Standkachel

Gestart door PieterV70, 13-01-2010 12:46:57

Vorige topic - Volgende topic

cas

mhzz.. is dat dat snoer wat ik in al mijn amerikanen heb weggeknipt ..... een 230 stekker..  ja.

kan je dat niet overbouwen? zit op elke legeruitvoering amerikaan, en ik heb nog nooit iemand in mijn omgeving dit zien gebruiken.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

coyote1980

Voor de 480 werden die electrische 'waterkokers' die in je vriesplug van het koelsysteem worden geplaatst gedumpt voor een paar tientjes, wellicht dat de origineel Volvo motorverwarmers voor de 850 nu ook voor een appel en een ei te krijgen zijn.

Zit zelf al jaren te lonken naar een echte benzine standkachel voor in de 850 en daarnaa naar de VOMAC, maar ja, huis moet eerst voorzien worden van een aanbouw...
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Turbo-Geek

Volgens mij verwarmen die snoer systemen alleen maar pompt er niks rond, en dat laatste vind ik dan een groot nadeel want je wilt juist het blok en het verwarmings element verwarmen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

elianmars

Citaat van: Turbo-Geek op 19-01-2010 09:23:30
Volgens mij verwarmen die snoer systemen alleen maar pompt er niks rond, en dat laatste vind ik dan een groot nadeel want je wilt juist het blok en het verwarmings element verwarmen.

Hmmmm............ Dat is een goeie!

Verwarmingselement boeit me niet, maar het is voor mij de bedoeling dat het blok alvast warm(er) is. Minder slijtage.

Turbo-Geek

Citaat van: elianmars op 19-01-2010 09:37:17
Citaat van: Turbo-Geek op 19-01-2010 09:23:30

Hmmmm............ Dat is een goeie!

Verwarmingselement boeit me niet, maar het is voor mij de bedoeling dat het blok alvast warm(er) is. Minder slijtage.

Gelul Marcel, in de 1e plaats gaat het om het comfort van een warme auto ;)
Slijtage is mischien een klein voordeel (als dat te bewijzen is) maar boeit niet want de motoren gaan toch al lang genoeg mee ?
Volgens de geleerden is het beste nog steeds om een motor warm te rijden, dit effect bereik je simpelweg niet helemaal met een stilstaande motor.

elianmars

Citaat van: Turbo-Geek op 19-01-2010 10:02:37

;D ;D

Nee, ik meen het serieus. Buiten de auto is het ook koud, dus die paar minuten in de auto dat het koud is, zal me worst wezen.

Turbo-Geek

Citaat van: elianmars op 19-01-2010 10:07:12
Citaat van: Turbo-Geek op 19-01-2010 10:02:37

;D ;D

Nee, ik meen het serieus. Buiten de auto is het ook koud, dus die paar minuten in de auto dat het koud is, zal me worst wezen.

Nou in dat geval zou de aanschaf van een standkachel zo'n beetje de grootste verspilling van geld zijn in jouw geval ....

Robby72

CiteerVolgens mij verwarmen die snoer systemen alleen maar pompt er niks rond, en dat laatste vind ik dan een groot nadeel want je wilt juist het blok en het verwarmings element verwarmen

Rondpompen gebeurt niet met het voorgestelde systeem maar er zal wel natuurlijke circulatie ontstaan bij het opwarmen van de weerstand. Een warm interieur is ook niet mijn bedoeling, dan zou ik een webasto opteren. Ik wil gewoon van de grauwe dieselmotor af die koud is als ik vertrek vanuit mijn garage ( wagen staat altijd binnen). ALs hij warm is loop de motor natuurlijk als een zonnetje, dit effect wil ik proberen te bereiken bij vertrek.

Ik ga het gewoon inbouwen en zal mijn ervaring hier posten.

Of het geldverspilling is, wel dat laat ik in het midden. Er zijn er ook die op 18ers  :evil:rondtoeren prijs per band in vgl met 16 ???.

