Motor uitval, zowel op lpg als op benzine

Gestart door Snellebaksteen, 07-02-2010 13:15:44

Vorige topic - Volgende topic

Snellebaksteen

Tsja, zoals de topic titel al aangeeft heb ik een probleempje met de kliko.
Sinds deze week ineens, zonder aanwijsbare reden valt soms de motor uit of het vermogen weg. Het voelt aan alsof zomaar ineens de ontsteking uitgaat. En soms is het ook ineens weer voorbij en is het vermogen weer terug, andere keren is het uitrollen opnieuw starten en rijden maar weer.
Er gaan geen lampjes branden op het dashboard.
Auto loopt en start perfect op gas en benzine. Betrouwbaar, ruim en snel zat.
Het gaat om een 2.5 10v uit 94 met Vialle verdamper instalatie (G3). Er staat ondertussen een dikke 450.000 op de teller.
Ik dacht eerst aan een 103 probleem maar aangezien het probleem zich ook bij lpg voordoet kan dit het niet zijn. Ik kan namelijk gewoon op gas rijden zonder 103.
De ontsteking is zeker niet nieuw maar in prima staat. Een totale uitval zonder enige stotter vooraf (zeker op het ontstekingskritische lpg zou dit toch eerder problemen moeten geven) lijkt me dan ook erg vreemd. Ik heb alle contacten rond de bobine eens na gelopen en alles zag er netjes uit.
Iemand een idee??
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

jan piet

Relais 103 stuurt zowel je gas als je benzine aan, dus is nog niet uitgesloten miz.
Heb je de kabels van de bobine naar verdamper enz al gechecked? Had laatst hetzelfde en dat was de kabel van mijn bobine naar de verdamper die in de snelheid even klem zat tussen de houder van t luchtfilter en daar sluiting maakte. Zelfde effect zoals jij omschrijft. Geen stotteren maar gewoon in 1 x kappen. Wordt je bobine erg warm tijdens het draaien van de auto?
Als t alleen gas is zou het nog een relais op je verdamper kunnen zijn, staan er een beetje om bekend... Maar je hebt 't ook op benzine  :eusa_think:
Gr,JP

Snellebaksteen

Bobine wordt niet opvallend warm ofzo. En 103 stuurt bij mij echt niks aan. Ik kan tijdens het draaien van de motor op gas gewoon 103 verwijderen. Echt waar, gisteren gedaan. Motor draait keurig door.

Kabel van de bobine naar de verdamper? Wat voor kabel is dat?

Ik ga gelijk even kijken onder de motorkap.

Snellebaksteen

Toch ook maar eens foutcodes uitgelezen. Dat was denk ik al een jaar terug, en toen heb ik hem niet gereset dus dat uitlezen had niet zo heel veel nut eigenlijk.
Wel een hele lijst:
A2: 122/115/25/135/145/155/343
A3: 314/142

Gereset en een stukje wezen knallen over polderweggetjes. Lekker rustig alles proberen, stapvoets rijden, volgas doorhalen van 1500 tot 6500 toere, geen stotters of wat dan ook. meerdere malen gecshakeld van gas op benzine, geen probleem, kan ook gewoon stationair draaiend, motor zakt dan heel even in toeren maar slaat absoluut niet af en pakt daarna weer vloeiend op.

Weer even uitlezen
A2: 115/125/135/145/155

Logische foutcodes aangezien de ontsteking uitgeschakeld wordt bij het overschakelen van gas naar benzine.

Nog een keer gereset en nog een keer een rondje gecrost, geen foutcodes. Ook geen uitval trouwens. Ik ben bang dat ik hierop moet gaan wachten voordat ik hier iets aan ga hebben.

cas

kabel van bobine naar verdamper.... is bij mijn amerikaan de kabel die merkt (door de voering heen) dat de motor loopt en dus zegt tegen je gas installatie dat je gasrelais openblijft staan.  en je dus een lopende auto hebt.

maar hij doet het ook bij benzine, dus gaat niet op lijkt mij. 
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Ludo

Citaat van: cas op 08-02-2010 22:09:53
kabel van bobine naar verdamper.... is bij mijn amerikaan ...

Ook bij Volvo.  ;)
Een grijze kabel zeker?.

cas

Citaat van: Ludo op 08-02-2010 22:12:54
Citaat van: cas op 08-02-2010 22:09:53
kabel van bobine naar verdamper.... is bij mijn amerikaan ...

Ook bij Volvo.  ;)
Een grijze kabel zeker?.

elke  kleur  ;D  als hij maar een puls kan doorgeven  :eusa_eh:   

Ludo

Citaat van: cas op 08-02-2010 22:15:01
elke  kleur  ;D 

Dat vinden monteurs leuk, als er aan probleemoplossing gedaan moet worden.  ;D

Misha

Mmm, je zou zeggen dat het niet veel anders kan zijn dan een uitvallende ontsteking..

