Linkervoorrem vast!

Gestart door Fokke 01.01.005, 12-01-2004 23:58:19

Vorige topic - Volgende topic

Fokke 01.01.005

Vanmiddag opeens bij 80kmh, onrustig sturen, minder trekkracht, kickdown bij cruisecontrol...

Kom ik voor het stoplicht tot stilstand, rook, stank, de hele rataplan. Even gestopt, rook werd alleen maar erger, toch maar weer gaan rijden (stond een beetje tricky in de berm), km verder bij de Volvodealer gestopt en de problemen gemeld (met nog steeds rokende remblokken en gloeiendhete velg).

Reactie van de werkplaatschef: 'komt vaker voor als je niet al te vaak zwaar remt, remklauw komt dan vast te zitten. Laat maar even afkoelen, dan gaat het probleem vanzelf over. '

Hè?

Tien minuten laten staan, toen maar weer gaan rijden, geen echte problemen meer gehad. Vanavond ook nog even flink gereden en geremd, alles lijkt weer normaal.

Remblokken zijn 15000 km oud, officiele servicebeurten etc...

Iemand een idee wat er aan de hand is, en wat voor schade de remzuigers met zo'n geintje kunnen hebben opgelopen?

Ben benieuwd wat me morgen te wachten staat.

groeten,
Fokke
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

Entuscan

Denk best in ieder geval je remvloeistof nu vervangen
als die eenmaal echt héét geworden is, en dat zal nu wel. Verliest die veel van ze'n kwaliteiten.

Voor de rest, tja als de schijf niet krom is of zo zijn er geen stukken aan, misschien best de klauwen reviseren om zoiets te voorkomen?
Geen idee of dit moet, dat zullen de techies wel weten ;)
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Zippo

Kan zijn dat de ring voor de zuiger niet meer afdicht of is verbrand/gescheurd!!
Dat houd in de dat bij de remzuiger water/vocht komt en gaat oxideren. Dit kan trouwens maanden/jaren duren......
Totdat de remklauw 'vast' gaat zitten. Ik zou je adviseren beide remklauwen los te halen en goed kijken naar de 'afdichtring' .
Anders mail me ff!  ;)

Zippo

Ps ik hoop dat de remschijf niet krom is!!!

Fokke 01.01.005

Dank voor jullie reacties.

Geen problemen meer gehad de volgende dag(en). Geen trillingen in het stuur, dus de schijf is niet krom gelukkig. En remmen nog steeds als vanouds. Ik zal binnenkort de boel grondig laten inspecteren tijdens de servicebeurt.

Maar wat was nou de oorzaak van die storing?

Ík blijf erbij dat het 'the revenge of the GLT' was! Een uur voordat de 850 me met rokende voorrem liet staan was ik namelijk gebeld door de leasemaatschappij met het leasetarief van de nieuwe S40 !

Jij mij aan de kant zetten voor een S40? Kzaljeleren!

Fokke 01.01.005

En ja hoor, zondagmiddag weer het zelfde liedje. Vandaag met de 850 naar de dealer, blijkt het stofrubber van de remcilinder niet goed op zijn plaats te zitten, waardoor vuil en rottigheid in de cilinder heeft kunnen dringen.

Advies: vervangen van de remklauw. Niet op voorraad, morgen binnen. Ok, maar dan ook de rechterkant controleren en wat blijkt, zelfde probleem ! .

Vraagje: is het logisch dat ik 180000 km lang geen problemen met die rubbers heb, en nu (20dkm na het laten vervangen van de voorremslangen links en rechts), twee stofrubbers heb die niet goed op hun plek zitten?

Kan toch niet? Mijn idee is dat die rubbers nooit goed gemonteerd zijn geweest... Of zie ik spoken?

HanH

Waarschijnlijk hebben ze die rubbers niet goed teruggeschoven! Zou het dus mooi op de garage verhalen,
denk dat je heel erg sterk staat als je er werk van maakt!

