Aanjager motor, een 850 kwaal even resume

Gestart door Turbo-Geek, 17-01-2010 22:05:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronald21


cas

Citaat van: Ronald21 op 04-03-2010 22:19:44

kaaaaaaachelllllllweeeeerstanddddd

zou je denken?   ;D

is misschien wel een sticky waard,   "  kachelmotor werkt niet of half troubleshooting "  en dan in dat topic de evt problemen beschrijven. dr zijn in de tijd dat ik weer actief ben, zeker al 10 of meer topics geopend met kachelproblemen die uitkomen op een weerstand of te vervangen motor.  :)

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

UserID6342

Citaat van: cas op 04-03-2010 23:48:47
Citaat van: Ronald21 op 04-03-2010 22:19:44

kaaaaaaachelllllllweeeeerstanddddd

zou je denken?   ;D

is misschien wel een sticky waard,   "  kachelmotor werkt niet of half troubleshooting "  en dan in dat topic de evt problemen beschrijven. dr zijn in de tijd dat ik weer actief ben, zeker al 10 of meer topics geopend met kachelproblemen die uitkomen op een weerstand of te vervangen motor.  :)


mee eens

-D©©©L-

Citaat van: cas op 04-03-2010 23:48:47
Citaat van: Ronald21 op 04-03-2010 22:19:44

kaaaaaaachelllllllweeeeerstanddddd

zou je denken?   ;D

is misschien wel een sticky waard,   "  kachelmotor werkt niet of half troubleshooting "  en dan in dat topic de evt problemen beschrijven. dr zijn in de tijd dat ik weer actief ben, zeker al 10 of meer topics geopend met kachelproblemen die uitkomen op een weerstand of te vervangen motor.  :)



Je kan rustig uitgaan van beide vervangen. Een weerstand gaat niet zomaar kapot.

Turbo-Geek

motor unit er uit. hoe gaat die fan er af ? je kan hem niet vast klemmen omdat hij dan breekt en zie ook niet hoe motor uit huis kan. schroefje achter op unit die de motor lijkt vast te houden is los.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Turbo-Geek

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Ludo

In het midden van de fan zie je het asje.
Tik daarop met een hamer, en drijf het asje verder door met een spijker of lange, dunne schroevendraaier.

Ronald21

#52
Laat waaier rusten op een paar plankjes/balkjes en tik asje eruit

Heb je toevallig een workmate ?

Of leg 2 plankjes/balkjes op een paar stoelen.

Turbo-Geek

zal straks eens kijken. had meer ruimte onder de fan verwacht.
ook de behuizing is breder dan ik had verwacht zag niet direct hoe ik die fan ging vast klemmen terwijl het huis vrij hangt zodat ik hem los kan tikken.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

cas

waarom ga je die fan eraf halen? nieuwe motor plaatsen? maar idd zoals hier beschreven het makkelijkste....


Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Turbo-Geek

#55
Motor vervangen.
Piepte al een tijdje en vooral bij het nemen van een bocht naar rechts en dat werd steeds meer.
Vooral na een minuut of 20 als de motor schijnbaar 'warm' was hoorde je hem goed.
Af en toe was het blaas vermogen minimaal en heb zelfs mee gemaakt dat hij niks meer deed dus was het nodig om de motor te vervangen.
Vervangings motor gekocht bij Estate Services voor 90 euro. Gewoon een originele Bosch motor, dus geen replica ofzo.

Vervangen is vrij eenvoudig maar er zijn wat puntjes om rekening te houden.
De foto's en uitleg op het volvo850club forum zijn best handig in de begin fase, het verwijderen van de unit, maar helaas wordt het proces daarna slecht belicht.

Het eraf tikken van de fan wordt enigszins onderschat mijn inziens omdat je het voorzichtig moet doen en je ook toevallig de fan kan ondersteunen terwijl het motor gedeelte hangt en naar beneden kan.
Waar het op neer komt is dat je iets moet hebben wat tussen de fan en de motor unit kan (+/- 1.5 tot 2cm ruimte) en het moet star zijn want 2 dunne houten latjes gaan niet werken omdat die gaan mee veren en je toch behoorlijke slagen moet uitdelen om de as uit de fan te drijven.
Het verhaal van de 'bankschroef' heb ik nog steeds geen beeld bij want de bankschroef die er tussen past moet ik nog zien.

