Over de Fryske 2.5D-'wannabee'-R, en de XC

Gestart door Hiker, 19-01-2010 21:04:26

Vorige topic - Volgende topic

UserID25761

Wijsheid is in orde maken die roffel en nog lekker een tijdje doorsturen  :eusa_angel:

Hiker

Citaat van: The Volvoboy op 29-09-2014 20:58:48
Je zou de km-stand eens uit kunnen laten lezen?

die zit in de dash-klokken, die lees je uit, niet wat de motor feitelijk gelopen heeft, heb ik me laten vertellen.....En daarbij kan je zo'n digiklok ook laten aanpassen.....maar dat heb ik van horen zeggen....

maar goed, ik kan me vergissen, en alle uitlezingen kwamen tot nu toe overeen: uitlezen vs km-stand teller.

Of zijn er andere mogelijkheden tot uitlezen van de echte stand??
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

The Volvoboy

Km-stand wordt inderdaad opgeslagen in de tellerbak. Wat er in het geheugen staat en wat de display aangeeft kan wel verschillen. (als er een andere tellerbak in is gegaan kun je dus weinig met uitlezen)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Hiker

Citaat van: The Volvoboy op 29-09-2014 21:09:51
Km-stand wordt inderdaad opgeslagen in de tellerbak. Wat er in het geheugen staat en wat de display aangeeft kan wel verschillen. (als er een andere tellerbak in is gegaan kun je dus weinig met uitlezen)

I rest my case, misschien heeft die van mij wel 800K op de klop, weten wij veel......en die Italiaan maar lachen.....
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

UserID25761

Zou het niet kunnen dat een modeljaar 2000 ook gegevens in de ecu opslaat ??? (canbus)  :eusa_whistle:

The Volvoboy

Nee volgens mij is dat pas vanaf de V70N, dacht dat die de km-stand ook opslaat in de CEM.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Taranis

Citaat van: Hiker op 29-09-2014 16:13:47
Ik reageer even zo, dan iedereen quoten.

ik heb zelf de meter zien teruglopen op het koelvloeistof tankje. Dus het verdwijnt ergens.

Die compressiemeting heb ik gevraagd.
Even voor mijn beleving: hoe werkt dat? Waar zet je de meter op?

En daarbij jongens: ikheb uiterlijk een hobby project, maar met deze bak moet ik wel m'n geld verdienen. Dus 'lang' zoeken naar een oorzaak kost ook geld (bij slecht weer een huurauto).
Tis nu zaak dat hij het asap weer doet. Zij doen al jaren zaken met diegene die de motor levert, dus ja....tot waar gaat vertrouwen. Ik vertrouw ze, we hebben 2 auto's in onderhoud.
Ik hoor nog wat de totaalprijs wordt, en dan neem ik een beslissing.

En zodra ik voor een andere auto ga die jonger is dan 15 jaar zit ik weer met 'alleen' brandstof aftrekken, ipv alle autokosten. En, bij een andere Roffel weet ik niet wat de rest van het onderhoud is, en begin je weer opnieuw met restaureren.  

Ik snap je helemaal hoor, je wil gewoon van het gezeik af zijn en weer sturen. Wat ik alleen bedoelde aan te geven: zorg wel dat je zeker weet dat de koelvloeistof ook echt in de motor verdwijnt voordat je straks voor nop een dure blokwissel uitvoert. En dat die 189.000km ook echt 189.000 km is en niet 300.000+ km zoals vrijwel alle 2e hands TDI motoren.

Succes met je beslissing.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 29-09-2014 17:13:29
Ik zou heel veel zin hebben in zo'n nieuw blok. Maar dan pas volgend jaar. :eusa_whistle:

Dat dacht ik al ;D
Als die dan ook weer 450.000 km mee gaat, is dat toch weer 9 jaar levensduurverlenging voor Old Faithful :D

Totdat je 't nieuwe blok 'nodig' hebt, zet je 't gewoon in een hoekje van de huiskamer :angel:

Overigens klopt je rekensommetje volgens mij niet helemaal: in die 2000 euro zat al een verse distributie (11.000 km).

UserID6342

Ben het wel met Ronald eens, compressie meten zou je (als nood / ter indicatie) ook via de gloeibougies kunnen doen maar dat weet dat garagebedrijf ook wel.

Een goed blok met een kmstand van 3 ton, hoeft geen enkel probleem te zijn en kan nog heel veel jaren rijplezier opleveren, als je maar het onderhoud van dat blok kent en weet waar het vandaan komt.  Ook hier geld, net zoals bij de benzineblokken, onderhoud is alles.

Sbv

Een blok uit een Belgische auto kan best weinig gelopen hebben. In Nederland is diesel rijden bij weinig kilometers niet lonend maar dat is lang niet overal zo

Hiker

Beslissing is genomen: Blok wissel.

En met de berekening van de accountant (aftrek van youngtimer kosten) valt het allemaal wel weer mee..... ;D ;D

of  :-[ :-[

of  :eusa_think: :eusa_think:

in ieder geval  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

als ik straks maar weer  8) 8) in de Roffel

elianmars

Niet proberen een D5 erin te knutselen?

Sbv

Haiko,
Is er nu al wel een keer fatsoenlijk met CO snuffelaar etc gekeken ?
Het zou wat zuur zijn als blijkt dat bijv de radiateur lek zou zijn en je nu een hele blokwissel gedaan hebt. Er zou best wel een lek in koelsysteem buiten het blok kunnen zitten

Hiker

Tsja, hij heeft alles nagekeken met meetapparatuur etc. Daarbij zijn radiator en verwarmingradiator recent vervangen.

Nergens zijn ook maar sporen van koelvloeistof te zien.

En ja, als ik de auto niet nodig heb kan ik andere onderzoeken doen. Echter de auto voor een second opinion ergens heen brengen kost omzet en weer meer tijd.

Op een gegeven moment is het klaar met onderzoeken, want dan moeten ze daar ook kosten voor rekenen.
Wellicht lijkt het alsof ik de auto bij 'een mannetje' in onderhoud heb, maar dat is zeker niet het geval. Voor zover ik begrijp en kan meedenken zijn alle dingen gecheckt.

Hopelijk rij ik spoedig weer in de Roffel

Citaat van: elianmars op 30-09-2014 19:42:46
Niet proberen een D5 erin te knutselen?

Geen tijd voor......

Sbv

Hopelijk is het probleem dan opgelost na blokwissel dan weet je dat het waarschijnlijk in blok zat. Gaat men blok nog open maken na de wissel om zeker te zijn ?

UserID25761

Ik zou toch zeer benieuwd zijn waar die KVS nou uiteindelijk blijft  :angel: