Pingelen V70 2.4

Gestart door kermik, 31-01-2010 13:34:41

Vorige topic - Volgende topic

kermik

Sinds een jaar ben ik eigenaar van een donker groene V70 uit 2000. Er zit een pingel in de motor, bij gasgeven in toerengebied 2000-3000 toeren. volgens de garage en enkele Volvo kenners is het inderdaad pingelen maar ze kunnen niets vinden omdat de computer geen foutcode aangeeft. En echt pingelen kan het niet zijn omdat je op den duur de motor kapot rijdt en ik rij al ongeveer een jaar zo rond. Ik heb alle bougies vervangen, nu is pingelen wel minder maar niet weg. Ook wanneer ik octaan 98 tank is het niet weg, ik hoor het niet in de auto zelf maar alleen wanneer het raam open is. Je zou zeggen rij met je raam dicht, maar ik vertrouw het niet.Is er iemand met dezelfde ervaring, en eventueel een oplossing hiervoor?

BVD Freek ???

Ludo

Citaat van: kermik op 31-01-2010 13:34:41
ik hoor het niet in de auto zelf maar alleen wanneer het raam open is.

Wat hoor je dan?.

thuur

volgens de garage en enkele Volvo kenners is het inderdaad pingelen maar ze kunnen niets vinden omdat de computer geen foutcode aangeeft.

Pff, dat is typisch de houding van tegenwoordig :eusa_hand:

Zijn de klopsensoren ooit nagekeken of vervangen?

Bougies zitten goed vast? Losse bougie kan hetzelfde idee geven.

Gr :eusa_think:

henry classic v70

Wat heeft ie gelopen, een 2.4 heeft toch geen hydro kleppen?
Zouden misschien kleppen moeten worden gesteld.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

KIM

Op de pingelsensor wordt ook niet snel een foutcode geschreven.
Volgens mij bestaat er ook geen foutcode in de trant van: ontstekingsregeling te vroeg of te rijk.

thuur

Citaat van: KIM op 31-01-2010 15:52:02
Volgens mij bestaat er ook geen foutcode in de trant van: ontstekingsregeling te vroeg of te rijk.

Er bestaan foutcodes op de pingelsensoren, maar komt niet vaak voor inderdaad. Meestal vervang je dan ook blind beide klopsensoren waarop het probleem is opgelost. Je kunt ze wel testen door met een hamertje erop te slaan toch?

mehn

Citaat van: thuur op 31-01-2010 15:59:47
Er bestaan foutcodes op de pingelsensoren, maar komt niet vaak voor inderdaad.

Nou...die van Michael T-5 heeft ze toch regelmatig. Wel op een 850 dan, geef ik toe. ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Piere

Er bestaan foutcodes op de pingelsensoren, maar komt niet vaak voor inderdaad. Meestal vervang je dan ook blind beide klopsensoren waarop het probleem is opgelost. Je kunt ze wel testen door met een hamertje erop te slaan toch?

Of de oscilloscoop er even aanhangen en het spanningsverloop bekijken :)
Hamertruuk kan ook werken, nog niet geprobeerd... Ze zitten ook niet echt op een toegankelijke plaats hè
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

KIM

Feitelijk is het een piezo elementje. Je kunt idd door er op te slaan een signaal uit toveren.
Een veel voorkomend probleem is dat men de sensoren niet op het juiste moment aandraait. Hierdoor wordt teveel druk uitgeoefend op de sensor en gaat deze verkeerd signaal afgeven.
Misschien dat dit de foutcode onlogisch signaal gaat opleveren...

Waar ik op doelde was eigenlijk dat tgv het pingelen van de motor het motormanagement geen foutcode zal schrijven. De ontstekingsregeling (waarvoor de pingelsensor de terugkoppeling vormt) ken geen grenswaardenfoutcodes, zoals deze wel op de mengselregeling tgv de lambdawaarde kunnen ontstaan.

EOBD voertuigen kunnen dit wel. Deze registreren het pingelen als misfires.

kermik

Beste Ludo

Ik hoor een gerinkel vanuit de motor, geen loszittend iets maar echt vanuit de motor. Ik heb vroeger een 240 gehad die pingelde dus vandaar deze omschrijving, anders weet ik het niet.
Citaat van: Ludo op 31-01-2010 13:37:17
ik hoor het niet in de auto zelf maar alleen wanneer het raam open is.

Wat hoor je dan?.

kermik

Henry

Ik heb een nieuw type motor, met op iedere bougie een bobine, ik weet niet of deze hydro kleppen heeft. De km stand is bijna 200.000 km
Citaat van: henry classic v70 op 31-01-2010 15:47:21
Wat heeft ie gelopen, een 2.4 heeft toch geen hydro kleppen?
Zouden misschien kleppen moeten worden gesteld.

kermik

Thuur

Tja ik had het eerlijk gezegd bijna opgegeven, met al die garages kom ik niet ver. De klopsensoren zijn nooit vervangen zover ik weet, weet je zo hoeveel het er zijn en waar deze zitten> Dan ga ik die alvast vervangen, dan heb ik weer iets uitgesloten. De bougies zijn onlangs vervangen en zitten goed vast,
Citaat van: thuur op 31-01-2010 13:38:02
volgens de garage en enkele Volvo kenners is het inderdaad pingelen maar ze kunnen niets vinden omdat de computer geen foutcode aangeeft.

Pff, dat is typisch de houding van tegenwoordig :eusa_hand:

Zijn de klopsensoren ooit nagekeken of vervangen?

Bougies zitten goed vast? Losse bougie kan hetzelfde idee geven.

kermik

Kim

Inderdaad geen foutcode wb de sensoren, ontsteking kan ik nog ook even nakijken. Nu nog er even achter komen waar ze zitten en ga ik deze wel meteen vervangen en hopen dat het dat is want het is een rotgeluid en lijkt of de motor er toch van schaadt.

kermik

Ik ga toch maar even die sensoren vervangen, ik laat het wel weten, bedankt!
Citaat van: Piere op 31-01-2010 16:41:02

Of de oscilloscoop er even aanhangen en het spanningsverloop bekijken :)
Hamertruuk kan ook werken, nog niet geprobeerd... Ze zitten ook niet echt op een toegankelijke plaats hè

Piere

Citaat van: kermik op 31-01-2010 20:56:36
Thuur

Tja ik had het eerlijk gezegd bijna opgegeven, met al die garages kom ik niet ver. De klopsensoren zijn nooit vervangen zover ik weet, weet je zo hoeveel het er zijn en waar deze zitten> Dan ga ik die alvast vervangen, dan heb ik weer iets uitgesloten.

Ze zitten onder je inlaatspruitstuk, als je't afdraait zie je ze direct zitten.
Kan me niet direct inbeelden dat je eraan kunt zonder je inlaat af te draaien, kan wel zijn dat het lukt ;)

Ohja, en het zijn er 2 ;)

Gegroet!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/