Slecht lichtopbrengst originele koplampen.

Gestart door Rianne, 19-01-2010 19:03:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rianne

Hallo

Ik ben nog altijd trotse eigenaresse van een Volvo 850 GLT .
Nu ben ik heel tevreden met de auto op 1 klein minpuntje.
De lichtopbrengst van de lampen in het donker. Het is zo weinig, dat het erg vervelend rijdt.
Nu had ik angel eyes besteld in de hoop dat die beter licht gaven, helaas pastten ze niet in mijn type.
Het is 1 v/d 1e types. dat past dus niet.er zit een ruimte van 5 cm onder de angel eyes als je ze er inzet, zou je op kunnen vullen met een 'plaatje' maar dat wil ik niet, gezien de stekkers ook volledig omgezet zouden moeten worden.
Xenon inbouwen ben ik niet van plan vanwege de prijs en de auto blijft ook geen 10 jaar meer.
Misschien nieuwe pitten of ligt het toch aan de blakers? Waar vind ik event. nieuwe blakers?
Er zitten al nieuwe/andere glazen in. En standaad H4 pitten.

alvast bedankt voor het meedenken.

Rianne

tackle

worteltjes eten?
Nee, ik heb geen idee. Misschien andere lampen proberen, zat over te vinden op dit forum

--BUMP--

Ik heb niks te klagen over de bak licht die ik 's avonds heb. Zit er dan zoveel verschil tussen een alter 1 en een alter 2? Of kan het zijn dat de reflector niet goed meer is?

Rianne

#3
@ --BUMP--, de reflector waar je het over hebt bedoel ik de blaker mee denk ik?
Ik denk zelf dat dat het grootste euvel is maar origineel bij volvo bestellen zijn die dingen niet goedkoop. Zal er morgen eens een belletje aan wagen.

@ tackle, worteltjes eten. Nou misschien is het een idee. Ik heb nog wel een zak winterwortelen voor de paarden staan ;-)
Maar andere lampen. Jij bedoeld de heldere koplampen oid? Ik zal het forum nog eens doorzoeken maar kon geen specifiek topic nog vinden eigenlijk.. Geen idee of die lampen ook wel op mijn type 850 passen, aangezien de angel eyes ook niet pasten. Kwam niet eens in de buurt.

Jeff

Heb zelf ook een Alter 1 en het kan wel degelijk nieuwe type koplampen monteren. Je moet inderdaad de kabelboom aanpassen. En 2 nieuwe koplampstrips regelen.

Zo bedoel jij het waarschijnlijk, hoe het nu zit?


Bij de dealer vragen naar 2 Alter 2 koplampstrips en dan ziet het er zo uit!


Met wisser, let niet op het brandgat, in het midden van de koplamp. (Dit hoort niet...)


Zonder wissers...


Met wissers en Xenon en perfect en super scherm lichtbeeld!


Mocht je vragen hebben, stuur maar een pb!
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

razorx

Ik was bij mijn Alter-II ook wat teleurgesteld over de hoeveelheid licht.

Als eerste heb ik de reflectoren gecontroleerd:
Richt een sterke zaklamp op je koplamp. Oogt het gereflecteerde wat gelig, is je reflector versleten. Dat gelige komt van het kunststof onder de reflecterende laag.

Bij mij was dat niet het punt. Wel de geringe standaard lichtopbrengst gecombineerd met mijn nachtblindheid.

Ik heb er Xenon ingezet (Lichttemperatuur 4300K, dus beschaafd wit en niet blauw).
Wat een verschil! Gaan ook nog eens een stuk langer mee.

Let op: Veel Xenon verkopers heben alleen de blauwachtige tinten (boven de 5000K). Dit is hinderlijk voor de tegenligger.
Daarnaast zie je er niet beter door omdat het menselijk ook vij ongevoelig is richting het blauwe deel van het spectrum.

Zou nooit meer zonder die Xenons willen.
Gr.
Yits.

)0H@N

#6
Xenon is een optie bij nachtblindheid, om het zo maar even te noemen. Het levert een veel natuurlijker licht op waar je profijt van kan hebben. Tegenwoordig kost het bijna niks meer in vergelijking met een setje goeie (bijv. Philips) lampen. Er zijn al setjes vanaf 55 euro op marktplaats.

Maar ik denk dat er in dit geval sprake is van een versleten spiegel (blaker), in dat geval is het licht van een xenon-lamp vele malen storender dan een H4-lamp. Door de oneffenheid in de spiegel door slijtage gaat het licht alle kanten op en kom je in de problemen bij de APK. Probleem: verstrooid lichtbeeld. Bij de halogeen lampen valt dit iets minder snel op, maar zal het op den duur ook gezien worden. Doordat het lichtbeeld verstrooid is hebben ook de tegenliggers er veel meer last van. Wat dus weer geknipper met groot licht oplevert en jezelf daar dus weer last van hebt. Ik zou het dus niet in je huidige koplampen zetten.

