Geluid bij uitveren: draagarmrubbers vervangen?

Gestart door volvobug, 23-01-2010 00:04:48

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Had al een tijdje het idee dat er iets niet goed zit in de voorwielophanging, en kon het vandaag tijdens een ritje in ieder geval:

- met name rechtsvoor  horen
- en alleen bij het plots uitveren van de veerpoot (met je voorwiel bijvoorbeeld over een dieper liggende putdeksel of afwateringsgoot).

Heb vanavond e.e.a. eens goed gecontroleerd wat van invloed kan zijn, op speling of slijtage (rubbers). Zonder iets definitief uit te sluiten stel ik voorlopig vast dat ik geen speling heb op of zichtbare/voelbare slijtage van: stuurkogels, veerpootrubber, stabilisatorstang, torsiestangrubbers, de diverse motorsteunen. Schokbrekers droog en oke.

Wat wel opviel heb ik maar even op de foto vastgelegd, nl uitpuilende randjes aan 3 van de 4 rubber bussen in de draagarmen.

RV achterste bus:

RV voorste bus:

LV voorste bus:

LV achterste bus:

Geen toeval waarschijnlijk dat juist aan de rechterzijde waar ik het geluid het beste hoorde, beide bussen niet meer helemaal jofel zijn en vooral de voorste flink uitpullend.

Vervangen lijkt me dus niet overbodig, zal ik ook doen. Maar toch, de draagarm zit nog steeds stevig bevestigd. Krijg er met een bandenlichter nauwelijks beweging in. Ik vraag me dan toch af of deze slijtage een "rammelend geluid in de voorwielophanging" kan veroorzaken  ???. Met name merkbaar op slecht wegdek. En vooral (of alleen maar?) bij het snel uitveren.

Iemand ervaring mee? En tips voor vervanging en waar te kopen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Freakybaby

Check de endlinks van de stabilisator ook eens, die willen wel vaker rammelen als ze versleten zijn..

Die rubbers of de draagarmen in hun geheel vervangen is niet echt overbodige luxe zo te zien.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

thuur

Je draagarmen hebben hun beste tijd gehad, maar kraken bij uitveren komt meestal van versleten veerpootlagers en rubbers.

Gr ;)

Vulk

De mijne heeft een gelijkaardig geluid en mijn veerpootlagers en rubbers zijn bijna nieuw. Mijn draagarmen zijn wel stillaan aan vervanging toe.

volvobug

IK heb niet zozeer een krakend geluid, maar meer een rammelend "geheel" in de voorwielophanging als je over gaten, putdeksels etc. rijdt.

Ik zal eerst maar eens de draagarmen onder handen nemen.

Zal het volstaan alleen de rubbers te vernieuwen. Ik heb geen zichtbare speling op de kogel van de draagarm, dus wil eigenlijk liever niet de gehele draagarm vernieuwen. De auto heeft ca. 254.000 km gelopen, ik ken de auto vanaf nieuw en het zijn voor 90% autobaankilometers. De rest rustig stadsverkeer. Kan zo'n kogel dat aan?

Zijn er mensen die ervaring hebben met alleen vervanging van de rubbers, om vervolgens korte tijd later alsnog de hele draagarm te moeten vervangen?

Ludo

Citaat van: volvobug op 24-01-2010 11:39:46
IK heb niet zozeer een krakend geluid, maar meer een rammelend "geheel" in de voorwielophanging als je over gaten, putdeksels etc. rijdt.

De binnenste remblok(ken), wil ook wel eens rammelen.

Vulk

Rubbers van een alter 2 zijn niet apart te vervangen geloof ik.
Ik heb ook een tijd een klapperend geluid gehad vanvoor, bleek de remklauw niet goed vast te zitten.

