nooit van gehoord maar je weet 't nooit.
Misschien dat meerdere daar last van hebben?
Nou moet ik zeggen dat in mijn v70 (437) ook nog de eerste koppeling zit en heeft inmiddels 349dkm gedraaid echter de eerste 5 jaar (250dkm) het meeste snelweg km's zijn geweest. Bij de andere (426) heb ik er al een andere versnellingsbak en nieuwe platen/drukgroep/druklager en keerring in moeten laten zetten bij 270dkm.
Heeft vaak te maken met de linkervoet van de vorige eigenaar(s) ook wel pedaalridders genoemd........

fjvolvo

Citaat van: Hans Duiven op 09-01-2010 21:30:41
Je schrijf dat dit maar één keer gebeurt nadat de motor is  gestart. Met andere woorden, als je daarna overschakelt van 1 naar 2 hoor je het niet meer?

Hans

Idd alleen de 1ste keer, daarna niet meer.. Enigste wat wel blijft is dat ik niet echt lekker vind schakelen. En soms ook best moeilijk om em in de achteruit te krijgen. Als ik koppeling opnieuw indruk gaat het makkelijker

gltman

Citaat van: Hans Duiven op 09-01-2010 20:49:20

Hans

dat lijkt me duidelijk, antwoord is er volgens mij al. Let er even op of je dit geluid hoort wanneer je voor de eerste keer rond de 30 km/u uit komt, dan zet de ABS zich op scherp

thuur

Citaat van: gltman op 09-01-2010 22:00:55
Citaat van: Hans Duiven op 09-01-2010 20:49:20

Hans

dat lijkt me duidelijk, antwoord is er volgens mij al. Let er even op of je dit geluid hoort wanneer je voor de eerste keer rond de 30 km/u uit komt, dan zet de ABS zich op scherp

Het is de test voor de ABS pomp, volkomen normaal. Treedt alleen niet op als je voordat je 30 km/u hebt bereikt al eens in de ABS hebt gehangen.

Gr 8)

fjvolvo

Ok hartelijk bedankt! Is volvo 1 van de weinige auto's die dat op deze manier doet of niet? Ik heb veel type auto's gehad maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt

thuur

Citaat van: fjvolvo op 09-01-2010 22:43:37
Ok hartelijk bedankt! Is volvo 1 van de weinige auto's die dat op deze manier doet of niet? Ik heb veel type auto's gehad maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt

Het ABS systeem is van ATE. Ik denk dat je daar te rade moet.

Gr ;)

fjvolvo

ik heb even getest en het is idd rond de 30 km per uur.. En door de gladheid kon ik voor die 30 even de abs testen. en toen deed die het idd niet meer...