Hersenspinsels om de RTI te moderniseren...

Gestart door sjarrel2, 03-02-2010 10:56:11

Vorige topic - Volgende topic

sjarrel2

Het is niet dat mijn RTI (1e versie) niet werkt, maar het is toch wat gedateerd (qua graphics en mapdata) en het is lastig om 30 navigatie cd's in de auto te hebben. Aangezien ik zo'n navigatieding aan het raam niet echt een mooi gezicht vind, zat ik te denken aan manieren om de indash navigatie te moderniseren. Is het denken jullie mogelijk om een bijvoorbeeld een tomtom/garmin in het frame te plaatsen waar nu de RTI monitor zit?? Uiteraard zal het 'opklap' mechanisme wel moeten blijven werken via de ab. De voeding trek je wel ergens uit het dashboard.
Graag jullie gedachten, zal dit een beetje te doen zijn of komt hier wel wat meer bij kijken?

Gr,
:D

V70geRwin

Is het niet makkelijker om het huidige scherm te blijven gebruiken maar door een modernere navigatie te laten voeden? Stand alone systeem wegbouwen onder stoel oid en beeld naar het scherm toe?

sjarrel2

Daar heb ik ook naar gekeken, maar dat is volgens de experts van navigatieforum.nl niet mogelijk qua interfacing. Ook is de beperkte resolutie een probleem. Maar bedankt voor het meedenken!

Rudy-M

Lekker experts...
Je hebt voor de P2-Volvo's een "break-in box". Deze voegt een VDO nav ingang en een normale video-in toe aan het het RTI scherm. Weet niet of dit ook beschikbaar is voor de x70 schermpjes.

Wat je al noemde kun je ook doen; een TomTom/Garmin uit elkaar trekken en verwerken in het RTI scherm. Of het scherm vervangen met een universeel scherm met video-in, al dan niet met aanraakbediening.

Of een knappe dubbeldin met navigatie inbouwen.

sjarrel2

Heb de mensen van volvotech een mail gestuurd of er ook een break-in bestaat voor de classics. Zag toevallig dat iemand hetzelfde idee heeft gehad voor een v70n, heeft een tomtom ingebouwd.
http://volvov70forum.com/viewtopic.php?t=605

Ik zal eerst de maten eens gaan opnemen. To be continued....

sjarrel2

Helaas, er bestaat geen break-in box voor de cd rti systemen, slechts voor de dvd rti systemen  :-\ Dat wordt dus een garmin/tomtom/navigon erin prutsen...

Gr,

sjarrel2

Hmm, dat ziet er gelukkig niet te ingewikkeld uit. Was al bang dat het dashboard los zou moeten. Kan alleen niet goed zien of het elektrische opklap gedeelte los is te koppelen van het scherm. Zal ook de connector indeling eens opzoeken om te kijken of de geschakelde plus er ook tussenzit.

jberg

als je een navicomputer te pakken kunt krijgen waarvan je de pinbezetting naar de monitor weet, kun die zo op de rti monitor aansluiten

deze heeft een r g b + sync aansluiting, de stekkerbezetting van de rtimonitor staat wel in vadis

sjarrel2

Dat wil ik ook wel, en is al eens door iemand voorgesteld op het navigatieforum -->

http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/viewtopic.php?t=8598

Ze zoals je kunt lezen geven ze een aantal argumenten waarom dit niet zou kunnnen.

jberg

zo laag is de resolutie niet hoor, zeker niet lager dan de vdo systemen

de enige hobbel die je hebt is dat de volvoschermen via ttl gesynct worden, dat betekend dat bij elk beeldje een 5 volt pulsje word meegegeven door de syncdraad om de beelden te synchroniseren, en de meeste navisystemen sync met de  groene draad meesturen of een analoog syncsignaal hebben. er zijn wel kleine schakelingetjes die met een ictje  uit het groene signaal een ttl sync kunnen halen

je hebt er ook wel kans van dat als je alleen de rgb signalen aansluit van je navicomputer aan  je volvoscherm hangt dat die dan gelijk al werkt, er zal nl wel een standaart lcdschermpje in hangen van sharp en die kan zelf wel schakelen tussen ttl en sync on green

proberen maar zou ik zeggen

jberg

als je trouwens een rti van een v70n tot 2001 op de kop kunt tikken, kun je die ook over zetten, die is nl het zelfde als het rti 2 systeen uit ve v70 van na wk 36 van 1999, dan kun je de zelfde cds gebruiken van de hu1205, daar komt in 2010 nog een nieuwe van

ik heb nog wel een cd loopwerk liggen van een rti 2, dan heb je alleen nog de computer nodig en een kabelboom, het rti scherm is hetzelfde, en ook de tmc unit

sjarrel2

Bedankt voor de heldere uitleg. Met het oog op de toekomst lijkt het me het handigste om 'gewoon' een PNA in te hangen. Welke hangt even af van het formaat.

Aangezien jij het systeem los gehad, weet jij misschien ook of het opklap-mechanisme gewoon werkt zonder rti-scherm erin? Is dat afzonderlijk van elkaar? Dat lijkt wel logisch en zou mij ook het beste uitkomen..

jberg

het opklapmechanisme wordt geschakeld via de navicomputer achter je radio, ik heb zo niet de pinbezetting van de stekker van het scherm bij de hand, maar als je de juiste draad vind, , doorknipt en via het contact schakelt moet het mogelijk zijn  om m omhoog te laten klappen als je de auto op contact zet

sjarrel2

Nou, ik kan wel gewoon de ab blijven gebruiken voor het op- neerklappen, vind ik niet zo erg. Maar dat ik zonder het scherm wel gewoon het op- en neerklappen kan bedienen. Alleen inderdaad nog even de pinbezetting voor de geschakelde plus.
Heb trouwens even snel opgemeten, 13,5 cm breed en 8,5 hoog. Nu nog een passende PND. De garmins zijn wel smal volgens mij. Maar eens even de reviews induiken...

sjarrel2

Hmmm, valt toch tegen om 'even' het scherm te wisselen. :eusa_think:  Het blijkt dat het tandwiel waarmee het scherm opklapt, aan beide kanten in het scherm is geschroefd. Dus wanneer ik alleen het scherm eruit wil pielen, zal het hele mechanisme op de schop moeten. Wel een beetje balen... Had ik nu maar het v70n systeem, met een omhoog schuivend schermpje....
Aangezien ik de sc-900 met recent geinstalleerde parrot + blitzsafe wil blijven gebruiken (originele looks gaan toch altijd boven een 'te' moderne dubbeldin unit imho), zit er niets anders op om toch maar een raamplakker te gebruiken. Iemand nog ideeën die ik over het hoofd zie?

Gr