van NiX Nada Noppes naar ToG NiX....

Gestart door VolvoDeMio, 26-01-2010 18:57:27

Vorige topic - Volgende topic

VolvoDeMio

:)

De bevestiging van de olieleiding kon ik niet vinden, en ben begonnen met het verwijderen van het oliefilterhuis:

En de bevestiging:

VolvoDeMio

Ben benieuwd of ik zometeen zin heb om te sleutelen  :eusa_think:

In ieder geval ga ik spullen uitzoeken en klaar leggen voor de stort, en als je dan eenmaal bezig bent... :eusa_pray:

hopelijk is dan de komende week niemand 'net te laat'....

jgvdv

760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

VolvoDeMio

Heb ik alleen nog links (voor en achter).

jgvdv

760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

VolvoDeMio

jg, je hebt pb.

Verder mijn 'zoekmachine' toegevoegd aan de eerste post van dit topic.

VolvoDeMio

Met leuke dingen beginnen.....Chippies zijn een genot. Omdat de Tognix nog niet op orde is (stage 0 ?) gebruik ik het extra vermogen slechts af en toe.
Dat brengt me meteen op het volgende.

Aan de tognix blijkt slordig gesleuteld te zijn. Allerlei boutjes zijn onvoldoende vastgezet.
Dat begon met het wisselen van de accu, waarbij bleek dat beide bouten waarmee de steun vast zit nog twee slagen vaster gezet konden worden. Het linker koplampglas blijkt een Engelse uitvoering te zijn (Elianmars..... ;)), de koplampen stonden enorm verkeerd, de zijkanten van de achterbumper zitten los, de wielkuip linksachter zit deels los, de strip van de motorafdekplaat zat nog maar met één van de vier popnagels vast, het frame waarin de koplampen zitten zat maar aan een kant vast ( de andere knt boutje er iets ingedraaid), de behuizing van de ecu zit niet goed op z'n plek, de windgeleider onder de bumper ontbreekt en de radiator hing maar aan één van z'n twee bevestigingen vast.
Ik zal nog wel wat vergeten zijn, maar ik verbaas me daar wel over.

Maandag op de snelweg met de tognix werd ik echter chagrijnig..
Boven de 120 trillingen en bij het remmen scheeftrekken.
:evil:
En ik had zo'n goede nixnadanoppes!

De Tognix had drie maanden stilgestaan voordat ik hem overnam, en dat het remmen niet helemaal soepel ging was te verwachten. Ik heb dus rustig gereden en rustig geremd om dat op z'n gemak 'weg te slijten'.

Vandaag dus maar de remvloeistof ververst (die vond ik er wat donker uitzien.....maar de nieuwe blijkt even donker gekleurd te zijn????).
Er leek weinig vervuiling uit te komen; rechtsachter enkele luchtbelletjes.
Zoals toen te verwachten was leverde dat weinig verbetering op.

Weer wél leuk was het vervangen van de remvloestof met een compressor. Was een tip van Dennis855Estate. De vuldop van het remvloeistofreservoir NixNN heb ik aangepast door er een nippel op te maken die aan een luchtslang te koppelen is.
Dus dopje wisselen, compressor aan en ontluchtingsschroef opendraaien......(en af en toe reservoir vullen uiteraard).

Overmorgen maar weer eens verder kijken.....

VolvoDeMio

Oh ja, vandaag Torx-dop 14  en inbus 9 gekocht. :eusa_dance:
Torx-dop 14 voor de heb; wiellagers vóór lijken nog goed maar je weet nooit.
Inbus 9 om de startmotor van de NixNN los te schroeven.

De doet me denken aan de verbazing die ik steeds weer heb bij het demonteren onder de motorkap. Het is een ratjetoe aan sleutelwijdten. Zelfs een buisje voor koelvloeistof dat achter op het blok gemonteerd zit is los te draaien met sleutel 13 voor de ene en sleutel 16 voor de andere bout.
De startmotor zit bij mij vast met zeskant 17 (16?) en inbus 9....schiet mij maar lek!

Dit terwijl het interieur met een klein aantal dopjes en torxen te doen was. De uitzonderingen leken mij te maken te hebben met veligheid. Zo is het stuurwiel bevestigd met zeskant 18 die ik verder nog niet tegen gekomen ben.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

VolvoDeMio

Citaat van: arjenT5R op 10-03-2010 01:13:31
Stuurhuis zit ook vast met 18  ;)
Die ik dus al tegengekomen ben....... :eusa_snooty:
;D

arjenT5R

Citaat van: VolvoDeMio op 10-03-2010 00:44:56
. Zo is het stuurwiel bevestigd met zeskant 18 die ik verder nog niet tegen gekomen ben.

Stuurwiel is heeeeeeel iets anders als stuurhuis
staat dan wel weer in verbinding met elkaar enzo  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elianmars

Onder de wagen heb je ook heel vaak sleutel/dop 18 nodig. Evenals 13, 14, 15, 17 en 19. Gék word je van al die verschillende maten  :eusa_wall: ;D

En wat betreft dat koplampglas: die komt niet van mij  :eusa_snooty:

Wij hebben de koplampen niet verkocht, omdat we wisten dat de glazen niet goed zijn. Dat de spiegels wel zijn verkocht en achteraf ook totaal anders waren (spiegelglas was duidelijk, maar zelfs de spiegelbehuizing schijnt anders te zijn), zal ik maar niet vertellen......  :eusa_shhh: :eusa_shifty:

VolvoDeMio

Citaat van: arjenT5R op 10-03-2010 01:51:45
. Zo is het stuurwiel bevestigd met zeskant 18 die ik verder nog niet tegen gekomen ben.
Aahhhh, stuurhuis is de opbouw....!

Citaat van: elianmars op 10-03-2010 08:59:24
Onder de wagen heb je ook heel vaak sleutel/dop 18 nodig.
......en de opbouw zit aan de onderkant vast aan de bodemplaat!  ;D

elianmars

Citaat van: VolvoDeMio op 10-03-2010 09:19:04
Citaat van: arjenT5R op 10-03-2010 01:51:45
Aahhhh, stuurhuis is de opbouw....!

Citaat van: elianmars op 10-03-2010 08:59:24
Onder de wagen heb je ook heel vaak sleutel/dop 18 nodig.
......en de opbouw zit aan de onderkant vast aan de bodemplaat!  ;D

Er ligt echt meer onder de wagen dan alleen een stuurhuis  :eusa_shhh: ;D

VolvoDeMio

Citaat van: elianmars op 10-03-2010 09:33:07
Er ligt echt meer onder de wagen dan alleen een stuurhuis  :eusa_shhh: ;D
Asfalt?  ;)

Vandaag gelukkig minder gedoe met remmen en geluiden.
Remolieverversen zal iets geholpen hebben.

Wel lijkt het zo te zijn dat na een kloeink die ik af en toe hoor het remmen gelijkmatiger gaat.
Veerpootlagers?
De kloeink lijkt van linksvoor te komen en bij het ongelijkmatg remmen lijkt de voorkant links iets dieper in te zakken en trekt de Tognix iets naar rechts....?

Oh ja, hoewel de Peg's volgens vooral aan de achterzijde een ware verfraaing zijn, en de wegligging met deze 17" beduidend beter is dan met 15" ga ik vanwege het bandengeluid en het comfort binnenkort de Argo's er weer onder zetten... :eusa_shhh: