Xenon grootlicht

Gestart door Domaso, 23-01-2010 17:30:19

Vorige topic - Volgende topic

pwassink

Citaat van: Hengeveld op 24-01-2010 00:15:33
Om dit off-topid deel af te sluiten; als iemand geinteresseerd is in de technische details, zie Wikipedia.

Gevaarlijke bron, althans dat wordt op goede uni's geleerd aan mensen ..  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Ludo

Citaat van: Hengeveld op 24-01-2010 00:15:33
Om dit off-topic deel af te sluiten;

Jammer, geen zak chips meer vandaag.   :evil:

haasje

Citaat van: pwassink op 23-01-2010 22:39:03
Citaat van: Hengeveld op 23-01-2010 22:38:08
Citaat van: pwassink op 23-01-2010 22:29:12
Geeft bijna geen licht en is werkelijk moordend voor je lampjes en ballast gebeuren, maargoed das goed voor de verkoop ?

De lamp heeft immers een flink aantal seconden nodig om op temp te komen alvorens het Xenon gasmengsel
de electrodes gaat beschermen en het glas kan koelen, daar heeft het echt geen tijd voor bij stuurhendeltrekkers.  :eusa_whistle:

Citaat van: haasje op 23-01-2010 17:55:30
Ik rij al een jaar met xenon dim en groot licht, je kunt wel seinen (startpiek van xenonlamp is net zo sterk als dat hij normaal brand). Verder is het als je in echt donkere delen rijdt wel fijn om met xenon grootlicht te rijden.

Dit geeft dus al aan dat je werkelijk ook geen enkel idee hebt wat er in zo'n lamp gebeurt ..
Ik sein niet dagelijks met mijn grootlicht, ik wil alleen aangeven dat het wel kan.

Sven850

Citaat van: haasje op 24-01-2010 02:00:58
Citaat van: pwassink op 23-01-2010 22:39:03
Citaat van: Hengeveld op 23-01-2010 22:38:08
Citaat van: pwassink op 23-01-2010 22:29:12
Geeft bijna geen licht en is werkelijk moordend voor je lampjes en ballast gebeuren, maargoed das goed voor de verkoop ?

De lamp heeft immers een flink aantal seconden nodig om op temp te komen alvorens het Xenon gasmengsel
de electrodes gaat beschermen en het glas kan koelen, daar heeft het echt geen tijd voor bij stuurhendeltrekkers.  :eusa_whistle:

Citaat van: haasje op 23-01-2010 17:55:30
Ik rij al een jaar met xenon dim en groot licht, je kunt wel seinen (startpiek van xenonlamp is net zo sterk als dat hij normaal brand). Verder is het als je in echt donkere delen rijdt wel fijn om met xenon grootlicht te rijden.

Dit geeft dus al aan dat je werkelijk ook geen enkel idee hebt wat er in zo'n lamp gebeurt ..
Ik sein niet dagelijks met mijn grootlicht, ik wil alleen aangeven dat het wel kan.
`

Bij opstarten piekt xenon op ongeveer 23000 volt. Het geeft wel een felle flits in het begin en wordt daarna minder. Het lampje trekt het slecht als hij alleen opstart met bijhorende piekspanning en dan meteen uitgaat. Als hij meteen uitgaat krijgt hij geen mogelijkheid om de elektrode terug te koelen. Het kan wel maar de levensduur wordt wel veel korter.
XC40 T4 Recharge

henry classic v70

Citaat van: Sven850 op 24-01-2010 02:38:49
Bij opstarten piekt xenon op ongeveer 23000 volt. Het geeft wel een felle flits in het begin en wordt daarna minder. Het lampje trekt het slecht als hij alleen opstart met bijhorende piekspanning en dan meteen uitgaat. Als hij meteen uitgaat krijgt hij geen mogelijkheid om de elektrode terug te koelen. Het kan wel maar de levensduur wordt wel veel korter.

Daarom heb ik de lichtschakelaar niet meer op "automatisch" aan staan, als je de sleutel omdraait gaat de xenon ook aan en als je vervolgens gaat starten gaat ie weer uit en vrijwel direkt weer aan. Vinden die pitten niet fijn vandaar gewoon handmatig aanzetten met de schakelaar
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

pwassink

Citaat van: henry classic v70 op 24-01-2010 12:37:25
Citaat van: Sven850 op 24-01-2010 02:38:49

Daarom heb ik de lichtschakelaar niet meer op "automatisch" aan staan, als je de sleutel omdraait gaat de xenon ook aan en als je vervolgens gaat starten gaat ie weer uit en vrijwel direkt weer aan. Vinden die pitten niet fijn vandaar gewoon handmatig aanzetten met de schakelaar

Automatisch kan wel, maar voor het behoud van met name lampjes moet je dan voor t sleuteldraaien hem even een klik terug doen,
contact aan, even horen of alle brandstof pompen het doen, starten en dan lampschakelaar weer terug.
als je ergens tussendoor bij de brandstofpomp-stap als tijdwinst je gordel omdoet wordt dat snel routine..
(Vergeet je de terugschakel stap heb je in elk geval "iets" licht aan in plaats van niets ..)

