De 850 AWD

Gestart door Piere, 24-01-2010 22:49:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Piere




Twee weken geleden heb ik dit setje gekocht.



Er kwam een V70 langs waarvan de klepspeling nog nooit nagekeken was, dus dat zou geen overbodige luxe zijn. Na al die jaren vloeken en mezelf beloven dat ik ooit es zo'n setje zou kopen, is het er dus eindelijk van gekomen.
Nu, ik wou ermee beginnen, maar toen viel mij iets op.



De nokjes op dit tooltje zaten verkeerd. Ik weet 100% zeker sinds de eerste keer dat ik een whiteblock opengooide, dat de groeven achteraan in de nokkenassen tegengesteld moeten liggen. Zo zet ik namelijk altijd een motor op tijd als ik een D-riem monteer.
Maar hier was dit dus niet het geval. Tiens. Toch nog maar es in VADIS gekeken en ja hoor, ik heb écht gelijk!



Mailtje gestuurd naar de verkoper want die had me gezegd dat die setjes verkochten als warme broodjes. Ik wil graag wel een goed setje, maar ik wil ook dat anderen niet hetzelfde fout gemaakte materiaal hebben als mij en daardoor de mist ingaan.
Ik had het juist, al de andere sets hadden dezelfde fout. Zelfs andere sets van andere merken hadden dezelfde fout.


Nog mensen hier die zo'n setjes hebben gekocht overlaatst? Let er maar mee op :)



De verkoper z'n leverancier heeft nieuwe onderdelen beloofd trouwens, dus het komt helemaal goed. Ik heb er maar meteen ook nog een elektrische-pruts-op-kabels-nijp-tang besteld ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

V70R^2

Ik heb hetzelfde setje, al vele malen gebruikt de afgelopen maanden, dan moet de fout heel recent zijn geweest?

Piere

Citaat van: V70R^2 op 26-01-2016 01:13:12
Ik heb hetzelfde setje, al vele malen gebruikt de afgelopen maanden, dan moet de fout heel recent zijn geweest?

Geen idee, kan ook van een andere fabrikant zijn he, er staan ook andere sets te koop in zo goed als dezelfde doos die wel juist gemaakt zijn :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Jurijn R

Dan toch de 850 AWD al ingeschreven? Hopelijk valt BIV wat mee. Ziet er wel lekker uit zo awd ;D

Piere

Citaat van: Jurijn R op 28-01-2016 22:20:08
Dan toch de 850 AWD al ingeschreven? Hopelijk valt BIV wat mee. Ziet er wel lekker uit zo awd ;D

Ja dat was sowieso het plan om dat voor nieuwjaar te doen. Inschrijvingstaks en taks voor het komende jaar samen is ruim 2200 euro :eusa_shifty:
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Jurijn R

Flinke domper op de feestvreugde dat je nu een 850 AWD hebt. Maar... eens dat gepasseerd is, dan komt het plezier ;D

Piere

Ondertussen is er al een en ander gebeurd. De auto is er fijner van gaan rijden, maar het grootste nadeel aan AWD's blijft het sleutelwerk. Er zit zoveel meer in en zoveel meer in de weg. Needless to say dat het vel op m'n handen en armen er alleen maar steviger van wordt. Binnenkort heb ik schubben als het zo verdergaat.

Anyway, wat is er veranderd?

Teller hersteld en turbodrukmeter ingebouwd






Dash gelijmd, geen idee hoe lang dat gaat houden...




Aandrijflijn gefixt, visco was kaput





Fancy he :)


LPG ingebouwd










Deur en motorkap vervangen, achterklep staat nog te wachten want dat raam moest nog getint worden  :eusa_dance:




Stuurhuis vervangen, lekte "een beetje" olie  :eusa_whistle:




Haakse overbrenging voorlopig vervangen, het mijne maakte lawaai. Nu zit er een goed, stil exemplaar in, maar ik wil dat van mij wel herstellen.



Ik vreesde al dat hier het probleem ging zitten:



...maar dat valt dus nog wel mee.


