Wat is hier aan de hand

Gestart door Oemie, 14-01-2004 07:26:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Oemie

Beste roffelaars,
Ik heb een probleem waar mijn garage ( laat staan ikzelf) niet uitkomt.
De temperatuur meter van mijn volvo doet het 98% niet.
Hij hangt dan gewoon beneden alsof de motor steenkoud is.

Voorheen liep de meter te pas en te onpas op alsof ik een kokende moter had. Hij stijgt ook altijd ( nu nog steeds ) in schokjes.
Met een termometer is de temp. van de koelvloeistof een tijd gemeten en de temp die blijft normaal.
Mijn garage heeft van alles en nog wat vervangen ( sensor op de chipplaat achter het temp.wijzertje. Alle temp. meters die het moterblok en radiator kent. Nu doet hij het nog steeds niet..de garage zecht dat mijn hele dashboard vervangen moet worden!!!???

Als ik lang in stad rijd of van een lange trip voor het stoplicht moet wachten dan schokt de meter naar iets boven het midden.
Rijd ik dan weer weg, of op de snelweg dan zakt de meter vliegensvlug naar beneden ..standje koud!!

Heeft iemand enig idee??
Alvast bedankt

Oemie

Peth©oni

Misschien simpel, maar los contact met het stekker-tje. Of wellicht even de bedrading volgen vanaf de sensor. Wellicht een draad-breukje of massa lek. (als het meter-tje massa gestuurt is)

En anders moet je HELE volvo uitelkaar, en alles vervangen worden....  :-* Onzin dus dat je hele dash vervangen moet worden.

suc7  8)

Spim

Heb ik ook last van gehad.
Thermostaat bleef stukje openstaan, deze vervangen.
Weer helemaal oke.
Miisschien bij jou ook het geval.
Suc6

Oemie

Ik geloof dat mijn thermostaat al vervangen is..mijn garage zegt het is iets electronisch.
Ik wil het graag weten omdat ik mijn auto verkoop en het verkoopt zo lullig met dat kapotte wijzertje...ik rij nu al 15.ooo km met dat kapotte ding maar leg dat maar eens uit aan een koper.

Spim

Toch denk ik bijna zeker te weten dat je koelwaterthermostaat kapot is.
Ik heb onlangs precies hetzelfde probleem gehad.
Ook in de stad, bij stoplichten etc. oplopende temp en
op de snelweg viel die weer terug naar +/- 0
Als het goed is wordt je kachel ook niet echt heet.
Het is trouwens heel simpel om te controleren of je thermos het goed doet, met koude motor starten,
motorkap open en voelen of je radiator warm wordt.
Wordt deze 'gelijk' warm dan blijft je thermos open staan.
Deze is heel simpel te vervangen, kan je makkelijk bij.
Nogmaals succes,  Pim.    

Oemie

He...te gek dat je meteen een test voor me erbij doet om het te checken!!!
Ik ga het morgen meteen proberen.
Bedankt
Groetjes Oemie

Geert-Jan

 ;D Hallo,
Volgens mij is het inderdaad de thermostaat.
Ik heb afgelopen vrijdag de thermostaat van mijn roffel vervangen omdat de temperatuur niet van 0 af kwam als ik de grote weg op ging terwijl hij in de stad wel op temperatuur bijna op temperatuur kwam.

Nu staat de meter binnen enkele kilometers keurig in het midden van de meter en loopt de motor aanzienlijk beter :) omdat deze nu wel goed op bedrijfs temperatuur komt.

Wat je kunt doen is het ding demonteren en kijken of deze openstaat.
Als dat zo is gelijk een nieuwe plaatsen.
Is de thermostaat wel gewoon dicht neem dan een pan met water en breng dit op het kookpunt of beter nog op 90 graden.
Plaats de thermostaat in het water en kijk of deze binnen 2 minuten geheel geopend is.
Zo ja is prima.
Zo nee dan zou de temperatuur van het koelwater wel eens te hoog kunnen oplopen.

De thermostaat kost ongeveer €25 en daar kan je eigenlijk geen bult aan vallen.

Succes.

Volvo850Club lidnr.0504409

)()()sT

Ik heb het laatst ook gehad.... Bij mij kwam idd.. in de stad de meter keurig in het midden, maar zodra ik op de snelweg zat zakte ie weer naar beneden tot "4 uur" zullen we maar zeggen....

Themostaatje vervangen en hoppa, de motor is zo op temperatuur.. Moet wel zeggen dat ie snel op temperatuur is zeg!  :o Maar dat is natuurlijk in de winter nu heerlijk, om binnen een aantal minuten een lekker warm interieur te hebben...  :D

Groeten, Joost

Spim

Is het nu verholpen / opgelost ???

Estate 2.3 Turbo

Hier een leek op technisch gebied : Waar zit die thermostaat en is ie zonder veel los te halen makkelijk te vervangen?
Want volgens mij heb ik ook het "vallende meter" syndroom
Dan werkt ie weer prima dan weer niet stad of snelweg maakt bij mij niet uit overigens
Soms bij het wegrijden staat ie onder het nulpunt om vervolgens zo weer halverwege te gaan staan en v.v

Snellebaksteen

Zit net achter/onder je stuurbekrachtigingspomp. Loopt een dikke slang van je radiator naar het thermostaat huis toe.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Estate 2.3 Turbo

ok dank zal kijken
Dus het is te doen voor een leek die wel logisch kan nadenken en een schroevendraaier kan vasthouden?

Snellebaksteen

Nou, met een schroevendraaier kom je er niet. Het zijn 2 torx schroeven die erg vast kunnen zitten. Een dagje van te voren inspuiten met wd40 kan helpen. NIET met een hamer op slaan want dan breekt je thermostaathuis af. Nieuwe thermostaat kost iets van 35 euro met pakking geloof ik.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

daytonawim

Pal onder de thermostaat zit de temperatuur zender, contacten even schoonmaken, en eventueel kan
je die ook meevervangen als je de thermostaat vervangt.

(zo duur zijn ze niet)


elmarconi

Sowieso iets wat m.i. na 10 jaar gerust preventief vervangen mag worden, zo'n thermostaat van 2 tientjes. Is stukje behoud v/d motor...
--
Autogas Inside . . .