Versnellingsbak "Oranje pijltje" op dashboard blijft knipperen?

Gestart door Jilles, 22-01-2010 20:45:51

Vorige topic - Volgende topic

Jilles

Weet iemand wat de oorzaak is van knipperen van het Versnellingsbak "Oranje pijltje" op dashboard?  Ik merk verder niets in de automaatfunkties alles werkt normaal?

-D©©©L-

wat voor auto hebben we het over ?
motor ?
bouwjaar ?

sappie

bij een automaat staat ie dan in de winterstand.
dan trekt ie in zijn 2 of 3 op geloof ik, wel handig als je in de sneeuw rijdt.
de W knop onder de automaat even indrukken, dan moet ie weer uitgaan.

rogerV701998

Citaat van: sappie op 23-01-2010 17:11:56

Als de bak in de winterstand staat brand de lamp continu.

sappie

Citaat van: rogerV701998 op 23-01-2010 17:16:40
Citaat van: sappie op 23-01-2010 17:11:56

Als de bak in de winterstand staat brand de lamp continu.

je hebt gelijk, te snel geantwoord van mij...er staat inderdaad knipperende pijl...

V70geRwin

Citaat van: -D©©©L- op 22-01-2010 21:33:51
wat voor auto hebben we het over ?
motor ?
bouwjaar ?

en lees gelijk de codes even uit onder A1!

Jilles

MEER GEGEVENS:

Type 850 GLT A.E2  uit 1994

Motor5 cyl 125 KW automaat B5254 FS

Voor alle duidelijkheid: Het gaat niet om de uitleg over de werking van de winterstand e.d.  zoals uit de velereacties blijkt. Maar om een volgens de VADIS ernstige fout terug melding uit vanuit het registratie systeem die de versnellingsbak controleert.

Mvgr Jilles

sjarrel2

Misschien moet je eerst even zoeken voor je wat vraagt. Codes uitlezen staat hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html
beschreven. Hoort dit topic trouwens niet in het versnellingsbak topic thuis?

Gr,
Kees

mehn

Ik zou ook eerst de foutcodes eens uitlezen en resetten.
Meestal heeft het te maken met de PNP switch (schakelstandensensor).

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jilles

Sommige problemen lossen zich van zelf op. Blijkbaar heeft het versnellingsbak electronische controle systeem (zie VADIS) dat fout codes registreert en uiteindelijk besluit om het oranje indicatie pijltje te laten knipperen, zichzelf gereset of voldoende nieuwe goede signalen van uit de versnellings bak sensoren gekregen, om de indicatie uit te zetten. Ik heb ook een vermoeden waarom: Omdat wij in het zuiden des lands wonen, zijn daar soms flinke heuvels te vinden. Mijn Volvo stond geruime tijd stil geparkeerd met de linker wielen ca 30 cm lager dan het rechter voor en achter wiel. In een voor NL extreme kou van -8 gr. Ik denk dat hierdoor de viscositeit van de olie dus danig hoog was dat er enkele hydraulische kanalen gedurende enige tijd droog gestaan hebben. Ik heb versnellings bak olie bij gevuld. En na een dag gewoon blijven rijden, Ik merkte niets aan de Bak, stopte het knipperen van het pijltje.   Wat het uit lezen van de codes betreft: Begrijp ik het goed dat er met "kort op de knop drukken.", bedoeld wordt dat er kort op de dagteller reset knop gedrukt moet worden? En dat er dat een knipper code dmv een indicatie ledje ook in de buurt van de dagteller knop gaat worden gegeven? ( waar staat deze info volledig uitgelegd? Zeg maar voor de dummies zoals ik?? Ik kan jullie Jargon soms niet helemaal volgen. Mvgr. Jilles

mehn

Citaat van: Jilles op 28-01-2010 10:50:43
Wat het uit lezen van de codes betreft: Begrijp ik het goed dat er met "kort op de knop drukken.", bedoeld wordt dat er kort op de dagteller reset knop gedrukt moet worden? En dat er dat een knipper code dmv een indicatie ledje ook in de buurt van de dagteller knop gaat worden gegeven? ( waar staat deze info volledig uitgelegd?

Nee het OBD-1 systeem zit onder de motorkap, heeft niets met de dagteller te maken.

Hier staat uitgelegd hoe het werkt: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html

XC60 D4 AWD:

Jilles

Sorry hoor maar in jou eigen stuk praat je over "De Knop", met alle respect maar probeer iets uit te leggen zo dat ook mensen die niet dagelijks met deze materie te maken hebben er iets aan hebben? Waarschijnlijk erger jij je zelf ook aan onze doktoren die met termen komen die we niet begrijpen en er heel geleerd bij kijken.

En...verderop in de door jou opgegeven verwijzing  Door Ludo:

"vanaf MY 1999:

1. contact uit
2. Dagteller reset knop ingedrukt houden
3. Contact in stand 2 zetten  dagteller reset knop wel ingedrukt houden.
4. na een tijdje gaat het serice lampje knipperen( zo niet dan alle stappen opnieuw uitvoeren. )
5. als het lampje knippert knop loslaten en nog een keer indrukken
6. Contact uit
7. Wagen starten en als het goed is gaat het service lampje uit.

)()()sT

Citaat van: Jilles op 28-01-2010 11:10:11
Sorry hoor maar in jou eigen stuk praat je over "De Knop", met alle respect maar probeer iets uit te leggen zo dat ook mensen die niet dagelijks met deze materie te maken hebben er iets aan hebben? Waarschijnlijk erger jij je zelf ook aan onze doktoren die met termen komen die we niet begrijpen en er heel geleerd bij kijken.

Nou nou, niet te enthousiast  :eusa_eh:

mehn

Citaat van: Jilles op 28-01-2010 11:10:11

En...verderop in de door jou opgegeven verwijzing  Door Ludo:

"vanaf MY 1999:

:eusa_shifty:

Ik lees dat jij een 1994-er GLT hebt, dus heb je ODB-I.

Dat van de dagteller werkt alleen bij enkele late x70's en betreft het resetten van het servicelampje.

Overigens blijven de foutcodes bij OBD-1 opgeslagen in de ECU, ook als de pijl niet meer knippert. Je moet de boel echt resetten via OBD-1 om van de foutcodes af te komen.

XC60 D4 AWD:

Jilles

Beste Hehn,   ok snap ik.

Alleen: als je op de elektrische stoel zit en men zegt druk maar op de knop, denk ik dat je wel een idee hebt waar ze het over hebben. Maar wat bedoel je nu toch in jou verhaal met "de Knop" , Zie je die direct zitten. Probeer is uit te leggen als of je het tegen je schoonmoeder hebt? Toch de vriendelijke groeten van Dummy.