wegligging soms zoekende

Gestart door themull, 10-01-2010 19:15:41

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Draagarmen kun je zelf wel een beeld van krijgen. Wieltje van de grond en kijken hoe de bussen van de draagarmen eruit zien.

Deze zijn niet meer goed, te zien aan de bus in het metaal:

Stuurkogels ook wel: wieltje van de grond en voorzichtig voelen aan het wiel door het wat te bewegen , eventueel hand aan de stuurstangen / stuurkogels. Ernstig voelbare speling is niet goed niet.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

themull

dinsdag gaat mn wagen naar de dealer. Mbt het installeren van die veerpoot brug: ze geven aan dat dat op mijn wagen niet kan omdat het een dieselmotor betreft . . klopt dat?

en verder: een set gebruikte nivomats voor €100,=  , aan te raden om die te kopen? nieuwe nivomats inc installatie kost bijna €1000,= .

Misha

Citaat van: themull op 18-02-2010 15:21:22
dinsdag gaat mn wagen naar de dealer. Mbt het installeren van die veerpoot brug: ze geven aan dat dat op mijn wagen niet kan omdat het een dieselmotor betreft . . klopt dat?

en verder: een set gebruikte nivomats voor €100,=  , aan te raden om die te kopen? nieuwe nivomats inc installatie kost bijna €1000,= .

Nee, ook op diesels kan hij. Maar je moest iets kleins aanpassen geloof ik.
Er zijn er genoeg met een VPB op een Diesel. (o.a. RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRamon)

RRRRR_Ramon

Ah, werd ik geroepen??  ::)

Klopt een veerpootbrug (VPB) op een diesel is wel mogelijk, maar met een kleine aanpassing van de steun van het brandstoffilter. Daar dient 1 sleufje uitgeslepen te worden en aan de andere kant iets te worden ingekort. Montage lijkt ook mogelijk met de steun van het filter onder de VPB maar dat werkt echt niet. De VPB komt dan niet strak genoeg op de veerpoot te liggen en dan is de werking van de VPB volledig weg, ook kan dit kraken en andere bijgeluiden veroorzaken door het torderen van de carosserie.

Ik zie dat het hier ook om een 2.5D gaat dus de foto klopt helemaal. Bij vroegere typen X70 TDI en de 850 TDI is de brandstoffiltersteun afwijkend van die van de latere 2.5D modellen.

Hier de (meerdere keren) klikbare plaatjes:

Ik heb de VPB eerst over de steun geplaatst om ongeveer af te kunnen tekenen waar er geslepen dient te worden, daar heb ik de steun gedemonteerd en in de bankschroef uitgeslepen. Eerst "zuinig" slijpen want te veel weggehaald materiaal haal je niet meer terug. Een keer passen en eventueel bijwerken en met een spuitbus matzwart de steun weer op kleur brengen om roest te voorkomen. Verder krijg je nog te maken met een dingetje, met een slangetje en een kabeltje met een VAG logo erop (hoe heet het en wat doet het??). Die kun je losschroeven en eventueel zoals op de foto te zien is ophangen aan de VPB.

Succes!

[Edit: het losnemen en ophangen van het VAG dingetje]

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Misha

RRRRR_Ramon

Citaat van: themull op 18-02-2010 15:21:22

Sja 100 euro is niet zo duur, maar als ze al 3 ton onder een V70 gehangen hebben dan is het beste er wel af en is het maar de vraag of ze voldoende omhoog komen bij belading.  :eusa_think:

themull

rrrramon thanks voor de fotos, heb je toevallig nog een closeup van waar je moet inslijpen?
dus wat de dealer zegt dat het niet kan op een diesel is niet helemaal waar .. .

RRRRR_Ramon

Citaat van: themull op 18-02-2010 17:13:39
rrrramon thanks voor de fotos, heb je toevallig nog een closeup van waar je moet inslijpen?
dus wat de dealer zegt dat het niet kan op een diesel is niet helemaal waar .. .