Anyway, flinke tikken op de as met een drevel, het liefst 1 met dezelfde (of ietjes kleinere) diameter als de as.
Niet verkeerd slaan want als je er naast slaat sla je die kunstoffen fan zo stuk. Het is allemaal anderhalf decennia oud en dat plastic is keihard maar is daarom ook kwetsbaar.

Als de fan eraf is draai je aan de onderkant van de unit een torx schroefje eruit en die heeft enkel tot functie om de motor in de unit te houden en hij niet naar buiten kan trillen/schuiven.

Daarna de motor naar boven toe uitnemen. De motor heeft 2 contact lippen die in kunstoffen gleuven in die unit glijd. Onderin duwen deze contacten een soort van 'kabelschoen' opzij en maken dan ook contact. Als je dat kabelschoentje  ziet zou je zweren dat er een mannetjes kabelschoen in moet maar ze dienen puur als contact.



Motor eruit, ligplaats schoonmaken.

De fan zet je erop en je zet de onderkant van de motor op iets echt hards wat niet mee geeft, dan slaan met een kunstof hamer op de fan en zo drijf je fan over de as.
De as loopt in zijn geheel door de motor dus als je hem aan de onderkant ondersteunt (steekt iets uit de kont van de motor) dan beweegt de as niet in de lengte richting en loopt de lagering geen schade op.

Andere motor en fan erin duwen. Je voelt ook enigzins dat de motor op zijn plek wordt gehouden doordat de kabelschoenen toch aardig tegen de contacten duwen en er dus spanning op staat en hij daardoor enigzins vast zit maar het torx schroefje aan de onderkant houd de motor echt goed vast.
Draai de motor met de hand rond en als je getik hoort kan je het schroefje iets losser draaien. Hoe dat komt weet ik niet maar dat loste bij mij het probleem op.

Daarna die boel weer in elkaar zetten.

TIP: nadat de motor met fan in huis zit ff snel de 3 connectoren aansluiten (je ziet vanzelf welke dat zijn bij het verwijderen en dan contact aan en de aanjager schakelaar bedienen en kijken of alles mooi loopt.
Zo kan je zien of de contacten ook daadwerkelijk goed contact maken ipv erachter te komen dat de aanjager niks doet als alles in elkaar zit en je kan ook evt getik (aanlopen) snel ontdekken en corrigeren.

Dat was 'em  :eusa_whistle:
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

pwaes

goede omschrijving, ik moet er binnenkort ook aan.

Heb je veel meer blaasvermogen gekregen??

Turbo-Geek

Citaat van: pwaes op 09-03-2010 19:30:14
goede omschrijving, ik moet er binnenkort ook aan.

Heb je veel meer blaasvermogen gekregen??

Duidelijk meer ! Mega verschil. Vooral in de lagere setting (schuif schakelaar) merk je gewoon dat hij meer blaast.
De motor was gewoon aan zijn eind en 'moe' en dat merkte je maar na dik 230dkm mag dat wel ....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

UserID6342

Dirk houd van makkelijk doen, motor eruit en meteen andere (gebruikte) motor er weer in :) lekker snel, lekker goedkoop, heerlijk :)

Turbo-Geek

Citaat van: Dirk342 op 09-03-2010 19:40:01
Dirk houd van makkelijk doen, motor eruit en meteen andere (gebruikte) motor er weer in :) lekker snel, lekker goedkoop, heerlijk :)

Is het snelste en goedkoopste idd maar ik wil gewoon geen gepiep en gedoe meer, dus ik betaal 9 tientjes en besteed er iets meer tijd aan en weet zeker dat ik die in ieder geval nooit meer hoef te vervangen. Bij een 2e handse weet je nooit wanneer het gedonder komt en dat het komt is een zekerheid.

Nee hoor, ik doe het goed of ik doe het niet.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------