Kiezen tussen gas, gas g3 of diesel

Gestart door Oemie, 13-01-2004 01:31:23

Vorige topic - Volgende topic

Oemie

Beste 850 clubleden,
Ik weet sinds kort dat ik absoluut!!! een 850 wil..wat een auto!!
Ik heb al heel veel geleerd door jullie forum, echter uit maar een ding kom ik maar niet.
Ik weet niet of ik een gas, of diesel tdi zal kopen. een van die twee wordt het want ik rijd bijna 40.000 per jaar.
Hebben jullie misschien tips of nieuwe invalshoeken voor mij. ZIk heb zelf ook nog wat vragen:
1 Welke van de 2 is het meest betrouwbaar en welke auto leeft bij goed onderhoud het langst?
2 welke is het duurst in onderhoud?
3 Ik denk dat ik een auto uit 96 of 97 kan betalen..maar wat is een redelijke prijs voor dat bouwjaar met km standen tussen de 2 en halve ton op de teller ( en voor diesel en voor gas)
4 Klopt het dat een diesel langer leeft dan een auto op gas?
5 Is er wat levensduur betreft verschil tussen gas en gas g3?
Ik heb al zulke mooie 850's te koop zien staan dat ik er een wil kiezen waar ik nog wat jaartjes mee vooruit kan.

Alvast bedankt voor de moeite

Groetjes van
Aankomend nieuwe 850 verslaafde!!

Oemie

denkweb

Ik ken maar weinig 850's op LPG (no offense LPG'ers) die meer als 250.000km rondrijden zonder al te veel problemen, daarbij ken ik destemeer 850's Tdi van deze leeftijd die zelfs met km-standen van 4 tot 6 ton probleemloos rondrijden.... maar dat is mijn eigen ervaring.

Zelf rijdt ik een handgeschakelde sedan met een Rica chip, ook 40.000km per jaar en dat zonder extreme problemen.

Wat betreft de prijzen op het moment een paar dingen:
- In het westen betaal je teveel
- Bij de tussenhandel (Van Aarle Nuland, Svenska Grave etc.) zijn de prijzen het interessants en heb je toch een goede garantie
- Een sedan 850 Tdi mag zo tussen de 4000 en 8000 euro kosten uitgaande van een km stand boven de 2 ton.
Een estate doet tussen de 5000 en 12000 euro, afhankelijk van de uitrusting, eveneens van zo'n 2 ton uitgegaan.
Alles hierboven is teveel geld.
Een auto op LPG heb je voor aanzienlijk minder geld en ook aanzienlijk sneller gevonden, maar toch zou ik voor een diesel gaan (maar dat is heel persoonlijk natuurlijk).

Oemie

:D
Dankje voor je tijd..ik was al bang dat ik meteen naar de zoekfunctie verwezen zou worden...
Maar daar ben ik al tijden zoet.
Ik was er al bang voor dat een tdi een betere keuze zou zijn, want ze zijn inderdaad moeilijk te vinden.

Groetjes Oemie

denkweb

Zoek je een sedan of een estate??

Oemie

Voorkeur gaat uit naar een station maar als ik een erg mooie sedan kan kopen doe ik dat misschien wel.
In ieder geval in eerste instantie een estate ( liefst een zwarte of zilvere maar dat terzijde  ;)

ed

Ik heb zelf een poosje met een turboloze (2.5 10V) gasauto gereden. Ik heb wel wat problemen gehad, maar dat had niets met de gasinstallatie te maken. Ik ben het dan ook niet eens met Denkweb dat een gasauto bij die km stand problemen gaat krijgen.
Er zit geen verschil tussen gas of G3 gas behalve de computer. Een G3 installatie is iets schoner, en daar wordt je dan weer voor beloond door de overheid door een behoorlijk lagere wegenbelasting. Een G3 Volvo 850 vinden is echt heel erg lastig. De meeste garages zeggen dat het niet mogelijk is, terwijl ik mijne ("95) destijds heb laten ombouwen.
Er heeft in autoweek een keer een test gestaan van een 850 diesel met 600k km op de teller. Wel altijd goed onderhouden, maar hij liep nog steeds goed.
Als je wilt kiezen tussen een turboloze op gas of een diesel vind ik zelf de diesel verweg het plezierigst rijden (zeker gechipt is het gewoon een snelle auto, hè Denkweb)). De benzinevariant mist de trekkracht van de Tdi, vooral op de snelweg in zijn 5. Door de gasinstallatie (tenzij Lpi) verlies je altijd iets aan vermogen.

Het grootste nadeel van de Tdi is de traktorbrom die hij produceert. Je zal er vast wel aan gaan wennen, maar voor mij woog de sound van een 5 cilinder benzine (of gas) motor veel zwaarder dan de trekracht van een diesel. Later had ik daar spijt van. Nu heb ik het beste van twee werelden: een turbo op gas.

