Ruitenwisserarm bestuurder. As scheef?

Gestart door t5rtweetie, 12-01-2004 14:20:34

Vorige topic - Volgende topic

t5rtweetie

Hallo lezer!

De ruitenwissen aan bestuurderszijde slaat het laatste stuk over. Het wisserblad komt daar (links, vertikaal staand) vrij van het raam. De veren zijn goed, echter lijkt het of de as waarop de arm gemonteerd zit, scheef staat, waardoor de arm in vertikale positie te ver van het raam afstaat.

Iemand bekend met dit probleem en eventuele oplossing?

Groet,
Jörg.

denkweb

Ruitenwisserarm even verwisselen met een andere arm (even een clublid vragen) en kijken of dit de oplossing is...

Het kan zijn dat iemand ooit de ruitenwisser ipv naar zich toe bij het optillen naar opzij heeft bewogen, het kan dan mogelijk zijn dat het asje van de ruitenwissermotor krom is... dat zou een vervanging van het motortje betekenen.

Uiteraard kan het wellicht ook gewoon aan de ruitenwisserbladen liggen... dit zou na het verwisselen van de ruitenwisserarm ook nog geprobeerd kunnen worden...

Ik had ooit een 440 waarvan de arm zelf verbogen was, deze sloeg ook een derde van de voorruit over... zeer hinderlijk.

Guido_Smit

Ik heb dit probleem bij mijn 850glt ook gehad en heb toen de ruitenwisserarm los gemaakt van de as en deze in een bankschroef iets meer richting van de ruit gebogen zodat deze meer aandrukt op de ruit.
Het heeft echt geholpen en wist nu nog steeds ook op einde van de verticale slag. Ik was alleen bang dat de arm zou kunnen breken tijdens verbuigen in de bankschroef omdat het net gietijzer lijkt, maar is gelukkig goed gegaan.
Dat de as scheef staat lijkt mij als oorzaak minder het geval, maar kan het natuurlijk niet uitsluiten.

Guido.

Raf

dit ken ik!

mijn 850 heeft er ook last van.

wat Guido aanbrengt vind ik een goed idee en ga ik een keertje proberen!

Raf
De gustibus non disputandum est!

ackel

hey
ik heb het zelfde probleem alleen na het vervangen van de wisserbladen, dus het probleem kan ook wel een aan de wisserbladen liggen merk en of type.Ik had met de ouwe wisserbladen nergens last van en na montage van de nieuwe heb ik er dus wel last van ??? en heb het zelfde merk gemonteerd weer dus is het een beetje vaag.Ik ga van de week ff terug naar leverancier om navraag te doen,mocht er wat bruikbaars uit komen dan laat ik het nog wel ff weten.

groetjes : ackel

joliho t5

Probleem is ook bij mij bekend en ook bij collega's van mij.
Fout ligt echt in de arm zelf. Als het bijbuigen werkt zoals al eerder werd gesuggereerd door Guido dan is dat de goedkoopste oplossing.
Als dat niet werkte dan kan je alsnog een nieuwe ruitenwisserarm bestellen en probleem is opgelost. ;) :yelclap:

John

denkweb

Citaat van: ackel op 12-01-2004 19:46:03
hey
ik heb het zelfde probleem alleen na het vervangen van de wisserbladen, dus het probleem kan ook wel een aan de wisserbladen liggen merk en of type.Ik had met de ouwe wisserbladen nergens last van en na montage van de nieuwe heb ik er dus wel last van ??? en heb het zelfde merk gemonteerd weer dus is het een beetje vaag.Ik ga van de week ff terug naar leverancier om navraag te doen,mocht er wat bruikbaars uit komen dan laat ik het nog wel ff weten.

groetjes : ackel

Andersom monteren zou weleens de oplossing kunnen zijn voor DIT probleem...

flap

zoals boven reeds gememoreerd: bijbuigen kan oplossing bieden. Bij mij wel iig.

ackel

heb ze goed gemonteerd en ook onderling verwisseld dus daar ligt het niet aan  ;D ben wel blond maar niet dom hahahahahaha
ackel

Guido_Smit

Dan wordt het toch (spreekwoordelijk) BUIGEN of BARSTEN................ ;D

PS: laat ik nu altijd gedacht hebben dat ik dit probleem alleen had want ik hoorde er verder nooit iemand over klagen.  Blijkt nu dus toch een vaker voorkomend kwaaltje te zijn onder de 850/70 rijders !
Dus er moet meer geklaagd worden...... ;D

Guido

ackel

ik heb de armen nog eens goed bekeken en kwam tot de conclusie dat bij het scharnierpunt van de arm zelf(waar blad aan zit)aan de binnenzijde de uitslag word begrenst,dus heb ik ff vijltje erover gehaalt en de nokken iets afgevijlt zodat de arm iets meer kan doorbuigen.Dus probleem opgelost en niks aan arm buigen met kans op barsten.Ik hoop dat jullie er wat aan hebben als ik een digitale camera kan regelen maak ik wel ff een foto.

ackel

Arjan

Bij de grote beurt, een nieuwe ruitewisser arm, probleem was opgelost.
Rechts boven zwaaide die naar..... Nu niet meer. ::)

Raf

ik heb dus het idee van het wat bijplooien geprobeert en het probleem is opgelost. geen kosten en (ijna) geen moeite.

armpje eraf en effe een klein beetje bijplooien, echt niet veel en armpje er terug op!

Raf
De gustibus non disputandum est!

mark20v

Heb ik vandaag ook gedaan werkt perfect nieuwe blaadjes erop en je weet niet wat je ziet!!

Zorg wel dat je hem zo dicht mogelijk bij het uiteinde van de arm bijbuigt anders komt de meeste druk op het onderste deel van het blad terecht.
Volvo separates men from the boys  

Ronbroek

Citaat van: Guido_Smit op 12-01-2004 17:50:18
Ik heb dit probleem bij mijn 850glt ook gehad en heb toen de ruitenwisserarm los gemaakt van de as en deze in een bankschroef iets meer richting van de ruit gebogen zodat deze meer aandrukt op de ruit.
Het heeft echt geholpen en wist nu nog steeds ook op einde van de verticale slag. Ik was alleen bang dat de arm zou kunnen breken tijdens verbuigen in de bankschroef omdat het net gietijzer lijkt, maar is gelukkig goed gegaan.
Dat de as scheef staat lijkt mij als oorzaak minder het geval, maar kan het natuurlijk niet uitsluiten.

Guido.

Vandaag dezelfde handeling uitgevoerd. Zelfs na 12 jaar laat het gietijzeren armpje zich nog goed verbuigen, met enige voorzichtigheid uiteraard.

De wisser drukt zelfs in de uiterste stand weer goed tegen de ruit  :eusa_dance:

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter