Geen geluid uit de dumpvalve??

Gestart door Joris van Ginderen, 01-02-2010 21:51:49

Vorige topic - Volgende topic

Joris van Ginderen

Hallo heren sleutelaars...

ik heb vorig weekend onze T5-R Estate voorzien van een Blitz Duall SBS Boostcontroller, en een Forge dumpvalve.
Nu krijg ik alleen op de een of andere manier er geen geluid uit (ook niet op 1 bar, haha  :eusa_whistle:)
Ik heb het vermoeden dat het ligt aan de toerentalregeling die er ergens in zit...
Op moment dat ik mijn gas loslaat, dan blijft ie nog een seconde of 2 op hetzelfde toerental doorlopen. Ik vermoed dat dat als gevolg is van een of andere comfortregeling?? Kan nog niet helemaal uitvogelen wat dat veroorzaakt, maar denk dat dat ervoor zorgt dat ik geen vacuum heb bij overschakelen. (en dus mijn dumpvalve niet op onderdruk wordt losgetrokken?

Wat zie ik over het hoofd??  ???

reneetje

Vacuum slangetje van de dump valve wel goed zitten , dat ie nergens lekt?

Bdw , een nieuwe van Forge zit dik in de vasaline/vet oid , dat kan met die kou natuurlijk vastzitten. Na verloop van tijd geeft ie meer afblaas geluid doordat ie wat soepeler is.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

cas

dat ding is toch af te regelen?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Joris van Ginderen

Ik heb er al een dumpvalve van mijn 205 Turbo op geplaatst, waarvan ik zeker weet dat ie het doet, maar ook daar krijg ik geen geluid uit. Ik snap er echt geen drol meer van. Ik had echt erop gehoopt dat de oorzaak erin lag dat de gasklep vertraagd dicht zou gaan (soort van comfortregeling), dmv een klein cyllindertje... maar dit is niet het geval. Zodra je van het gas gaat, sluit de gasklep ook meteen; met onderdruk in het inlaatspruitstuk als gevolg. Hij zou dus gewoon moeten afblazen...

Wie heeft het verlossende antwoord, want ik zie het even niet. ???

(misschien paar foto's van jullie dumpvalve plaatsing?)

Ronald21

Heb je de orginele dumpvalve dicht gezet met een block plaat (ET heeft ze)  ?

Heb je slangetje van vacuumaansturing  aan spruitstukzijde gemonteerd,  dus na de gasklep op vacuumtoren bv ? Het vacuum wat dan ontstaat aan motorzijde bij gas dicht gooien doet dumpvalve cilinder bewegen. De lucht  voor de dumpvalve wordt dan afgeblazen waardoor turbo minder op zijn falie krijgt en onmiddelijk kan doorspoelen als gas er weer op gaat (turbogat kleiner).

Geluid is bij aanwezigheid orginele ook een stuk minder via extra dumpvalve. Via een open luchtfilter hoor je de orginele dumpvalve op de turbo zelf ook goed afblazen.

Kun je wel als je met gas speelt cilinder in dumpvalve zien bewegen ?

Kun je veer instellen /uitwisselen zodat je de voorspanning wat kunt beinvloeden ?

Ik heb een baileys (T5 handbak overigens) double piston dumpvalve aan intercooler ingang en werkt wel. Waarom double/dubbel , omdat het hulpcilindertje het lek genaamd dumpgat tijdens stionair draaien dichthoudt en je motor niet gaat swalken qua tpm of zelfs afslaat.

mvg

Ronald21

Joris van Ginderen

Hahaha, het is inderdaad stil.... hier en onder de kap. Ik heb er nog steeds geen geluid uit gekregen...
Toevallig was ik vandaag even bij een maat van me, en had ik het erover, en hij zei me dat er misschien een originele DV op zit, die nu tegenwerkt...
Nu ben ik die nog niet tegen gekomen, dus we kunnen er volgens mij vanuit gaan dat dit de oorzaak is!
Ik heb mijn dumpvalve trouwens in de bocht gezet voor de gasklep en na de IC.

Kan iemand mij vertellen waar de originele DV zit (eventueel met een verduidelijkend foto-tje?)

