CO2 uitstoot tov van verbruik

Gestart door Arjanestate, 04-02-2010 23:26:45

Vorige topic - Volgende topic

Arjanestate

Ik had het net met een vriend van me over de verhouding tussen het verbruik en de CO2 uitstoot van een auto.

Ik heb in een autoblad een lijst van nieuwe auto`s bekeken waarop deze items stonden aangegeven en één ding was me duidelijk: de verhouding tussen de CO2 uitstoot en verbruik was steeds hetzelfde; ik nam bijvoorbeeld een benzine auto die één op twintig reed en ongeveer 117-120 gram per kilometer CO2 uitstoot, keek ik naar andere benzineauto`s met hetzelfde verbruik dan bleken die het zelfde uit te stoten (er zijn wel kleine verschillen, maar meer dan 5gr meer of minder was het niet)
Dat wist ik al wel.

Maar goed, als ik een Lamborgini Murcielago er uit pikte bleek het verbruik ongeveer 1 op 5 te zxijn en de uitstoot 500(!)gr per km te zijn. Dus dat is 0,25 liter=180 gr (1L=0,72gr) per kilometer benzine. waarop baseren ze het feit dat die auto 500gr per kilometer CO2 uitstoot? Want als er 180gr benzine verbrand wordt, dan komt er in een andere vorm 180gr aan (afval)stoffen vrij, en lijkt mij het onmogelijk dat er 500gr aan CO2 uit die uitlaat vrij komt.

Net zoals die zuinige auto van één op twintig, daar komt 0.05 liter per kilometer brandstof doorheen, dat kan nooit 117 gr per km zijn. :eusa_think:

854 T-5 ROOD 1994

nielsmaneschijn

Die andere grammen komen uit de lucht... (!) de C's uit je brandstof reageren met zuurstof (O) uit de lucht en vormen samen CO2 (en een beetje CO als het niet helemaal lekker lukt). Je brandstof is een koolwaterstof, dat betekent dat er behalve koolstof (C) ook waterstof (H) inzit. Dit reageert ook met de zuurstof uit de lucht tot H20, water dus.
Deze verhoudingen zijn altijd gelijk, is een kwestie van scheikunde. Je hebt dus helemaal gelijk dat de verhouding van verbruik en uitstoot altijd hetzelfde is!
De minimale verschillen zijn waarschijnlijk afrondingen, of misschien onvolkomendheden in de verbranding waardoor je meer CO krijgt? Ik ben geen expert... geen idee dus.

Sjaakie

Ik had ergens gelezen dat wanneer je het verbruik van een benzine auto in L/100km*23,4 doet, je ongeveer de CO2 uitstoot kan gokken.

Arjanestate

Citaat van: nielsmaneschijn op 05-02-2010 00:10:18
Die andere grammen komen uit de lucht... (!) de C's uit je brandstof reageren met zuurstof (O) uit de lucht en vormen samen CO2 (en een beetje CO als het niet helemaal lekker lukt). Je brandstof is een koolwaterstof, dat betekent dat er behalve koolstof (C) ook waterstof (H) inzit. Dit reageert ook met de zuurstof uit de lucht tot H20, water dus.
Deze verhoudingen zijn altijd gelijk, is een kwestie van scheikunde. Je hebt dus helemaal gelijk dat de verhouding van verbruik en uitstoot altijd hetzelfde is!
De minimale verschillen zijn waarschijnlijk afrondingen, of misschien onvolkomendheden in de verbranding waardoor je meer CO krijgt? Ik ben geen expert... geen idee dus.

Ja lucht natuurlijk, dat schoot me vandaag ineens te binnen, een verbranding id natuurlijk nooit zonder zuurstof, en dat id dus de ontbrkenede factor in het vehaaltje van mij. Dus dan klopt het verhaal wel van die CO2 uitstoot per kilometer: er kmt nog een aantal kilo`s lucht bij kijken bij de verbranding van een beetje benzine. Beetje jammer dat ik dit topic begonnen ben, maar ik ben weer wat wijzer geworden>
854 T-5 ROOD 1994

KIM

Nee hoor.
Het is ook goed om te weten voor anderen. Ik vertel tijdens trainingen aan verkopers ook altijd over de relatie tussen CO2 en brandstofverbruik.

In ieder geval zou je nu van je eigen auto ook de CO2 uitstoot kunnen bepalen adhv de folder (kun je de toekomstige kilometerprijs mee bepalen :evil:)

nielsmaneschijn

Vind het geen rare vraag, duurde ook even voordat ik het doorhad ("hoe kan je nou zoveel TON CO2 uitstoten zonder tonnen benzine in te nemen? Oh wacht").
Scherp dat je ziet dat die verhouding constant is. :)