AB Volvo - de vrachtwagens

Gestart door viking_in_shorts, 15-01-2010 09:08:26

Vorige topic - Volgende topic

viking_in_shorts

Begin van een soap, of gewoon iemand die iets anders wil gaan doen?

Per direct treed Finn Johnsson vrijwillig af als Chairman of the Board van AB Volvo. Hij werkt al voor AB Volvo sinds 1989 en sinds 2004 als voorzitter. Reden die opgegeven wordt, is dat hij meer tijd wil gaan besteden aan zijn andere functie(s) die steeds meer tijd vragen.

In ieder geval tot de volgende kans om te stemmen (van 't voorjaar ergens) wordt zijn functie waargenomen door Louis Schweitzer, de ex-baas van Renault, die sinds 2001 in de Board of Directors zit. Overigens deze man ook bij Astrazeneca in de Board of Directors.

KIM

Nog dichterbij een overname dus...

viking_in_shorts

Kim - dit gaat over AB Volvo, niet over Volvo PV ...

Walter

ehh Tim, staat er ook bij waar de sollicitatiebrief heen kan?

:eusa_wall:

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

KIM

Renault aast al jaren op Volvo trucks.

viking_in_shorts

Citaat van: VolvoMafia op 15-01-2010 09:49:11
ehh Tim, staat er ook bij waar de sollicitatiebrief heen kan?

:eusa_wall:

Voor COB? Die plek is al vergeven :eusa_wall:

Citaat van: KIM op 15-01-2010 09:51:42
Renault aast al jaren op Volvo trucks.

Renault is al jaren grootaandeelhouder van AB Volvo.

KIM

viking_in_shorts

Citaat van: KIM op 15-01-2010 10:32:47
Meerderheidsbelang?

Ik dacht van wel, maar ik kan het zo 1-2-3 niet vinden. Het ziet ernaar uit dat Renault gekocht is door AB Volvo, en niet andersom zoals ik dacht :eusa_think:

KIM

Ik weet dat bij de opsplitsing van truck en car Renault de truck afdeling wilde kopen (vergis je niet: Renault is de grootste truckfabrikant ter wereld). Volgens mij heeft de EU daar toen echter een stokje voor gestoken.
Ik kan me dus voorstellen dat ze een minderheidsbelang hebben en dat deze directiekeuze een methode is om (buiten EU reglementen om) toch meer in de melk te brokkelen willen krijgen.

Marc O.

Citaat van: KIM op 15-01-2010 10:59:40
Ik weet dat bij de opsplitsing van truck en car Renault de truck afdeling wilde kopen (vergis je niet: Renault is de grootste truckfabrikant ter wereld). Volgens mij heeft de EU daar toen echter een stokje voor gestoken.
Ik kan me dus voorstellen dat ze een minderheidsbelang hebben en dat deze directiekeuze een methode is om (buiten EU reglementen om) toch meer in de melk te brokkelen willen krijgen.

In de westerse wereld dan. Ik dacht dat Kamaz de grootste vrachtwagenfabrikant ter wereld was??
...The Nile isn't just a river in Africa...

EVV

Citaat van: viking_in_shorts op 15-01-2010 10:40:19
Meerderheidsbelang?

Ik dacht van wel, maar ik kan het zo 1-2-3 niet vinden. Het ziet ernaar uit dat Renault gekocht is door AB Volvo, en niet andersom zoals ik dacht :eusa_think:
Dacht ik ook, en deze link bevestigt dat:
Citeer
Since 2001, Renault Trucks joined the swedish Volvo group, first truck manufacturer in Europe, second in the world.

viking_in_shorts

Citaat van: EVV op 15-01-2010 11:31:22
Citaat van: viking_in_shorts op 15-01-2010 10:40:19
Meerderheidsbelang?

Dacht ik ook, en deze link bevestigt dat:
Citeer
Since 2001, Renault Trucks joined the swedish Volvo group, first truck manufacturer in Europe, second in the world.

Je zie je - "joined" -> wie kocht dus wie? ;D

KIM

Volvo was echt een kleintje vergeleken met Renault, maar hier staat toch echt dat Renault joined the Volvo group; lijkt een beetje op een fusie.

Vwb Kamaz: ik heb altijd begrepen dat Renault de grootste ter wereld was. Dat was voor mij al onverwacht, want zoveel Renaults verkopen ze niet in Europa lijkt me. Dan moeten ze het toch elders op de wereld goed doen.

EVV

Lijkt me geen fusie maar echt een overname. Als je kijkt op de site van de Volvo groep staat daar echt Renault trucks als onderdeel van Volvo groep, net als Volvo Penta, Volvo trucks, Mack enz.

Ze hebben natuurlijk redelijk wat geld gekregen van Ford toen ze Volvo Cars verkochten (5 miljard?)

KIM

Ja dat klopt.
Mack was trouwens eigendom van Renault, dus hebben ze blijkbaar Renault overgenomen.