Andere bobine geprobeerd? Die modules onderaan de bobine willen ook nog wel eens raar doen.
Massaprobleem ?

Oja, valt hij wel netjes uit ? Of met ploffen/stoten en inhouden ?
Kan het het omschakeldingens zijn ? Dan knijpt hij de ontsteking ook eventjes.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Heb trouwens ook ooit iemand gehad met een 850 die maar niet normaal wilde rijden, zat duidelijk in de ontsteking maar niets hielp, helemaal niets.

Aarde was prima, bougies nieuw, alle kabels nieus, verdeler + rotor nieuw: ding reed soms prima, dan inhouden, bijna afslaan.

Nieuwe OEM bobine deed hetzelde: met een MSD blaster deed ie niks. sloeg aan en direkt weer af en dan niks meer.

Nooit opgelost.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

pwassink

Citaat van: Misha op 08-02-2010 22:19:39
Mmm, je zou zeggen dat het niet veel anders kan zijn dan een uitvallende ontsteking..

Andere bobine geprobeerd? Die modules onderaan de bobine willen ook nog wel eens raar doen.
Massaprobleem ?

Oja, valt hij wel netjes uit ? Of met ploffen/stoten en inhouden ?
Kan het het omschakeldingens zijn ? Dan knijpt hij de ontsteking ook eventjes.

Loop de kabel van de lpg-benzineschakelaar en die schakelaar zelf eens goed na, is het niet zo dat hij spontaan omflipt
van benzine op gas en vice versa, wakkelcontact zegmaar ?

Dit zou inclusief t even platgooien van de onsteking tijdens t omschakelen eendere symptomen en fouten kunnen geven miz ..  :eusa_think:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Ludo

Zijn de foutcodes op A6 ook uitgelezen?.

reneetje

Citaat van: Misha op 08-02-2010 22:23:22
Heb trouwens ook ooit iemand gehad met een 850 die maar niet normaal wilde rijden, zat duidelijk in de ontsteking maar niets hielp, helemaal niets.

Aarde was prima, bougies nieuw, alle kabels nieus, verdeler + rotor nieuw: ding reed soms prima, dan inhouden, bijna afslaan.

Nieuwe OEM bobine deed hetzelde: met een MSD blaster deed ie niks. sloeg aan en direkt weer af en dan niks meer.

Nooit opgelost.

Heb ook ooit eens zo´n T5 gekocht , had hetzelfde , geen garage kon erachter komen......

Zekering 6 eruit , en hij liep als nooit tevoren  :)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

cas

Citaat van: Misha op 08-02-2010 22:23:22

Nooit opgelost.

Haha.... ehm..

je mag mijn bobine wel even eruit plukken hoor als je wilt. ( sta in de vondelstraat)

Snellebaksteen

Aangezien hij het op benzine ook doet is het niet de kabel tussen verdamper en bobine, helaas.
Ik heb gisteren avond van alles geprobeert maar ik krijg het niet voor elkaar om de storing op te roepen. Ook na een stukje heel vreemd rijden (30 in de 4, toch volgas geven, dat soort dingen), geen foutcodes.
Zaterdag ochtend had ik overigens wel zomaar ineens een uitval.
Vanochtend heeft mevr. Baksteen toch weer 1 x uitval gehad. Gewoon opnieuw
starten en er is niks meer aan de hand. 's Middags terug naar huis, niks aan de hand.
Ik ga een stukje rijden: niks aan de hand. Veel rommelen aan ieder kabeltje en snoertje dat ik maar kan vinden onder de motorkap en het maakt allemaal niks uit. Hij draait keurig door. De enige foutcodes die er uitkomen nu zijn de 115/125/135/145/155. Dit zijn de individuele injector foutcodes die verschijnen door het schakelen van benzine naar gas dat de auto automatisch doet na het starten.

De bobine is gewoon een originele. Massa verbindingen zijn netjes, het kastje onder de bobine ziet er ook keurig uit en zolang ik niet met een uitgevallen motor sta kan ik helaas ook niks doormeten.

Het afslaan is echt in 1 keer. Geen stotter geen waarschuwing gewoon in 1 keer weg.

Op A6 heb ik niet uitgelezen. Ga ik nu gelijk doen.

Als ik tijdens het rijden aan het contactslot rommel gebeurt er ook niks tot ik hem een klein stukje terug draai. Dan valt de motor uit, blijven de lampen gewoon branden en gebeurt er niks op het dashboard. Lijkt heel erg op het verschijnsel waar we last van hebben. Ik heb nu voor de zekerheid het contactslot maar ingespoten met multispray en het een keer of 20 heen en weer gedraait. Het loopt duidelijk soepeler nu. Hopelijk was dit het??

Keep you posted!