Guido_Smit

Misschien domme vraag, maar moeten de stofrubbers van de rem cilinders er wel van af bij het monteren van nieuwe voorrremslangen?.
(Ik hoop voor Fokke van wel).

Guido

ed

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Ramon

Hoi Fokke,

Balen voor je !

Op een afstand blijft het altijd moeilijk, maar ik denk dat de oorzaak ligt op het moment dat je remblokken vervangen werden.

Bij het plaatsen van nieuwe remblokken worden je zuigers namelijk terug in je remklauw gedrukt

(je moet namelijk je afstand tussen je remzuiger en je klauw vergroten, anders passen je blokken niet)

Bij dit terugdrukken kan het voorkomen dat door een slecht afdichtingsrubber, vuil samen met de zuiger terug de cilinder mee wordt ingenomen.

Aangezien jouw roffel al een paar rondjes gedaan heeft  ;D, is de kans ook groot dat je al wat aanslag/vuil etc.. aan je cilinderwand van je remklauw had zitten.

Dit bij elkaar is logischerwijs de oorzaak voor het vastlopen van je zuigers,  te meer omdat je het probleem aan beide kanten hebt gekregen.

Dit soort problemen kan je eigenlijk alleen voorkomen door elke 2 jaar je remvloeistof te vervangen, daarbij je klauwen te demonteren, de zuigers uit de klauw te halen en het zaakje volledig te reinigen.......

Er is echter vrijwel niemand die dit doet  ;)

Verhaal op de garage klinkt leuk, ik hoor nu het antwoord van de werkplaatschef al:

"Meneer, de auto is meer dan 10 jaar oud en heeft 300.000 km gelopen, remklauwen hebben niet het eeuwige leven!"    

Je kan de klauwen zelf reviseren (Zie een van m'n eerdere reply's) of je laat inderdaad een paar ruilklauwen monteren....

Ramon

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Fokke 01.01.005

Ramon,
dank voorjeuitgebreide mail.  Intussen revisieklauwen laten monteren.   Moest toch wat. remblokken zijn ook recentelijk vervangen dus misschien is er  toen wat  foutgegaan. De stofhoezen  zagen er prima  uit, zelfs na bloedheet geweest te zijn.  

Ik ben zoon van een volvomonteur, weet redelijk wat er  zou moeten  gebeuren bij regulier onderhoud,  maar als je  ook  ziet hoe de  randen van mijn remschijven eruitzien,  is daar de laatste beurten echt geen gereedschap bijgeweest om de boel een beetje te ontroesten, 'zoalsvroeger'. Af en toe baal ik zó dat ik geen sleutelgarage heb. het wordt tijd voor een 850club doehetzelf  garage vind jeniet?

Tijden veranderen.

Ben123

Wat zei die chef,gaat vanzelf over???
Bij een Volvo dealer?
Geen wonder dat de kwaliteit van de werkplaatsen achteruit gaat!,
Dit is echt niet te geloven!

Ben123

Dit zouden ze in Beesd eens moeten lezen!!!!!

Jeroentjuh

Citaat van: Ben123 op 24-01-2004 15:02:43
Dit zouden ze in Beesd eens moeten lezen!!!!!

Doen ze ook, moet jij toch weten  ;D

Ben123

tja,zeg dat wel...................

Fokke 01.01.005

Ik wist meteen weer waarom ik een paar jaar geleden van dealer ben veranderd.  'Het gaat vanzelf over', dat pik ik ook niet van mijn huisarts, dus zeker niet van de volvodealer.

Raar blijft het dat die stofrubbers niet goed op hun plek zaten. Ik zal mijn huidige dealer toch nog eens vragen wat daar de oorzaak van kan zijn. En eens terugzoeken wanneer de remblokken vervangen zijn.

Hand op mijn hart, nog nooit ergens anders geweest met mijn auto dan de officiele volvodealer, en dan toch zoiets.

wordt vervolgd.

Fokke