De 850 AWD

Gestart door Piere, 24-01-2010 22:49:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piere

850 2.5 10V

Verhaal:

Niet zo heel exclusief, een 850 GLE uit 1995 aubergine-kleurig met Cetusjes.
Het zal dus ook geen verschrikkelijk interessant blog worden, maar anders moet ik iedere keer een nieuw topic starten als ik een vraag heb ;)

Enkele jaren geleden gekocht door m'n ouders ter vervanging van onze 'groene' GLT die jammergenoeg overleden is. Tik in de motor en een maandje later motor gegrippeerd.

Ondertussen heeft de 10V al 363 000 km gelopen, allemaal mooi op gas.
2 jaar geleden hebben we'm aan de kant gezet omdat er ook een tik in de motor zat. Motor opengedaan, andere kop erop en motor weer dicht. Bijna een volledig jaar m'n kop zitten breken waarom'm niet wou starten, maar das een ander verhaal.

Zaterdag 23/01/10 heeft'm voor het eerst weer gedraaid. Zonder veel moeite, na anderhalve omwenteling was'm al weg :)
Laten warmdraaien tot het tikken weg was van de klepstoters, ritje mee gemaakt, niet boven de 3000 toeren gekomen, besluit: Hij rijdt zalig :)

Fotoots:




TO DO-list:

- Motorprobleem oplossen [DONE  :eusa_dance:]
- Remmen ontluchten [DONE]
- Het voorlopige water in het koelsysteem vervangen door koelvloeistof (ze was op zaterdag, en ik kon niet wachten) [DONE]
- Originele ontstekingskabels terug monteren en alle kapjes terug op z'n plaats zetten [DONE]
- Ruitewissermechanic van achterruit losmaken [DONE] (dankje voor de tip Thomas ;) )
- Ruitewissermechanic terug monteren en testen [DONE, werkt helaas nog niet WEL :D]
- Kuisen, binnen en buiten [DONE]
- Remblokken + handrem checken [DONE]
- Schokdempers achter vervangen [DONE]
- Achterlichten vervangen [half DONE]
- Radiator vervangen [DONE]
- Olielek vinden en probleem oplossen [DONE]
- Linkerkoplamp vervangen [DONE]
- Banden achter vervangen [DONE]
- Stationaire regelaar uitkuisen [DONE]
- Na 5000km olie+oliefilter vervangen [DONE]

- Aandrijfas links vervangen
- Kromme remschijf zoeken en vervangen
- Thermostaat vervangen
- Toch nog es zien of ik die piepende remmen niet stil krijg
- Sierstrips op de zijkant vervangen
- Voorbumper vervangen (er zit een gaatje in)
- Motorsteunen vervangen waar het nodig is
- Heel de boel es symmoniseren
- Deukje linksachter plamuren en overspuiten
- Distributieriem vervangen

Waarschijnlijks vergeet ik nog wel 't een en 't ander, maar dan zet ik dat'r nog wel bij ;)


SLEIPNIR

Wat?
Dit ongeveer, maar dan in een 240 ;)

Tijd heb ik op overschot, wat Sleipnir betreft heb ik geen deadline.
Ik gok dan ook op een drietal jaar tegendat hij goed en wel af zal zijn ;)

Daarom begin ik ook met de motor. Eerst zet ik die op punt. Volgend jaar maak ik er m'n eindwerk van en wil ik er ongeveer 300 pk uithalen.
Dan ga'k beginnen met de kas. Wat ik daarmee precies ga doen is nog niet zeker, maar wellicht wordt die gewoon matzwart met een grote Zweedse vlag op de motorkap ;)

Inspiratie;


Maar dan niet zo overdreven, en 4 cilinders in de plaats van 5 door de Belgische wetgeving (het verschil tussen een B234 en een B230 is kleiner dan tussen een B5235 en een B230 ;) )


Gegroet!
Piere
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Vulk

Mooi zo, veel succes!

Sierstrips aan de zijkant heb ik nog wel voor je.

Piere

#2
Dankje Thomas
Sierstrips zijn niet echt prioriteit, dus het zal niet voor direct zijn :)

Eerst gaan we'm in orde zetten zodat'm door de keuring geraakt.
Vandaag even bij Fiems geweest en achterlichten (enkel het bovenste deel, per vergissing) meegebracht aangezien een daarvan gebarsten was.

En natuurlijks al gemonteerd :)


Ja, ze waren er redelijk erg aan toe...


