Haperende/inhoudende 850 estate automaat uit 94

Gestart door Retze, 22-01-2010 22:00:03

Vorige topic - Volgende topic

Retze

Een tijd probleemloos gereden maar heb nu toch een probleem denk ik.

Probleem is vanavond voor het eerst opgetreden. Bij het optrekken vanuit stilstand komt de auto licht schokkend cq duidelijk inhoudend op gang. Eenmaal op toeren gaat het maar heb het idee dat hij ook dan niet lekker loopt. Bij afremmen tot stilstand (afnemende toeren) lijkt hij slechter te gaan lopen wat een licht schokkend uitrollen  tot gevolg heeft. In stilstand in de D (het is een automaat) loopt de motor onregelmatig. Als ik hem in de N zet wordt het beter en lijkt hij redelijk normaal te lopen. Bij wegrijden echter bovengenoemd probleem waarbij ik niet weet of hij inhoudt of dat de bak hapert. Als ik in N voorzichtig gas geef, loopt de motor niet mooi op in toeren maar klinkt onregelmatig totdat je echt meer gas geeft en hij meer toeren maakt. Lijkt dan meer op een ontstekingsprobleem. Ik hoop niet dat het iets met de bak is want die is al eens vervangen en dat was een dure grap. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Iemand een idee?

mehn

Ik zou eens beginnen met de ontsteking; nieuwe bougies, rotor, verdeelkap en eventueel bougiekabels.
Hoe oud zijn de kabels die er nu op zitten?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Retze

bougies, rotor en verdeelkap zijn van de zomer voor de vakantie naar zweden vervangen. De bougiekabels zijn ouder, ik denk een jaar of 2/3. Wel een paar keer ontstekingsproblemen gehad afgelopen jaar. Als de auto een week stil had gestaan liep hij op 4 poten ipv 5, maar dit kwam slechts sporadisch voor en verdwijnt na herstarten. laatste tijd niet meer. Ik ga zo codes uitlezen en de accu eens losgooien (en weer vastzetten  :)) om te kijken wat er dan gebeurt.

Trouwens de laatste tijd lijkt hij ook minder goed op temp te komen. Wijzer komt niet mooi tot 3 uur maar iets eronder, heb het steeds gewijten aan de koude temp buiten in combi met de rijsnelheid. Maar ergens vindt ik dit niet normaal....kan dit nog gelinkt zijn aan ontstekingsproblemen?

mevita

Vervang dan in ieder geval je thermostaat en temperatuursensor, kwestie van tiental euro,s en is je sensor niet helemaal fris kan dat ook voor rare verschijnselen zorgen bij mij ging toerental wat op en en neer en dan ging het weer een stukje goed en dan begon het weer tot op het laatst en toen kreeg ik hem niet meer gestart.

gr mevita

thuur

En gooi een eens fles injectorreiniger in een halve tank benzine en ga flink gassen (nadat je de thermostaat hebt vervangen!). En maak je stationairregelaar eens schoon.

Gr ;)

Retze

Kon vanmorgen niets vinden in die klere kou buiten, zelfs geen foutcode uit de OBD 1. Toch maar even bij de dealert, geweest om te kijken of de experts me uit de brand konden helpen. Konden eerst niet vinden (zelfde checks die ik ook al had gedaan) maar een compressietest wees uit, jaaa u raad het al, dat er 4 cilinders op 12 bar zaten maar dat 1 op vakantie was en slechts 2 bar gaf.......... Geen wonder dus dat hij onregelmatig liep.

Nu komt de volgende stap, kijken wat er precies is gebeurd door de kop eraf te halen en te kijken wat er vervangen moet worden. Maar dit gaat even duren, heb zelf niet de kennis en kunde om dit aan te pakken . Hopelijk hebben 2 vrienden van mij tijd en zin om  de financiele schade te gaan verkennen met mij. Ik sluit niet uit dat ik binnenkort via de 850 site op zoek moet naar onderdelen voor het blok.

Is er nog iemand die tips heeft en weet wat 2e hands onderdelen van een blok ongeveer doen?
Ik heb dus een 2.5 20V estate automaat uit 1994.

FreakControl

Mocht het probleem niet in het onderblok zitten, moet je toppertheo eens een pb'tje sturen, heeft als het goed is nog wel wat liggen.

850 Ra$ing

Citaat van: FreakControl op 23-01-2010 16:57:59
Mocht het probleem niet in het onderblok zitten, moet je toppertheo eens een pb'tje sturen, heeft als het goed is nog wel wat liggen.

Er is een klep verbrand, waardoor er nauwelijks compressie is.
ff Johann pb,en misschien heeft hij nog een cilinderkop liggen.

Retze

Naam van johann werd bij de dealert al genoemd. Ik ga eerst kijken wat er aan het handje is en dan ga ik pb verzenden. In ieder geval bedankt voor de reacties en de namen, word vervolgd......

850 Ra$ing

Citaat van: Retze op 23-01-2010 17:39:30
Naam van johann werd bij de dealert al genoemd. Ik ga eerst kijken wat er aan het handje is en dan ga ik pb verzenden. In ieder geval bedankt voor de reacties en de namen, word vervolgd......

Ja dat klopt, want dat was ik.  ;D ;D ;D ;D

Retze

Vanavond de auto naar de klusschuur gebracht en al veel los kunnen halen. Zaterdag hopen we de kop te kunnen lichten. Alleen de aftapkraan van het motorblok kon ik nergens vinden, zit dit misschien onder het hitteschild verstopt? Ik zal zaterdag foto's maken van wat we aantreffen.

Retze

zo daar waren we weer. Vandaag de cilinderkop van de 850 eraf gehaald. Aftapkraan voor de motor zit er volgens mij niet op maar was toch al leeg gelopen.

De cilinders zagen er nog goed uit, geen rare slijpsporen of andere schade. De bewuste klep is echter een ander verhaal, er is gewoon een groot stuk afgebrokkeld van een van de uitlaatkleppen. Verder geen andere zichtbare schade aan andere kleppen en geen aanwijzingen kunnen vinden waar de schade door veroorzaakt werd. Hele blok gaat nu naar de revisieboer om te kijken wat hij er van vindt. Ik vraag me nu af of dit vaker voorkomt als je niet op LPG rijdt maar gewoon op benzine (wel 430.000). Heeft iemand nog suggesties???

Ben nu vooral benieuwd naar de kosten. Gelukkig zijn dit vnl onderdeelkosten (afgezien van de revisie van de kop).  (Ik ga er vanuit dat de kopbouten vervangen moeten worden, de uitlaatkleppen waarschijnlijk, distributieriem en multiriem). Weet iemand wat je hier voor moet rekenen?

Ik heb ook nog een afbeelding in de aanbieding maar weet niet hoe ik deze moet toevoegen.......

Ludo

Citaat van: Retze op 30-01-2010 19:49:48
Ik vraag me nu af of dit vaker voorkomt als je niet op LPG rijdt maar gewoon op benzine

Waarom zou dat enkel toegeschreven zijn aan een lpg motor?.

Een verbrande klep (ik vermoed dat ze verbrand is?) komt doorgaans door een schraal mengsel.
Een (gedeeltelijk) verstopte injector kan dit dus ook al veroorzaken.

V70geRwin

Alles heeft een reden en anders heet het pech  ;)
Laat ook gelijk de klepsteelrubbers meenemen nu de kop toch los ligt.

Suc6 en dat je maar gauw meer mag roffelen!

850 Ra$ing