Het is echt voor het behoud van de lampen en tevens de ballasten, ontsteekspanning is overigens
per merk / fabrikant verschillend je komt ook wel hogere spanningen tegen, en ook de inschakelpiek verschilt  enorm.

Dat is meteen de reden dat je niet moet klooien met de kabels tussen de ballast/vsa en lamp, dit is hoogspanning
en daar horen geen kroonsteentjes / fastons of andere zwakstoomverbinders tussen.  :eusa_naughty:

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

henry classic v70

Ik was het eigenlijk altijd al gewend bij de vorige wagens om de verlichting handmatig aan te zetten en doe dat dus nu ook maar weer. Wel makkelijk als de verlichting aan (en uit) gaat zonder de schakelaar maar als dat beter voor die xenon is gewoon weer 't schakelaartje gebruiken
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Richard850

Mijn lampen gaan ook niet meer aan als die in stand "0" staat, heb dit ook gedaan ivm de xenon!

Ik heb er  ook aan zitten te denken om mijn grootlicht ook om te toveren na xenon, maarja, met xenon als dimlicht, heb je ook geen grootlicht meer nodig!

-D©©©L-

Citaat van: Richard850 op 27-01-2010 12:27:07
met xenon als dimlicht, heb je ook geen grootlicht meer nodig!

Zeker heb ik dat soms wel nodig, zelfs het standaard groot licht + xenon dimlicht is onderweg niet altijd voldoende.

Misha

Citaat van: -D©©©L- op 27-01-2010 12:48:30
Citaat van: Richard850 op 27-01-2010 12:27:07
met xenon als dimlicht, heb je ook geen grootlicht meer nodig!

Zeker heb ik dat soms wel nodig, zelfs het standaard groot licht + xenon dimlicht is onderweg niet altijd voldoende.
Ja, dat lees ik ook vaak, maar ben het met Marco eens: ik heb het ook zeker nodig.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

)()()sT

Juist... xenon geeft gewoon een enorme bulk licht, maar met je grootlicht kun je een stuk verder kijken.

8)

Laserblue

ff een noobvraag.  :-[

Bij bi-xenon verandert er dus iets aan de stand van de lamp ipv dat er een lamp bijkomt.
Hoe zit dat dan met de aansluiting van de grootlichtlamp die er al zit of met het beeld hiervan?
Een dimlicht heeft, neem ik aan, een andere spiegel/lens dan een grootlicht?  :eusa_think:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Hengeveld

Een x70 heeft voor dim- en grootlicht een aparte reflector en lamp (H7). Die zijn beide door xenon te vervangen, zonder verandering van lichtbeeld. Er verandert ook niets aan de stand van de lamp (per reflector 1 lamp en per lamp 1 gloeidraad).

Verandering van de stand van de lamp is alleen bij H4-xenonkits. H4-halogeen hebben twee gloeidraden in 1 lamp, resp. voor dim- en grootlicht. Dit is alleen bij de oude 850's (en andere auto's met 1 reflector voor zowel groot-als dimlicht). Bij H4 bi-xenon worden meestal de twee gloeidraden vervangen door 1 xenonlamp die van plaats verandert. Er bestaat ook H4 met 1 xenonlamp en 1 halogeen naast elkaar. En er bestaat zelfs een kit die twee xenonlampen op een H4-fitting heeft.

Nu heb jij volgens mij geen originele koplampen in jouw LBP, dus moet je even controleren welke fitting dim- en grootlicht hebben, maar waarschijnlijk H7 (zeker geen H4, want je hebt aparte reflectoren).

Laserblue

Ik heb H7 ja, maar dan vraag ik me dus af of je dan wel bi- of dual-xenon kunt plaatsen met 2 aparte lampen.
Dan blijft toch het probleem van een aparte lamp voor je groot licht die kort aan gaat met flitsen?  :eusa_shifty:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

)()()sT

Als jij je hendel voor grootlicht bedient gaan de binnenste 2 H7 lampen aan. Bi-xenon heeft dus geen enkele meerwaarde in een *70.
Bij een alter 1 850 dus wel; daar zit dim- en grootlicht immers in een lamp.
Bij sommige V70N's zit ook bi-xenon, met dus waarschijnlijk ook een lamp.