Hoe "weet" het oranje service ledje dat "ie uit moet" na een servicebeurt?

Gestart door CharlieFox, 15-01-2010 20:14:41

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

De mijne gaat namelijk af en toe aan, geen peil op te trekken. Nu weet ik echt niet hoe zo'n dingetje nu werkt.

1) Is het nu zo, dat als je alle fabrieksvoorgeschreven onderhoudsintervallen strikt naleeft, dus op tijd oliewissel etc. dat dan het oranje ledje "voelt" dat er olie gewisseld is en dan vanzelf uit gaat? Net zoals bijvoorbeeld bij de remblokken, dat dan een metaalcontact (electrisch) tot stand komt waardoor het ledje aan gaat?

2) Of is het gewoon zo, dat men in de garage (of doehetzelf onderhoud of bij Beun de haas) na afloop van alle onderhoudswerkzaamheden simpelweg het systeem reset, waardoor het ledje weer een x aantal km's uit blijft?

Als dat laatste het geval is, hoe kun je het systeem dan resetten zodat dat (irritante) service ledje uit blijft?

Edit: Nummering aangebracht
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

VolvoDeMio

Bij een 850 brandt het lampje enkele minuten na het starten en gaat dan uit.
Resetten via OBD-ingang.

Henk855

Lampje gaat dacht ik elke 15,000 km aan om aantegeven dat de wagen voor een service beurt moet. Doe je het onderhoud zelf dan kan je het lampje resetten. OBD1 onder de motorkap en OBD2 met een kabel en het programma Volvo FCR of bij de dealer.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

jan piet

3 opties:
1. Goed gesprek 's morgens op ZIJN nuchtere maag met de mededeling dat dit ongewenst gedrag is.  8)
   Wellicht helpt het.
2. Als je een oudere auto hebt (ALter 1) kun je het zelf onder de motorkap (dus zeg maar tot najaar '93)
3. Als de auto Alter 2 of X70 serie is dan via OBD 2, of apparatuur aanschaffen of naar de dealert....
  Zijn nog wat tussenvormen met ingedrukt houden enz. Even de zoekfunctie gebruiken (sterkte   :-X )

Gr,JP

Ludo

Citaat van: CharlieFox op 15-01-2010 20:14:41
Of is het gewoon zo, dat men in de garage (of doehetzelf onderhoud of bij Beun de haas) na afloop van alle onderhoudswerkzaamheden simpelweg het systeem reset, waardoor het ledje weer een x aantal km's uit blijft?

Als dat laatste het geval is, hoe kun je het systeem dan resetten zodat dat (irritante) service ledje uit blijft?

Vraag en antwoord in dezelfde post.  :D

haasje

Citaat van: jan piet op 15-01-2010 20:23:26
3 opties:
1. Goed gesprek 's morgens op ZIJN nuchtere maag met de mededeling dat dit ongewenst gedrag is.  8)
   Wellicht helpt het.
2. Als je een oudere auto hebt (ALter 1) kun je het zelf onder de motorkap (dus zeg maar tot najaar '9395)
3. Als de auto Alter 2 of X70 serie is dan via OBD 2, of apparatuur aanschaffen of naar de dealert....
  Zijn nog wat tussenvormen met ingedrukt houden enz. Even de zoekfunctie gebruiken (sterkte   :-X )

Gr,JP

CharlieFox

Dank voor de reacties. Ik begrijp dus dat het uitleg nummer 2 is = het ledje gaat na circa 15.000 km aan en wordt gewoon gereset na 'n onderhoudsbeurt door de desbetreffende monteur. Het ledje is dus puur 'n soort herinnering dat de auto onderhoud nodig heeft. Niks geen hi-tec met sensoren en zo wat ik aanvankelijk dacht.

Ik heb echter OBD II (onder het muntenbakje) en heb geen software en speciale kabels om de codes uit te lezen en dus ook niet om te resetten. Kortom:

Uitzetten service ledje kan dus alleen bij de dealer of 'n andere garage ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

haasje

Of iemand met een kabel en de juiste software. Er zijn hier redelijk wat mensen die het kunnen.

CharlieFox

Okay, ik sta open voor eventuele PB's. Ik woon zelf in Amsterdam en hoeft niet gratis uiteraard ... Dank alvast!

haasje

Je bent welkom, is waarschijnlijk alleen beetje te ver rijden voor je :D

FGG

Je zou ook het gevraagde onderhoud uit kunnen (laten) voeren en naderhand het lampje (laten) resetten. ;)

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

ro~djo

Resetten service lampje is bij de dealer zo rond de 31 euro duurt 20 min. ongeveer

Henk855

Citaat van: ron en jo op 15-01-2010 22:22:35
Resetten service lampje is bij de dealer zo rond de 31 euro duurt 20 min. ongeveer

Hier bij mij met de kabel en de laptop met Vol-FCR 2 minuten hooguit en gratis ;D
Bij de dealer ook 2 tellen werk hoor.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

jan piet

Citaat van: ron en jo op 15-01-2010 22:22:35

Trage koffieautomaat? of is de koffie zo heet? Idd net geen secondenwerk, 2-3 minuten hooguit.
Gr,JP
(die meerdere malen er naast gestaan heeft omdat de dealert het weer eens vergeten was...

EdWip

Citeer
Citaat van: CharlieFox op 15-01-2010 20:31:22

Ik heb echter OBD II (onder het muntenbakje) en heb geen software en speciale kabels om de codes uit te lezen en dus ook niet om te resetten. Kortom:

Uitzetten service ledje kan dus alleen bij de dealer of 'n andere garage ...

Kan je ook zelf hoor met het km resetknopje.

Gr. Edwin