Succes met je keuze.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

TTT242

Als je echt vooruit wil en km maken, dan koop je  een turbo op gas.
Mijn uiteenzetting over S70/V70/850:
Het zijn allemaal prachtige wagens gemaakt om comfortabel km te roffelen.
De benzine turbo-modellen zijn echt de top; als je daar één keer mee gereden hebt wil je niets anders meer.
Nu moet je zien wat je wil(of wat je kan betalen); als je geen benzine turbo neemt, een gewone benzine versie dus (2.0, 2.5 10of 20V) dan denk ik dat je kunt overwegen een diesel te kopen.  Let op;
Er zijn verschillende gas-systemen; de vloeibare gasinjectie van Vialle is het beste, de andere systemen zijn met gasvormige inspuiting of verdamper, maar bij deze systemen gaat een deel van het vermogen verloren. LPI van Vialle is veruit de beste; ook de duurste, maar die verdamper sysytemen zijn niet meer van deze tijd...
De levensduur van de bezinemodellen... T'ja daar kun je over discussieren maar mijn vorige wagen een 480S 2.0i op LPG verdamper heeft ondertussen 275.000km op de klok en gaat nog zééér lekker mee. Dit is niet echt een km-vreter wagen, dus de 850-series kunnen er gerust nog wat bij hebben. Bij mijn dealer staan er verschillende 850 op lpg met meer dan 500.000km op de teller, te koop als tweedehands.
Let op bij gas en de Turbomodellen of je gas-systeem  het grote aantal pk's aankan. Bij LPI van Vialle is dat 250pk, daarboven lukt het ook maar dan ga je kleine aanpassingen moeten doen. Mijn V70 2.5T een lagedruk turbo van 193pk ligt op LPI van Vialle en gaat gewoon schitterend, heb een maand geleden een chip van rica laten zetten en nu heeft de wagen 240pk OP GAS!
Het is denk ik niet verstandig om een turbo-benzine op een gas-verdamper systeem te laten rijden, als dit al mogelijk is ???

Raadseltje: (no offense Denkweb en de andere dieselaars))
Het stinkt, het rookt, het maakt lawaai, in de winter duurt het uren vooraleer er van je verwarming een zuchtje lauwe lucht door de blaasmonden komt, het is duur en het gaat niet echt goed vooruit (ivm de betere bezinemodellen-lees turbo's).
Oplossing: de dieselmotor

Leve LPI :D :D

Ps: die 2.5TDI gaan ook lekker hoor, maar ja die benzine-turbo's, da's toch een hele andere dimensie van rijden. Probeer eens enkele verschillende motormodellen en dan weet je wel wat je wil.
Succes
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

denkweb

Citaat van: TTT242 op 13-01-2004 18:53:44
Raadseltje: (no offense Denkweb en de andere dieselaars))
Het stinkt, het rookt, het maakt lawaai, in de winter duurt het uren vooraleer er van je verwarming een zuchtje lauwe lucht door de blaasmonden komt, het is duur en het gaat niet echt goed vooruit (ivm de betere bezinemodellen-lees turbo's).
Oplossing: de dieselmotor

Na het chippen rookt mijn auto aanzienlijk minder, zeg gerust bijna niet meer. Dat van die verwarming gaat bij mij niet op, heb een ECC die altijd vrij snel op temperatuur is, eveneens na het chippen is het samen oprijden met een standaard T5 ook haalbaar... tot een bepaalde snelheid althans.... dus ik voel me niet aangesproken en neem genoegen met de "No Offense". Enne, benzine, das duur!  ;)

Trouwens, ik vindt dit topic nogal tegenstrijdig met wat je vertelt, LPG kent volgens jou weinig problemen... toch is er een apart topic over LPG, er is echter geen Topic gewijd aan de Diesels (No offense uiteraard  ;D )

denkweb

Citaat van: ed op 13-01-2004 10:11:05
Ik heb zelf een poosje met een turboloze (2.5 10V) gasauto gereden. Ik heb wel wat problemen gehad, maar dat had niets met de gasinstallatie te maken. Ik ben het dan ook niet eens met Denkweb dat een gasauto bij die km stand problemen gaat krijgen. Heb ik ook niet gezegd, concludeer alleen dat ik ze zelden rijdend tegenkom met hoge km-standen
Er zit geen verschil tussen gas of G3 gas behalve de computer. Een G3 installatie is iets schoner, en daar wordt je dan weer voor beloond door de overheid door een behoorlijk lagere wegenbelasting.  mee eens Een G3 Volvo 850 vinden is echt heel erg lastig. De meeste garages zeggen dat het niet mogelijk is, terwijl ik mijne ("95) destijds heb laten ombouwen.
Er heeft in autoweek een keer een test gestaan van een 850 diesel met 600k km op de teller. Wel altijd goed onderhouden, maar hij liep nog steeds goed. Autoweek nr 19, staat ergens op het forum, kan het zo even niet vinden
Als je wilt kiezen tussen een turboloze op gas of een diesel vind ik zelf de diesel verweg het plezierigst rijden (zeker gechipt is het gewoon een snelle auto, hè Denkweb)). De benzinevariant mist de trekkracht van de Tdi, vooral op de snelweg in zijn 5. Door de gasinstallatie (tenzij Lpi) verlies je altijd iets aan vermogen. Toppie

Het grootste nadeel van de Tdi is de traktorbrom die hij produceert. Je zal er vast wel aan gaan wennen, maar voor mij woog de sound van een 5 cilinder benzine (of gas) motor veel zwaarder dan de trekracht van een diesel. Later had ik daar spijt van. Nu heb ik het beste van twee werelden: een turbo op gas. Prachtig geluid, die shovel die optrekt bij het stoplicht...