Oh en nog een beetje getimmerd :)





Ik zeg het nog eens, het is een geweldig leuke auto om mee te rijden. Iedere keer ik nu met een gewone 850 (of elke andere FWD for that matter) rij, ben ik teleurgesteld als ik door een bocht rij. Het AWD-systeem maakt echt zoveel verschil en ik ben er gigantisch blij mee.
Tot ik er moet onder kruipen om eraan te werken. Dan is het op slag minder leuk :(
En toch geef ik niet op. Het rijden is zodanig veel leuker, dat het al het gevloek waard is. En dat gaat alleen nog maar beteren eens de 2.3 er in zit :)



Owja, grotere foto's en meer uitleg zijn te vinden op m'n bloggggg
http://plsvolvoprojects.blogspot.be
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

BBS

Een beetje schelden en tieren op een AWD hoort erbij bij zo'n wagen.
Het sleutelen eraan is niet het leukste werk maar het rijden met een goed werkende AWD is een waar genot 8)
Goed bezig Pieter!
Volvoloos....

Eric850R

Het rijden met deze AWD is zeker een genot! Het voelt heel solide! Ook op droog wegdek net dat beetje meer zekerheid. En bij het wegrijden op slechte wegen is het helemaal bijzonder wat 4-wielaandrijving dan uitmaakt.

Leuk om mee te mogen rijden!

Je uitgebreide blog zal ik ook nog even bijlezen!

Emiel

Wat merkte je aan de visco?
Mooi kleurtje voor een cardan! 8)

Piere

#1300
Citaat van: Emiel op 08-06-2016 22:10:39
Wat merkte je aan de visco?

Er hing op een goeie dag een druppel olie aan en ik ging van de veronderstelling uit dat hij geblokkeerd zat en dus altijd 100% de achterwielen liet meetrekken. Als gevolg daarvan is m'n haakse overbrenging oververhit geraakt, zijn de keerringen eruit gekomen en heeft hij de olie eruitgegooid. Dat was hetgeen ik in m'n hoofd had uitgedokterd toen ik plots door een rookwolk achtervolgd werd op de snelweg. Andere visco gemonteerd en het probleem was weg.
Dat was een goeie 5 maand terug.

Nu heb ik een week of 2 geleden echter weer problemen gehad, want plots is m'n haakse overbrenging beginnen janken. Een ander exemplaar gemonteerd en het gejank was weg, dus er was wel degelijk iets mis mee.
Begin deze week heb ik het ding even open gevezen en dan heb ik dit gevonden.





Das niet goed jongne!
Zo hoort het eruit te zien:




(Grotere foto's hier: http://plsvolvoprojects.blogspot.be)


Ik weet nog niet precies wat ik ga doen, maar ik heb al wel enkele ideetjes in m'n hoofd.
Het enige waar ik me zorgen over maak is de oorzaak. Ligt het nu effectief aan die visco die ik heb uitgehaald een waar ik een oliedruppel aan dacht te zien? Is het gewoon nog een oude versie van de haakse overbrenging? Klopt er iets anders niet? Ik weet het nog niet helemaal zeker, maar ik ben wel van plan om dat uit te zoeken.



Ohja, vorige week ook nog een leuk voorval gehad. Auto even binnengezet op dinsdagavond om de dikke massakabel aan de versnellingsbak te herstellen, je weet wel. Kwartiertje werk, no problemo, ik wil weer buiten rijden en het ding wil niet aanslaan. 35 keer die massakabels gecontroleerd, maar voor ik het goed en wel doorhad was het 10 uur natuurlijk. Woensdag nog een beetje gezocht, donderdag nog wat uitgemeten en uiteindelijk kwam ik bij een heel vreemd signaal van de nokkenassensor. 12 volt, zelfs als het contact niet aanstond. Die dus maar even vervangen en het probleem was opgelost.
Héél vreemd. Auto rijdend binnen gezet en plots begeeft de nokkenassensor het. Nog nooit meegemaakt.
Anyway, weer iets bijgeleerd :)



Citaat van: Emiel op 08-06-2016 22:10:39
Mooi kleurtje voor een cardan! 8)

De achteras die eronder zit heb je waarschijnlijk nog wel in levende lijve in Zwolle zien liggen? ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/