Ps; voor de duidelijkheid laatste is lachwekkend bedoeld!
En neen ik koop nu geen benzine ipv een diesel

V70geRwin

Een van mijn vorige auto's wilde niet starten als hij heel koud was. Garagedeur, zo'n plaatstalen roldeur op een kiertje, een fohn vastgemaakt op rioolpijp, die pijp schuift onder de auto tot recht onder het carter waar hij met een bochtje omhoog recht tegen de onderkant van het carter blaast. half uurtje vantevoren de fohn aan en starten en snel een warme auto.

p.s. het is voor de motor beter de olie te verwarmen dan het koelwater, voor de bestuurder net andersom  ;D

T5turbo

Hier een voorbeeld van zo'n "waterkoker".

http://kuvat.huuto.net/7/08/8d73819fce8ca7f2246734349089d-orig.jpg

http://www.autokeskus.fi/cufs/redir/pub/files/varaosakuvat/vp1a12j10.jpg

Bijna alle auto's hier hebben zo'n systeem.Kost haast niks.......meeste hebben het van DEFA.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Jash

Hoi allen
met interesse de discussie gelezen... :) Nu heb ik het volgende (luxe) probleem:
ik heb recent een nieuwe accu (okt 2009) laten plaatsen (ANWB 720A, kan dat? :eusa_shifty:), laatst in de  barre tijden (vriezen) de webasto een aantal malen 'smorgens aangezet en na een week van die lol mooi niet meer starten.... nu heb ik wel niet echt grote stukken gereden daarna (wwon werk ca 15min) maar toch...
Hoe komt het dat hij dit niet labg vol houdt ?
wat zou ik daar aan kunnen doen ?
(ik heb 220 naats mijn auto beschikbaar)

ik ben benieuwd.... :eusa_dance:

jash

Robby72

Citeerik heb recent een nieuwe accu (okt 2009) laten plaatsen (ANWB 720A, kan dat? ), laatst in de  barre tijden (vriezen) de webasto een aantal malen 'smorgens aangezet en na een week van die lol mooi niet meer starten.... nu heb ik wel niet echt grote stukken gereden daarna (wwon werk ca 15min) maar toch...

Is dynamo nog goed? Met multimeter >14V meten als de wagen stationair loopt.

Jash

oh ja, sorry. de uiterst vriendelijke ANWB meneer heeft de werking van de dynamo en nog iets getest... testrapportje van gekregen. Met het laad en electronische gedeelte was niets mis gaf hij aan, de accu was verrot.....

jash

T5turbo

Citaat van: Jash op 19-01-2010 21:09:05
Hoi allen
met interesse de discussie gelezen... :) Nu heb ik het volgende (luxe) probleem:
ik heb recent een nieuwe accu (okt 2009) laten plaatsen (ANWB 720A, kan dat? :eusa_shifty:), laatst in de  barre tijden (vriezen) de webasto een aantal malen 'smorgens aangezet en na een week van die lol mooi niet meer starten.... nu heb ik wel niet echt grote stukken gereden daarna (wwon werk ca 15min) maar toch...
wat zou ik daar aan kunnen doen ?
(ik heb 220 naats mijn auto beschikbaar)

ik ben benieuwd.... :eusa_dance:

jash

Hoelang heb je dan de webasto per keer aangehad? Als ik die van mij 20-30 minuten aan heb (bij min 20 is dat ruim voldoende en is de motor "warm") dan moet ik zeker een half uur rijden anders krijg ik ook start problemen.Helemaal als ik tijdens het rijden ook nog eens de blower voluit zet + achteruit verwarming + stoelverwariming.
Gaat ie niet leuk vinden.  :eusa_snooty:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Jash

Hoi
hij is zoalng aan als dat de benzinevoorraad strekt... tussen de 20-30 minnuten is dat volgens mij. Ik heb wel stoelverwarming spiegel/achterruitverwarming pioneerinstallatie en dan de blower op automaat.... en niet meer dan 15 min rijden is wel funest schat ik zo in.... dat zal het wel zijn dan. Is er niet een slim laadsysteem met een stekker aan te sluiten?

jash