Het verschil :)


Het halve resultaat


En klaar :)


Ok de achterste ruitewisser is los, die ga'k morgen invetten en terug monteren.
Daarna ga ik'm es goed wassen zodat'm terug blinkt :)

Ohja, voor de achtervering gaan we waarschijnlijk uit- en inschroefbare exemplaren steken (die we ook ooit op onze 960 hebben gehad), geen Nivomats, weet niet direct welk merk/type het is :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Vulk

Mooi, hij ziet er gelijk 2 keer zo goed uit!

pwaes

Citaat van: Vulk op 28-01-2010 20:39:06
Mooi, hij ziet er gelijk 2 keer zo goed uit!

nu nog die onderste, dan ziet 'ie er gelijk 4x zo goed uit  8) 8)

elianmars

Citaat van: pwaes op 28-01-2010 20:41:28
Citaat van: Vulk op 28-01-2010 20:39:06
Mooi, hij ziet er gelijk 2 keer zo goed uit!

nu nog die onderste, dan ziet 'ie er gelijk 4x zo goed uit  8) 8)

;D ;D

Ik wilde hetzelfde zeggen.......


Wat knapt dat op zeg, "nieuwe" lichten!

Vulk

#6
Ow juist, kijk de motorsteunen ook maar eens na. Ik kon vorige week uw blok nogal makkelijk enkele cm's kantelen. Zo hard heeft mijn blok het nooit gedaan en ik had echt harde klappen bij overschakelen. Dat verklaart ook gelijk de scheur in het uitlaatspruitstuk.

Piere

Citaat van: Vulk op 29-01-2010 22:18:52
Ow juist, kijk de motorsteunen ook maar eens na. Ik kon vorige week uw blok nogal makkelijk enkele cm's kantelen. Zo hard heeft mijn blok het nooit gedaan en ik had echt harde klappen bij overschakelen. Dat verklaart ook gelijk de scheur in het uitlaatspruitstuk.

Heb ik vandaag ook nog gemerkt...
Even de lijst aanvullen ;)

Citaat van: elianmars op 29-01-2010 22:07:40
Wat knapt dat op zeg, "nieuwe" lichten!

Tsja, ze zijn dan wel niet helemaal nieuw, maar ben al heel blij met deze :)
Het resultaat is inderdaad niet slecht :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Piere

 :eusa_doh:

Gisteren de 850 iets moeten verzetten, motor ging moeizaam rond precies alsof de batterij plat was (terwijl de XC er met startkabels aanhing).
Plots ging het beter, helaas ging dat gepaard met kraakpiepkroeingkschreeuw...
Ik dacht eerst dat'm zonder olie zat, maar toen ik even neep in de koelvloeistofleiding wist ik genoeg...

Citaat van: Piere op 24-01-2010 22:49:57
- Het voorlopige water in het koelsysteem vervangen door koelvloeistof (ze was op zaterdag, en ik kon niet wachten)

Ja, het vriest
Zondag niet bij stilgestaan toen ik weer voor een week naar Kortrijk vertrok, blijkbaar heeft m'n pa er ook niet aan gedacht.
Hij staat dan wel binnen in de schuur, maar daar vriest het ook.
Ik hoop dat de koppakking niet gesprongen is en ik hoop nog meer dat de kleppen niet geplooid zijn door te starten (water bevroren ==> waterpomp vast ==> distributieriem die doorsloeg?)
Dat geluid klonk echt onheilspellend, heb de distributieriem al bekeken, maar die was niet gepsrongen of lag er niet los op.
Hopen dat het snel begint te dooien...
Toevallig niemand een warme luchtkanon op overschot?
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Vulk

Ai Piere, dat is de verkeerde zuinigheid. :-\
Heb je geen haardroger in de buurt?

Piere

Tsja, niet zozeer zuinigheid, eerder ongeduld...
En er natuurlijk niet aan gedacht om even enkele liters koelvloeistof mee te pakken  :eusa_wall:

Morgen heb ik heel de dag, denk wel dat het wat gaat dooien, zal dan es zien.
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

henry classic v70

Ai,ai, dat wordt hopen dat er niets kaput is gegaan :eusa_pray:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Piere

 :eusa_dance:

Niks kapot!
Hij rijdt nog :D

Als'k straks tijd heb ga ik'm es goed wassen...
Eerst moet m'n 240 wel helemaal gestript worden  :)
(Byna klaar ze ;) )
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Piere

Citaat van: Piere op 18-02-2010 13:30:30
:eusa_dance:

Niks kapot!
Hij rijdt nog :D

Als'k straks tijd heb ga ik'm es goed wassen...
Eerst moet m'n 240 wel helemaal gestript worden  :)
(Byna klaar ze ;) )

KLAAR :D
Maar nog geen tyd gehad om'm te wassen
Zal morgen wel gebeuren
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

elianmars