@ Ronald21... bedankt voor het verlossende antwoord  ;)

Turbo-Geek

Die zit op de turbo zelf, aan de kant richting de accu zeg maar.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

M a r c

Begin alvast met die boostcontroller in de prullenbak te gooien.... heb je helemaal niet nodig als ie goed getuned/gemapped is, je kunt het alleen maar stuk maken.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Joris van Ginderen

Waarom? Ik ga er toch vanuit dat de ECU tot een bepaalde boost toch gewoon bijregeld?
Ik weet dat PSA 8V Turbo motoren prima tot 1 bar bijregelen, niets aan het handje. Persoonlijk vind ik een Electronische BC wel prettig. Rijd normaal op 0,6 bar, en als ik een keertje een stuk wil vlammen, dan schakel ik hem over op benzine, en gaat ie op programma 4 (1,1 bar).
Waarom gaat ie dan stuk volgens jou?

Turbo-Geek

Een EBC regelt de boost helemaal afzonderlijk van de ECU. Als er bijv. detonatie onstaat zal de ECU nu de turbodruk niet meer kunnen regelen omdat die er geen controlle meer over heeft.
Het terug regelen van de ontsteking kan de ECU nog wel maar ook dat heeft zijn grenzen.
Natuurlijk regelt de ECU ahv meer druk (via MAF sensor) het A/F mengsel wel bij maar je mist de turbo controlle door de ECU.
Tenzij je een hele bijzondere setup heeft (mega pk) zoals gasten als JCViggen heb je mijn inziens ook weinig aan een EBC, zeker omdat je veel kennis van de motor moet hebben om een EBC veilig en effectief kan gebruiken.
Daarbij komt dat de fabrieks ECU die turbodruk heel PRIMA kan regelen met een goede mapping. De druk kan je met je rechtervoet overigens heel goed bedienen als je niet maximale vuldruk wenst.
Dit staat allemaal los van LPG want we hebben hier heel veel (de meeste turbo's volgens mij) mensen die op LPG rijden en dat met serieuze tuning.

Niet lullig bedoelt maar gezien de vragen die je stelt denk ik dat je die kennis nog niet hebt.

Overigens is een PSA 8V turbo motor niet te vergelijken met waarmee wij rijden en dat die wel/of niet iets kan regelen tot 1 bar zegt helemaal niks over een total andere setup.  :eusa_naughty:    Appels met peren vergelijken.
En ja, ik heb ook Frans gereden en de XU10J2TE motor (8V turbo) is mij wel bekend.  :eusa_whistle:

Gunnar

Klopt inderdaad, een aparte boostcontroller zonder wideband lambda om de boel in het oog te houden is gewoon gekkenwerk. Bij te arm lopen of detonatie grijpt de ecu in, en jij houdt nu de boel kunstmatig hoog.
Wel grappig hoe die dingen verkocht worden trouwens, die manuale met een schroefje worden zelfs verkocht om zogezegd direct op een diesel 25pk meer te geven, ik heb zo eens naar een verkoper gemaild met de vraag of hij wel begreep hoe een diesel werkt en of hij er echt zeker was dat druk verhogen ineens meer pks gaf op een diesel. Antwoord was overtuigd ja :-)

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Wout309t

Citaat van: Gunnar op 19-03-2010 15:55:00
Klopt inderdaad, een aparte boostcontroller zonder wideband lambda om de boel in het oog te houden is gewoon gekkenwerk. Bij te arm lopen of detonatie grijpt de ecu in, en jij houdt nu de boel kunstmatig hoog.
Wel grappig hoe die dingen verkocht worden trouwens, die manuale met een schroefje worden zelfs verkocht om zogezegd direct op een diesel 25pk meer te geven, ik heb zo eens naar een verkoper gemaild met de vraag of hij wel begreep hoe een diesel werkt en of hij er echt zeker was dat druk verhogen ineens meer pks gaf op een diesel. Antwoord was overtuigd ja :-)

Joris heeft het over een EBC, geen MBC...
2011 V70 2.0T R-Design MT

Turbo-Geek

Gunnar ook, alleen in zijn 2e deel van de text haalt hij echter een MBC aan gekoppeld aan het diesel verhaal.
Het is maar hoe je het leest.

Wout309t

Citaat van: Turbo-Geek op 19-03-2010 16:53:54
Gunnar ook, alleen in zijn 2e deel van de text haalt hij echter een MBC aan gekoppeld aan het diesel verhaal.
Het is maar hoe je het leest.

Off-topic dus....  :angel:
2011 V70 2.0T R-Design MT