Preventief vervangen slangen rond Turbo?

Gestart door t5rtweetie, 12-01-2004 14:07:03

Vorige topic - Volgende topic

t5rtweetie

Hallo lezer!

Onze 850T5R uit 95 heeft binnenkort 225.000 km op de teller. Omdat we in februari hem los mogen laten op de duitse autosnelwegen, zouden we graag willen weten of, en zo ja wat, er bij voorbaat al aan slangen e.d. rond de turbo vervangen zou moeten worden om de 1000 + 1000 km binnen 6 + 6 uur af te kunnen leggen.

Groet,
Jörg & Monique (rijdt ook op topsnelheid! (met de T5R)).

Johann

Optische controle zou voldoende moeten zijn.
Goed bij de slangklemmen voelen of er scheuren zitten. Goed kijken naar haarscheuren door de slangen iets in de knijpen.
Let vooral op de slang bij de aftak naar de stationair regelklep en het gasklep huis. Deze slang wil wel eens scheuren vertonen. Ook willen de slangen die aan de intercooler zitten wel uitzetten door olie in de slangen. Als deze teveel uitzetten wil de slangklem er wel eens in gaan snijden.

De regelslangen vanaf de druk regelaar of solenoid ook wel geheten kun je volgen tot aan de turbo, kom je wel moeilijk bij. Deze regelaar zit aan het luchtfilter huis geschroeft en heeft kleur gemarkeerde slangen rood, blauw en geel. (Dacht ik)
Let daarbij op of de blauw gemarkeerde aansluiting wel van de klep op de inlaat buis voor de turbo uitkomt en er ook op zit, deze willen wel eens los raken.
Kijk ook bij de rood gemarkeerde slang welke op het turbo huis uitkomt ok er bij de nippel geen scheuren zit.
De gele gaat naar het potje ofwel de wastegate actuator.

2.0keijzer

Met name de dunnere slangen met de kleurcodes schijnen vaak poreus of lek te zijn, zo ook bij mij. Het kostte een uur om te herstellen (kon er slecht bij) maar het resultaat was direct merkbaar! Ik heb op een amerikaans forum eens gelezen dat iemand alle slangen met kleurcodes heeft vervangen en een totaal andere auto terugkreeg! Misschien iets voor een sleuteldag?