kop vlakken

Gestart door twintigV, 16-01-2010 17:13:57

Vorige topic - Volgende topic

twintigV

Is het vlakken van de kop een verbetering, verslechtering of maakt het niets uit?
Gr.

Henk855

Vertel eerst eens waarom je van plan bent de kop te vlakken?

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

twintigV

Hij is al gevlakt en weer teruggeplaatst, ik heb de auto nog niet terug van de garage, want hij is nog niet O.K.,trilt nog. Dat was ook de reden voor inwendig onderzoek, compressie verlies bij één cilinder, heb dat in een ander topic al aan de orde gesteld en zal daar ook het vervolg meedelen, vooralsnog is de compressie terug, maar deze vraag is meer in zijn algemeenheid gesteld. Na 13 pagina's met de zoekfunctie op "kop"nog geen duidelijkheid.
Gr.

Superskunkie

het is zowel geen verbetering als verslechtering, het is echter wel noodzakelijk als de kop eraf is geweest.

waarom dit noodzakelijk is weet ik niet...ik denk ivm de oude koppakkingresten, zodat deze kop daarna weer mooi (afge)-vlak is.
Tonnie

Superskunkie

Wat is de oorzaak van het trillen?
heb ooit weleens op het forum gelezen dat als je koppeling trilt, dat je hem even lekker moet laten slippen in z'n 3e versnelling, dan slipt de trilling eruit ;)
Tonnie

twintigV

Ik heb al wel begrepen dat hij iets zakt, dus ook iets meer compressie geeft.
Bij de zoekresultaten vind ik de opmerking :" vlakken is niet per sé noodzakelijk" en:"na een kop demontage is het fijne er af".
Hij was niet krom trouwens. Mogelijk is een vuil (aanslag door verkeerd olie gebruik?)deeltje losgeraakt en heeft een klep verhinderd goed te sluiten.Kleppen zijn ook gereinigd.

twintigV

N.a.v. koppelingsvraag;
Heel, heel misschien is dat nu de oorzaak, maar voordat mijn klacht optrad(ineens) had ik geen trilling, de motor liep fantastisch , wat wil je, slechts 195000 km.

markos

De vlakheid van de cilinderkop moet binnen bepaalde specificaties vallen. Valt hij erbinnen, dan hoeft de kop dus niet gevlakt te worden. Lees anders dit even door, leuk en begrijpelijk artikel.

Hoe merk je dat trillen? Bij een bepaald toerental, alleen stationair, bij intrappen van koppeling?

twintigV

Het trillen voel je bij stationair lopen, door de hele auto heen, maar vooral als je voet op het koppelingspedaal zet. Als je het pedaal indrukt, nog steeds. Bij het wegrijden ook en rijdend tot ongeveer 75 km p.u.
Tijdens het koppelen voel je een ook een rauwe trilling.
Bij stationair lopen piept een lager mee, dat geluid verdwijnt als je het koppelingspedaal iets intrapt.
Dat er een probleem met de koppeling is heb ik wel begrepen, wat nu mijn vraag is:hoe komt het dat de trilling met en zonder ingetrapt pedaal te voelen is?
Misschien dat iemand daar een idee over heeft?

gltman

vliegwiel krom??

twintigV

Alsjeblieft niet zeg, hoe kom je daarachter?
Als je voor het (draaiende) motorblok staat voel je links minder trilling dan rechts.Volgens de garagehouder zou dat op de koppeling kunnen wijzen.
1 maart wordt de koppeling gedemonteerd.
Het motorvermogen is trouwens na het vlakken van de kop weer volledig aanwezig.
Groet

joebar

kop vlakken doe je alleen als de pasvlakken beschadigd zijn door snijden van de verbrandingsgassen , of door corrosie.
een 5 cil zit met 12 bouten vast, en daar trek je alle kromme koppen weer mee recht.
Stel dat een kop krom is getrokken na heetworden ( wat al bijna  niet kan omdat de bouten de kop op de plaats houden, dus hoe krom kan hij uberhaupt worden)

Je spant een kromme kop in om te vlakken, je maakt hem vlak, en monteerd de kop weer.... Dan heb je dus de boringen van je nokkenassen krom zitten, want de kop en dus ook je lagering van je nokkenassen is mee krom getrokken.....

dus mijn mening, maar dat zullen vele tegenspreken, nooit vlakken als het niet nodig is

VolvoDeMio

Citaat van: joebar op 16-02-2010 14:46:56
Je spant een kromme kop in om te vlakken, je maakt hem vlak, en monteerd de kop weer.... Dan heb je dus de boringen van je nokkenassen krom zitten, want de kop en dus ook je lagering van je nokkenassen is mee krom getrokken.....
Klinkt zeer logisch!

Freakybaby

Is er niet gewoon een motorsteun kapot waardoor ie links de ruimte krijgt om te gaan trillen?
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

V70 classic

Een kop trekt krom als hij te warm is geweest.
Hoe strak je hem ook aantrekt de pakking zal zo weer lekken.
De enige remedie is vlakken.
Mocht he zo erg zijn dat de nokkenas lagers niet meet in lijn liggen moet je die ook uitkotteren.
Al heb ik dat laatste nog niet gehoord.
Vlakken wordt ook gedaan als de kop teveel is ingevreten door verbranding (lekkage)of b.v. roest .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.