Ik denk dat de voordeligste optie is, ombouw naar Alter II door de angel eyes erin te zetten en opzoek te gaan naar de strips eronder en de stekkers over te bouwen (via de sloop??? e.d. ). En dit evt. aanvullen met Xenon.

Het risico dat je hebt bij 2e hands koplampen dat hiervan het lichtbeeld ook niet perfect is en je al snel weer aan nieuwe toe bent.

Succes met je keuze.
Thank you for flying with Volvo.

Jeff

Sinds mijn Xenon erin zit, heb ik nog nooit een sein gehad van mensen die er last van hadden. Dus volgens mij valt de verblinding wel mee, met mijn setje.
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

)0H@N

#8
Misschien kwam het niet helemaal goed uit m'n tekst, maar ik bedoelde met de lampen die ze er nu in heeft zitten ( waarschijnlijk een paar met versleten spiegels) dat dan het lichtbeeld oncontroleerbaar is.
Ik heb dat ook gehad met m'n oude lampen, nu nieuwe Hella's en het gaat prima.

Met de angel eyes moet dat opzich prima lukken, vanwege de lens lampen en helder glas.

( ik zal m'n tekst nog even nalezen, en indien het er verkeerd staat even aanpassen.) tekst inmiddels verduidelijkt
Thank you for flying with Volvo.

Jeff

Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

)0H@N

Ok ;), ik heb trouwens 6000K zonder problemen.
Thank you for flying with Volvo.

Bouke

Je kan ook je koplampglazen in de vaatwasser doen daar knapt het licht ook een berg van op. Het is niet veel werk om het glas er af te halen en weer te monteren alleen ff wacht tot het weer droog weer is ivm vocht opsluiten in de unit.

KIM

Ik hasd in mijn alter I geen klagen over het licht, de alter II daarentegen...
Ik maakte wel 1x perjaar de koplampglazen schoon, maar ik denk dat bij jou de spiegels een beetje dof zullen zijn geworden.
In ieder geval zullen nieuwe lichtunits wel veel verbetering gaan opleveren.
Xenon is ook bij slechte spiegels geen goed idee.

Rianne

#13
Zoo een hoop reacties hier.
Super!! Zal even op iedereen reageren en weer de nodige vragen stellen.

Kan er niks aan doen..ben ook maar blond. Zeg het vast zelf ;-)


@ Jeff.. wat is een alter 1? Hahahaha... is dat de benaming voor type 1?
Het klopt wat ik op de foto zie, die strips daaronder kon ik ook bestellen maar ik vind dat zelf toch niet zo heel
mooi eigenlijk. De koplampwissers zitten er al niet meer op dus das niet zo zeer mijn probleem. Wat kosten die strips dan?
Geven de angel eyes jou meer lichtopbrengst? Buiten het feit dat ze mooier zijn ;) :)
Ikzelf monteer ze dan niet, dat doet iemand voor mij en die zag het niet zo zitten alle draadjes om te zetten.
Ik had zelf zwarte angel eyes, vond dat mooier bij mijn antracietkleurige volvo maar geven de chromen meer licht of niet? En jij hebt ook mistlampen. Die heb ik geen eens. :) Op je 3e foto is dat xenon? Dat past toch niet in de angel eyes?

@ razorx
Het is idd de geringe standaard lichtopbrengst. Ik rijd ook wel eens in een andere auto en je merkt zo erg het verschil. Ik zie het nu allemaal wel en ben verder ook niet nachtblind gelukkig, maar meer licht zou ik toch wel fijn vinden. Xenon is toch een hele unit wat ingebouwd moet worden..dat past toch niet zo 1 2 3 in mijn koplampen of event. de angel eyes?


@ )0H@N
Jep ik zelf denk ook dat het de blakers zijn. Ik ga morgen die test even doen wat razorx zei met de zaklamp.
Eens even zien wat we dan zien :P
Met een nieuwe pit was het lichtbeeld wel goed. Kan dit er mee te maken hebben?
Denk je dat de angel eyes meer licht zullen geven? En kan dit in combinatie met Xenon.
Enig idee wat dit ongeveer gaat kosten, of een indiciatie. Wel fijn om te weten.  (de combinatie angel eyes + die strips + xenon)

2e hands kop lampen wou ik eigenlijk niet aan beginnen. ga toch hetzelfde probleem krijgen ben ik bang
wil het toch wel in 1x goed doen. mits het betaalbaar is.


Bouke, de koplamp glazen zijn vorig jaar augustus vervangen. Nieuwe originele volvo erin gezet (a 150€ !)





henry classic v70

Misschien heeft Dirk 342 nog wel een paar goeie liggen
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4