koplampwisser keert niet terug in ruststand

Gestart door Quota, 14-01-2010 21:40:59

Vorige topic - Volgende topic

Quota

Hallo Allemaal,

Na een lange rit gisteren met veelvuldig gebruik van de wiswas installatie, kwam ik er vanmorgen achter dat één van de wissers op de koplamp niet gewoon terugkeerde in de ruststand.

Vandaag de auto gewoon gebruikt, maar hij schijnt het soms toch wel te doen (dan " ligt"  alles er normaal bij), en nu net bij thuiskomst wijst hij weer recht naar boven.

Weet iemand waardoor dit komt en hoe dit eenvoudig verholpen kan worden?

Misha

Ja.
Ben bang een nieuwe of andere wissermotor monteren.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

Die dingen zijn defect by design. De werking van die motortjes komt neer op het volgende:
Het motortje krijgt op 2 manier voeding: Een contact dat is geschakeld aan de stuurhendel en een inwendig contact dat in ruststand "uit" is en anders "aan". Door de stuurhendel te bedienen krijgt het motortje spanning, komt uit ruststand en krijgt zodoende dus voeding totdat:
- je de hendel loslaat, én
- hij de ruststand weer bereikt

Het onderbreken van de voeding in ruststand gebeurt door een koperen palletje met een nokje omhoog te buigen. Je kunt je voorstellen dat, omdat dat palletje bijna 100% van de tijd omhoog wordt gebogen, deze na verloop van tijd vervormt zodat hij ook uit die ruststand wat verbogen is en dus geen contact meer maakt, zodat het armpje (nadat je de hendel hebt losgelaten) geen voeding meer krijgt om terug te keren naar de ruststand.

Remedie: open schroeven en het palletje terugbuigen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ronald21

ruitenwisserschakelaar open maken (2 pinnetjes doorboren)

let op kleine veertjes die weg kunnnen springen/eruit kunnen vallen

koper wat weg is gesleten opvullen met soldeertin

vaseline zuurvrij erin en je hebt weer een nieuwe schakelaar :D

mvg

reneetje

Hmmm, de 850 heeft dat euvel , de V70 ook en de S60 doet niet onder..... :eusa_wall:

Hardleers volk die Zweden.. :evil:
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Marc O.

Citaat van: reneetje op 14-01-2010 21:59:47
Hmmm, de 850 heeft dat euvel , de V70 ook en de S60 doet niet onder..... :eusa_wall:

Hardleers volk die Zweden.. :evil:

S80 inderdaad ook niet. Is trouwens Bosch spul, Duits dus. Maar dat maakt het niet minder bizar.

Quota

Geweldig die snelle reacties jongens, is er ook ooit een how to voor geschreven met foto's?

Marc O.

tackle

bij mij is ie tot heden altijd op tijd weer bij zinnen gekomen.

Quota

Citaat van: tackle op 15-01-2010 14:01:13
bij mij is ie tot heden altijd op tijd weer bij zinnen gekomen.

Ja, hij doet het bij mij nu ook weer prima... voorlopig maar even aankijken hoe hij zich houdt dus...

innocenti

Was bij mijn V70 ook toen ik m kocht. Stekker achter de koplamp ingespoten met contact spray. Gaat al 95000km goed. Ik merk alleen als ik de ruitensproeierhandel te kort aanraak het soms mis gaat. Maar na iets langer te spoeien komt ie weer netjes terug. Overigens gaat bij het kort aanraken van de sproeier ook mn ruitenwisser maar 1x.

Quota

Goed jongens, gisteren lagen ze allebei mooi, op de koplamp voor we vertrokken dus ik wou even de stekkertjes loshalen zodat ze in deze stand zouden blijven staan tot ik tijd heb om de motor open te schroeven (na demontage) en de schakelaars aan te pakken. Ik heb echter bijzonder veel stekkers gezien, en op het eerste gezicht leek het ook niet erg op de foto´s van de engelse howto met een 850.  Dus ik heb de motorkap maar dicht gedaan en ben gaan rijden zonder te sproeien oid. nu staan ze echter na de rit weer fier omhoog te wijzen uit eigen beweging, dat lijkt me dan toch wel weer stug, of niet?

Is er misschien iemand die me hier een keer bij wil helpen'? (ik heb zelf niet de overtuiging te weten wat ik aan het doen ben :eusa_whistle:). Ik wil er best een stukje voor rijden, aangezien de dealer 625 euro rekent voor het vervangen van twee motortjes...  :eusa_wall:

UserID6342

Contactspray en een reservehandeltje doen vaak wonderen in deze ;D

Quota

maar op welke stekker moet ik ff contact spray dan spuiten?

pwassink

Citaat van: Quota op 07-02-2010 19:20:16
Goed jongens, gisteren lagen ze allebei mooi, op de koplamp voor we vertrokken dus ik wou even de stekkertjes loshalen zodat ze in deze stand zouden blijven staan tot ik tijd heb om de motor open te schroeven (na demontage) en de schakelaars aan te pakken. Ik heb echter bijzonder veel stekkers gezien, en op het eerste gezicht leek het ook niet erg op de foto´s van de engelse howto met een 850.  Dus ik heb de motorkap maar dicht gedaan en ben gaan rijden zonder te sproeien oid. nu staan ze echter na de rit weer fier omhoog te wijzen uit eigen beweging, dat lijkt me dan toch wel weer stug, of niet?

Is er misschien iemand die me hier een keer bij wil helpen'? (ik heb zelf niet de overtuiging te weten wat ik aan het doen ben :eusa_whistle:). Ik wil er best een stukje voor rijden, aangezien de dealer 625 euro rekent voor het vervangen van twee motortjes...  :eusa_wall:

Als je de rechter compleet vervangen hebt snap je werkelijk niet dat de dealer dat voor dat bedrag WIL doen ..  ;)

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