850 AWD

Gestart door Johann, 15-10-2002 13:24:54

Vorige topic - Volgende topic

Johann

Is dit model ooit in Nederland leverbaar geweest?
Zo nee, welke landen hebben 'm wel in 't programma gehad?

Mellow_yellow

Zweden o.a. Je herkent ze aan de uitlaat, die zit aan de rechterkant.

Johann

Hij staat in VADIS te boek al model jaar 97.
Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Is ie dan vanaf Augustus '96 op de markt verschenen?

Walter

Ik heb eens zitten spitten in een map met oude prijslijsten die wij hebben staan.

De 2.5T motor (zit in de AWD) is leverbaar geworden vanaf MY97, op de prijslijst van 13 mei 1996 kom ik die voor het eerst tegen. Over AWD wordt nog niet gerept. Dit is ook de laatste 850 prijslijst die ik kon vinden.

Op de prijslijst van MY97 van 13 januari 1997 kom je als V70 de AWD tegen. Kostte toe Fl. 88.700,- Op de prijslijst van 1 juli 1997 (MY98) staan er 2 AWD's, de 2.5T (Fl. 88.700,-) en de R AWD (fl. 126.500,-). 15 januari is er een prijslijst uitgegeven voor de V70 XC AWD Cross Country, voor het mooie bedrag van Fl. 92.500,-.

De S70 zie je pas vanaf MY99, in de prijslijst van 25 januari 1999. Die kostte toen Fl. 84.950,-. De V70 AWD en de V70 R AWD kostten toe respectievelijk Fl. 89.550,- en Fl. 131.900.

Nog even gegeken in het Volvo systeem. Daarin kan je onderdelen en dergelijke opzoeken. Vanaf 1997 staat er inderdaad een AWD versie vermeld. Je kan de uitlaat en de andere bumper bestellen (AWD's hebben inderdaad de uitlaat pijp rechts zitten, de laatste R's hebben 'm links en rechts). Dus voor sommige markten is de 850 AWD leverbaar geweest, ik kan alleen niet achterhalen voor welke.

Ik hoop jullie voldoende info te hebben gegeven.

Groeten,

Walter

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Johann

Ik heb wat dat betreft zelf ook even zitten spitten.
De 850 AWD was schijnbaar al op V70 niveau toen hij uitkwam.
De nieuwe 2.5T LPT motor zat er al in en de hele aandijflijn is identiek aan de V70AWD.

De Nederlandse type keuring is van Mei '96, hij staat te boek als MY1997. Ik denk dan dat Ruud hier zijn info iets zou moeten bij stellen.

Mijn dealer heeft al met Volvo contact gehad maar ze kunnen er nog niets over vinden.
Volgens hun is er nooit een via hun verkocht, grijs misschien?

In de laatste prijslijst van Mei(?)'96 staat ie ook niet in, dat klopt.

In ieder geval bedankt voor de info!

mr_overdrive

Ik heb ook eens onderzoek gedaan via mijn Zweedse kennis en die vertelde mij dat de 850 AWD in Zweden (1997), Canada (1997 en 1998) en Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland(modeljaar 1997, dus vanaf sept 1996) is geleverd. In februari werd de 70-serie gepresenteerd en toen is per direct de AWD-versie leverbaar geworden.

Nederland heeft destijds besloten de AWD-versie niet op de 850 te gaan leveren omdat dit voor een korte tijd zou zijn. Volvo had nog geen marktaandeel in het AWD/4-matic/quattro/iX segment en besloot dit marktaandeel te gaan opbouwen met de V70 AWD (en later de S70 AWD.....zijn waarschijnlijk ook op 1 hand te tellen in Nederland)

In de VS en Canada zie je trouwens erg veel S70 AWDs rijden. De V70 is daar inderdaad een populaire auto, maar sedans zijn nog populairder daar. De Meredes E is 9 van de 10 een sedan, dit geldt ook voor de BMW 3 en 5 en ook voor Audi.En Volvo verkoopt daar erg veel S40s en nauwelijks V40s.

Groet,

Per

roffel13

Ludo
Volgens mij zijn er ook geen 850 AWD's verkocht in Nederland, ondanks het feit dat deze versie op de RAI heeft gestaan als experimenteel model met goede productiekansen.
De pagina van Ruud zal wel op meer punten niet kloppen denk ik zo te hebben gezien.
Sven

Zippo

Heeft iemand nog een AWD 850 te koop zien staan??

Entuscan

Tekoop niet.
Op de terugweg van de VKB hebben we nog een mooie 855 AWD op NL kenteken met een sleurhut erachter gespot op de parking in weert.

Ludo heeft er nog een paar foto's van getrokken.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Zippo

Entuscan

Citaat van: Zippo op 19-09-2004 18:51:35
Zien! :o ;D

Tja dat moet je aan Ludo vragen.
Hij viel eerst op omdat het mooie weinig geziene kleur was (naam ontgaat me atm). Toen ik dan van ver spotte dat het een AWD was ... jaa toen krijg hij een grondige inspectie van ons gedrie (Ludo, TTT242 en mezelf)
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

jaap

Citaat van: Johann op 18-10-2002 09:09:26
De nieuwe 2.5T LPT motor zat er al in en de hele aandijflijn is identiek aan de V70AWD.

De Nederlandse type keuring is van Mei '96, hij staat te boek als MY1997. Ik denk dan dat Ruud hier zijn info iets zou moeten bij stellen.

Mijn dealer heeft al met Volvo contact gehad maar ze kunnen er nog niets over vinden.

Nieuw sprint/dodare/dragrace project Johann :o :o

jaap
Rijden in een V70R is zo mooi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zippo

Cooooool!! :o
Nooit eerder gezien.

Zippo

Citaat van: jaap op 19-09-2004 19:09:52

jaap

Jaap let even op de datum!

jaap

Citaat van: Zippo op 20-09-2004 17:57:53
Citaat van: jaap op 19-09-2004 19:09:52

jaap

Jaap let even op de datum!

Oeps  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Rijden in een V70R is zo mooi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!