Airco: uit of aan? (850 T-5)

Gestart door ©orné, 09-01-2004 00:48:21

Vorige topic - Volgende topic

©orné

Pas een zilveren 850 T-5 Estate gekocht, fraai mobiel toch wel...

Maar: 't airco lampje brandt meestal gedimd, ook al staat de schakelaar uit (naar links). Soms schakelt 't lampje uit, ik denk ook dat ik dan een "tik" hoor van een bekrachtigd ventiel oid. Schakelaar aan (naar rechts) en 't lampje gaat fel branden, maar bij deze temperaturen weet ik niet of de airco 't wel doet. De ruiten ontwasemen gaat iig. errug langzaam...
Beetje onzeker geval, maar is dit herkenbaar/normaal? (Heb 't nog niet bij de dealer voorgelegd, moet ik nog langs)
Hoe veilig en comfortabel je aankomt is van belang, niet hoe snel!
Het leven mag dan net een snelweg lijken, mijn leven wil ik er niet op eindigen...

ed

Bij een 850 gaat een rood lampje (led) branden als de airco uit staat. Vergis je daar dus niet in.
Je kunt controleren of de airco het doet (boven 5 graden testen, anders slaat hij zowiezo niet aan) door de airco aan te zetten, motorkap open, en aan de aircoleiding voelen of deze echt koud wordt.
De aircoleiding zit als je voor de aut staat links (pasagierskant dus), en is een zwarte stalen leiding van ongeveer 2 cm doorsnede. Vlak bij het dashboard zit er nog een drukschakelaar op waar twee draden vanaf komen. Daarna gaat deze leiding het dashboard in. Deze leiding moet uiteindelijk een beetje ijzig worden. Je kunt de compressor ook horen in en uitschakelen met een harde tik. Dit moet ongeveer om de 10 seconden zijn met koud weer, en langer met warm weer.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

©orné

Rood lampje? Bij mij zit een blauw lampje... en dat soms uit, soms flauw en met de schakelaar naar links fel brandt.

Nou ja, ik zal van de week wel eens vragen bij Goudriaan.
Het leven mag dan net een snelweg lijken, mijn leven wil ik er niet op eindigen...

Geert-Jan

Hallo bij een 850 laatste type is dit inderdaad een blauw lampje. ;D
Dit lampje hoort aan te zijn als de schakelaar naar links staat dan zou ook de airco moeten werken.
En uit als de knop naar rechts staat.
Waarom het soms flauw brand heb ik geen idee van. ???

Volvo850Club lidnr.0504409

©orné

Ik heb ondertussen bij de dealer geïnformeerd hoe die verrekte ac in te schakelen. Da's al even geleden, maar ik rijd niet zo veel.
Vandaag eens een dag waarop ik 0/ lang genoeg reed 1/eraan dacht 2/ 't warm genoeg was om 't uit te proberen.

INschakelen:
- schuifschakelaar ventilator op 0
- ac schakelaar naar links (blauwe lampje aan)
- ac schakelaar naar rechts (blauwe lampje uit)
- schakelaar ventilator op 2

UITschakelen ac:
- volstaat om de ac schakelaar naar links te zetten (blauwe lampje aan).

Vreemd hoor: eerst "alles" uit en blauwe lampje aan, en airco werkt als 't blauwe lampje UIT is...
Nou ja, er is wel meer beetje vreemd met al die electronica.

konniekip

hmm, bij mij doet de airco het ook bij de schuifschakelaar op stand 1. Maar ik zet m altijd op 2 om bevriezing van de verdamper te voorkomen (al zou dat moeten worden voorkomen door de vorstschakelaar)

Rai

Citaat van: GP64 op 18-01-2004 22:14:12
Hallo bij een 850 laatste type is dit inderdaad een blauw lampje. ;D
Dit lampje hoort aan te zijn als de schakelaar naar links staat dan zou ook de airco moeten werken.
En uit als de knop naar rechts staat.
Waarom het soms flauw brand heb ik geen idee van. ???
Hmm... dacht dat de mijne toch wel tot de laatste behoorde (sept 1996). Bij mij is het toch echt een rood lampje.

baxie

mijn lampie is ook mooi blauw ;D

mehn

Jullie praten lang elkaar heen  ;)
Het zou me niets verbazen als diegenen met een blauw lampje een handmatige airco hebben en diegenen met een oranje lampje ECC.  8)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Rai

Zou best kunnen. Ik heb een ECC, waarbij het rood/oranje lampje brandt als ie uit staat.

De uil

Lampje flauw branden als airco uit is?? Geen sluiting in de schakelaar??
Trouwens, bij ECC is het wenselijk om de boel gewoon altijd aan te laten...  (ja ik geef toe, een mooi blauw lampje oogt leuk..  )