Succes met je keuze.

Guido_Smit

Citaat van: denkweb

Trouwens, ik vindt
url=http://www.volvo850forum.com/index.php?board=24;subid=12;subid2=24;subid3=Techniek Algemeen]dit topic[/url] nogal tegenstrijdig met wat je vertelt, LPG kent volgens jou weinig problemen... toch is er een apart topic over LPG, er is echter geen Topic gewijd aan de Diesels (No offense uiteraard  ;D )
Citeer

Misschien zijn er wel meer LPG rijders dan dieselrijders onder de (850club)forum leden?  ;)

Guido.

Entuscan

Citaat van: denkweb op 13-01-2004 21:05:19
Trouwens, ik vindt dit topic nogal tegenstrijdig met wat je vertelt, LPG kent volgens jou weinig problemen... toch is er een apart topic over LPG, er is echter geen Topic gewijd aan de Diesels (No offense uiteraard  ;D )

Non-taken

Maar dat is omdat dit een VOLVO forum is, voor diesels moet je op het AUDI forum zijn :P
No offense uiteraard

J/K hé
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

855-Champagne

Ik denk dat je  kwa kosten goedkooper uit bent op gas gezien per km, als je veel in Nederland rond toert ben je op gas goedkoper uit maar in het buitenland is gas wat moeilijker te krijgen en duurder.

TTT242

Na het chippen rookt mijn auto aanzienlijk minder, zeg gerust bijna niet meer. Dat van die verwarming gaat bij mij niet op, heb een ECC die altijd vrij snel op temperatuur is, eveneens na het chippen is het samen oprijden met een standaard T5  ook haalbaar... tot een bepaalde snelheid althans.... dus ik voel me niet aangesproken en neem genoegen met de "No Offense". Enne, benzine, das duur!  ;)

- Hij rookt dus toch nog! ;) bij mij lekkere milieuvriendelijke witte waterdamp.
- samen oprijden met een standaard T5(als jij hem chipt mag de T5 dat dan ook?)is ook haalbaar tot een bepaalde snelheid: Tot welke snelheid??????? ???(ik ga hier zelf niets invullen ;D)
- als ik op gas rij, tank ik voor 0.247Euro/liter ;D. Voor minder dan 10 Euro is tankje vol en daar roffel ik dan 300km mee.

Ach ja, no offense taken,

Tot aan het stoplicht..... ;D
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

denkweb

Citaat van: Guido_Smit op 13-01-2004 21:54:11
Citaat van: denkweb

Trouwens, ik vindt
url=http://www.volvo850forum.com/index.php?board=24;subid=12;subid2=24;subid3=Techniek Algemeen]dit topic[/url] nogal tegenstrijdig met wat je vertelt, LPG kent volgens jou weinig problemen... toch is er een apart topic over LPG, er is echter geen Topic gewijd aan de Diesels (No offense uiteraard  ;D )
Citeer

Misschien zijn er wel meer LPG rijders dan dieselrijders onder de (850club)forum leden?  ;)

Guido.

Ik bekijk het toch positief... (ben bij Audi forum niet welkom overigens) over de dieseltjes is gewoon weinig te zeuren  ;)

denkweb

Citaat van: TTT242 op 13-01-2004 23:10:34
Na het chippen rookt mijn auto aanzienlijk minder, zeg gerust bijna niet meer. Dat van die verwarming gaat bij mij niet op, heb een ECC die altijd vrij snel op temperatuur is, eveneens na het chippen is het samen oprijden met een standaard T5  ook haalbaar... tot een bepaalde snelheid althans.... dus ik voel me niet aangesproken en neem genoegen met de "No Offense". Enne, benzine, das duur!  ;)

- Hij rookt dus toch nog! ;) bij mij lekkere milieuvriendelijke witte waterdamp.
- samen oprijden met een standaard T5(als jij hem chipt mag de T5 dat dan ook?)is ook haalbaar tot een bepaalde snelheid: Tot welke snelheid??????? ???(ik ga hier zelf niets invullen ;D)
- als ik op gas rij, tank ik voor 0.247Euro/liter ;D. Voor minder dan 10 Euro is tankje vol en daar roffel ik dan 300km mee.

Ach ja, no offense taken,

Tot aan het stoplicht..... ;D

Vergeet niet om ook de benzinetank op tijd bij te vullen!

Ik sla overigens in LPG-tankbeurten gerekend 3 x over...

(als er trouwens meer LPG rijders als dieselrijders zijn dan heb ik mezelf nu aardig in de minne geschikt geloof ik, kan nog wel wat bijval gebruiken  8)

Enneh,  tot voorbij het stoplicht met je T5 !  ;D