De bovenstaande foto's zijn meerdere keren klikbaar en in te zoomen, maar ik zal er hieronder nog 1 plaatsen...  ::)

De dealer zegt inderdaad dat het niet kan omdat zij niet willen/mogen zeggen dat er in de steun wordt geslepen.  :eusa_whistle:

BasV70

Citaat van: RRRRR_Ramon op 18-02-2010 18:23:07

De dealer zegt inderdaad dat het niet kan omdat zij niet willen/mogen zeggen dat er in de steun wordt geslepen.  :eusa_whistle:

Bij mijn 2.5 D heeft de dealer de VPB gemonteerd. En dus ook de steun ingeslepen..... Ik vond mezelf toen nog te groen om er zelf aan te beginnen. :eusa_shifty:

RRRRR_Ramon

Citaat van: BasV70 op 19-02-2010 07:56:40

Bij mijn 2.5 D heeft de dealer de VPB gemonteerd. En dus ook de steun ingeslepen..... Ik vond mezelf toen nog te groen om er zelf aan te beginnen. :eusa_shifty:

Jij bent ook zo'n geluksvogel...  :eusa_whistle:  ::)

Maar wanneer je erom vraagt bij de dealer dan staat er gewoon bij het artikelnummer van de VPB: excl. diesel

elianmars

Citaat van: themull op 18-02-2010 17:13:39

De bovenstaande foto's zijn meerdere keren klikbaar en in te zoomen, maar ik zal er hieronder nog 1 plaatsen...  ::)

http://img208.imageshack.us/img208/5848/vpbtext.jpg

Ik heb 't complete hoekje van de filtersteun afgeslepen. Die zit nu dus met één moertje vast. En dat al zo'n 15.000 km, dus ik denk niet dat die zomaar los zal gaan.

themull

cool;, ik ga zo'n ding bestellen, zelf monteren dmv uitslijpen
thanks voor jullie antwoorden, ben een grote n00b op dit gebied

MM

Heb je al kunnen achterhalen waar het probleem vandaan komt? Zonder veerpootbrug hoort de auto niet te dweilen... Als je er eentje opschroeft, is je probleem natuurlijk niet over.

Volgens mij komt je probleem vaker voor. Ik heb er zelf ook last van en kan de oorzaak tot op heden niet vinden. Inderdaad 'dweilt' de auto enkel op snelwegsnelheid, en dan ook alleen bij zijwind of passerende vrachtauto. Zonder wind volledig stabiel en recht rijdend. Bij rotondes geen merkbare speling.
Zelf heb ik al uitgesloten:
- banden (met winter en zomerbanden) en bandenspanning;
- draagarmen nieuw;
- reactiestangen nieuw;
- veerschotelrubbers nieuw;
- bij twee verschillende uitlijnstations (volvo garages) laten uitlijnen;
- vloeistof stuurbekrachtiging vervangen.

Volgende stappen: stuurkogels contoleren op zwaar lopen, kan het stuurhuis of koppeling naar stuur speling hebben? Is het probleem wel gerelateerd aan speling, of is er iets anders?

Misha

Kunnen Nivomats wel de hoogte goed houden maar toch niet goed dempen ?
:eusa_think:

Achterste schokbrekers zijn toch vaak de boosdoeners bij dweilerij.
Ik heb in een paar auto's met Nivomats gereden, maar prefereer toch de combinatie van reguliere veer en schokbreker. Het veert en dempt hoe dan ook iets anders, hoewel ik dat geen dweilen zou willen noemen.

elianmars

Citaat van: Misha op 20-02-2010 10:11:45

Ik heb in een paar auto's met Nivomats gereden, Het veert en dempt hoe dan ook iets anders, hoewel ik dat geen dweilen zou willen noemen.

Klopt helemaal. Ik heb er ook echt aan moeten wennen toen ik m'n huidige wagen net had.