Best het wiel er eens afnemen en nagaan of alles nog goed vast zit.

thuur

Zal het volstaan alleen de rubbers te vernieuwen. Ik heb geen zichtbare speling op de kogel van de draagarm, dus wil eigenlijk liever niet de gehele draagarm vernieuwen. De auto heeft ca. 254.000 km gelopen, ik ken de auto vanaf nieuw en het zijn voor 90% autobaankilometers. De rest rustig stadsverkeer. Kan zo'n kogel dat aan?

Zijn er mensen die ervaring hebben met alleen vervanging van de rubbers, om vervolgens korte tijd later alsnog de hele draagarm te moeten vervangen?

Ik zou eerst de stabi's eens vervangen. Oftewel: de rammelstangetjes.

In jouw geval zul je sowieso complete draagarmen moeten vervangen, er zijn (formeel) geen losse rubbers leverbaar vanaf '94.

Gr 8)

volvobug

Citaat van: thuur op 24-01-2010 15:09:38
In jouw geval zul je sowieso complete draagarmen moeten vervangen, er zijn (formeel) geen losse rubbers leverbaar vanaf '94.

Mmmm, zijn die rubber bussen niet te verkrijgen onder Volvonummer 271631? Of hebben die dan betrekking op andere armen, vindt Vadis daar niet geheel duidelijk over. ???

thuur

Dat zijn de Alter I armen ja. Het is al eens gedaan, maar de arm gaat dan uiteindelijk schuiven over de rubbers. Dus dat lost niets op. Bovendien kun je niet van een fuseekogeltje verwachten dat ie opnieuw 2,5 ton meegaat.

Gr ;)

volvobug

Ik wist wel dat de wijzen niet uit het oosten maar uit het zuiden kwamen  :D

Volvo bevestigt dit, en rekent voor een originele draagarm 205 euro incl. BTW. Optioneel verbindingsstang stabilisator-veerpoot 60 euro p/stuk incl. BTW.

Wil beginnen met de draagarmen vervangen, wat is 'second best' voor minder geld. Heb al gezocht op het forum en begrijp dat men in het algemeen minder te spreken is over Scantech draagarmen. Meyle dan maar? Febi Bilstein? Beck Arnley? Lemfoerder?Quinton Hazell?  :eusa_doh: :eusa_doh: :eusa_doh:

Ben geen T5-R rijder maar een 10 kleppert die voor 90% van de km's met 100-130 over de autobaan rijdt  :eusa_angel: Wil soms wel harder maar de rest van het verkeer in de file laat het niet toe ....

V70geRwin

Meyle is prima spul, staan voor 100 op marktplaats.

volvobug

Allen dank voor de input zover. Nog een vraag over de klus zelf, zijn de draagarmen er onderuit te krijgen zonder de aandrijfas(-moer) los te moeten halen? Als ik het zo beoordeel krijg je ze zo onderuit, maar Vadis denkt daar anders over  ???

Ludo

De aandrijfasmoer heb ik alleszins nog nooit losgehad, om een draagarm te wisselen.

volvobug

Citaat van: thuur op 24-01-2010 15:09:38

Ik zou eerst de stabi's eens vervangen. Oftewel: de rammelstangetjes.

Even een update, ik heb nog niets vervangen. Wel rechtsvoor eens een 'rammelstangetje' gedemonteerd om de 'koppen' te checken, maar niks geen speling. Zo strak als nieuw na ruim 250K km.

Maarrrrrrrrrrrrr, de 'rammel' is wel weg  :eusa_dance: Had al langer last van een motorklep die linksvoor niet ineens open wilde, en heb hetzelfde moment de positie van het slot iets bijgesteld. Klep opent sindsdien weer ineens en zowaar, de dagen daarna viel me ineens op dat ik de 'rammel' niet meer hoorde. Lijkt erop dat de klep het al die tijd heeft veroorzaakt.

Neemt niet weg dat ik binnenkort de draagarmen nog steeds moet doen. Kan ik meteen combineren met het vernieuwen van de ashoezen.

Iemand in de buurt van Arnhem een goede dop 36 mm en sleutel/hefboom te leen/huur?