afslaan en fout motortemp.

Gestart door WG, 27-01-2010 19:09:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WG

Heb een probleempje. Mijn '98 v70 2.5T houdt regelmatig in of slaat zelfs af en toe af. Ik moet zeggen dat ik er op gas meer last van heb dan op benzine, maar in beide gevallen is het raak. Nu kreeg ik elke keer de foutmelding 123: fout in koelwater temperatuursensor. Na een paar keer dat ding laten vervangen en nu, nog geen week later, HOPPA! weer hetzelfde. Verder heb ik het idee dat de naloop van de fan te lang is. Fan slaat overigens niet automatisch aan als ik die foutmelding krijg, wat volgens mij wel zou moeten. Ook krijg ik de laatste tijd een foutmelding op de wastegate van de turbo, maar die is wel gangbaar.

Iemand enig idee of dit allemaal met elkaar te maken kan hebben en wat het zou kunnen zijn? Er zitten toch toevallig geen 2 temp.sensoren in dat blok he.

nielsmaneschijn

Ik had een temperatuursensor melding toen de thermostaat stuk was. De ECU denkt als de motor niet op temperatuur komt en dan weer kouder wordt (als je door nattigheid rijdt?) dat de sensor wel stuk zal zijn, maar bij mij was het dus de thermostaatklep. 2 tientjes en twee schroeven...
Als je de thermostaatmelding krijgt gaat de fan voor de veiligheid idioot hard en lang doordraaien.
(Wastegate melding heb ik in die tijd ook gezien...)

WG

Kijk, dat klinkt als een plausibele verklaring en verklaart meteen alle symptomen die ik nu dus heb  :D Morgen maar eens even met de garagist bespreken. Thanks!

nielsmaneschijn

Ben benieuwd. Scheelde bij mij ook nogal in de performance, voor de veiligheid gaat 'ie niet meer voluit denk ik.

WG

#4
Nou, thermostaat vervangen en inmiddels al weer een paar weken verder. En.... geen foutmeldingen meer :eusa_clap:
Ook de wastegate melding blijft weg en motor slaat niet meer af en houdt niet meer in.  :eusa_dance:

Merk overigens niks in performance, maar wel dat de motor eerder op termperatuur is. Je kon aan de oude thermostaat ook zien dat ie schuursporen had en dus waarschijnlijk af en toe bleef hangen. Waarschijnlijk sloot ie dus ook niet meer helemaal. Overigens komt de temperatuurmeter ook iets verder omhoog dan eerst.

Al met al dus een simpele oplossing, maar wel jammer dat ik eerst die koelvloeistoftemp. meter heb laten vervangen, was niet echt goedkoop. Dank voor de hulp!  :D

)()()sT

Meestal kun je die toch beide tegelijk vervangen... De sensor kost iets van 4 tientjes, en voor het wisselen van de thermostaat kom je er gelijk bij.

Wel mooi dat ie weer lekker loopt... Bij een goed functionerend systeem moet je meter ook in de winter binnen 5 minuten op "3 uur" staan.

nielsmaneschijn