Verslagje monteren elektrisch verstelbare koplampen hoogteverstellers

Gestart door Superskunkie, 18-07-2009 00:09:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Superskunkie

Op de eerste foto is de mechanische afsteller te zien van de koplamp.
Deze zit met een kogeltje vast geklikt aan de spiegel (Aan de binnenkant).



Als allereerst om ruimte te krijgen moet je hem heel lang met de klok mee draaien.
Je moet hem net zover draaien totdat ie niet verder meer kan.
Deze ruimte zie je aan de buitenkant niet, maar aan de binnenkant wordt het kogeltje "langer"
Zodat je ruimte heb om hem los te klikken.
Zie afbeelding:



Daarna draai je de mechanische steller los d.m.v. heb een kwart slag te draaien, zie foto:



Daarna trek je hem omhoog als een soort wip, en dan wip je het kogeltje van de steller uit het bekkie van de spiegel, het is wel een beetje een rotwerkje. Zie afbeelding voor hoe het bekje van de spiegel eruit ziet:



Pak nu het, let op er zit verschil tussen links en rechts. Andersom past niet, dus kan niet missen.
Aan het motorje zit een koperkleurig kogeltje, deze moet op z'n langst naar voren staan, als hij dat niet is lukt het nooit om dat kogeltje in het bekje te krijgen van de spiegel, dan is hij te kort.
Je kan dat kogeltje naar voren krijgen dmv met de klok mee aan de witte stelknop te draaien.
(Er zit een grote witte stelknop op, deze is niet te missen!)
Dat is ook tevens de mechanische spiegelsteller van de spiegel.
Daarna klik je het kogeltje in het bekje, dat kan ik het begin vrij lastig zijn.
Je kan het best even vooroverbuigen en ondertussen in het gat van de vorige en volgende foto kijken.
Je voelt wanneer hij aan de spiegel vast zit geklikt, als je het motorje dan beweegt voel je de hele spiegel meegaan.



Daarna als het motortje vast zit draai je hem vast aan aan de lampunit, dmv een kwart slag te draaien. Daarna moet je heel lang tegen de klok in draaien om het kogeltje weer op de juiste afstand te krijgen voordat je het motortje aansluit!! Dit omdat het kogeltje in de uiterste stand stand.
Daarna sluit je  het motortje aan, en doe je hetzelfde met de andere koplamp.


Nu het elektrische gedeeltje:
Verwijder de plastic kap bij de pendalen
De stekker van de knop van de hoogte verstellers zitten er nooit, tenzij er al hoogteversteller in hebben gezeten. Hierbij moet je een beetje primitief zijn.
Zorg altijd dat je de stekker van de knop ook erbij heb met 20 cm draad eraan.
Deze kun je daarna zelf oplengen en contactpennetjes aan knijpen.
Zelf heb ik van die contactpennetjes van me werk meegenomen, geen originele, maar het bleef goed klemmen in het stekkerblok.

OJA EN DAN DIT NOG "EMIEL Z'N TEKST":
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bedrading achter het dashboard zal niet aanwezig zijn, vanaf de motorruimte naar het stekerblok binnen denk ik wel.

Wat je nodig hebt; zekering in positie 33 (onder de motorkap).

Van het 53 polige stekerblok onder het dashboard moet je draden trekken.

nr. 51 op stekerblok naar nr. 4 op schakelaar. (bl. draad)
nr. 52 op stekerblok naar nr. 3 op schakelaar. (or/w. draad)
nr. 50 op stekerblok naar nr. 5 op schakelaar. (or/s. draad)

Mocht je de draden vanaf het stekerblok bij de linkerkoplamp naar stekerblok binnen niet hebben;

nr. 15 op stekerblok koplamp naar nr. 51 stekerblok onder het dashboard. (bl. draad)
nr. 7 op stekerblok koplamp naar nr. 52 stekerblok onder het dashboard(or/w. draad)
nr. 25 op stekerblok koplamp naar nr. 50 stekerblok onder het dashboard(or/s. draad)

Roze draad voor de verlichting hoort op positie 2.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Sluit de schakelaar een, en zorg dat de draad van de schakelaar op de goede punten van het stekkerblok komen, ook als je andere kleuren hebt gebruikt voor het oplengen van de draden!
Ze moeten op dit stekkerblok komen:
(en zitten er alle drie al in)



Daarna heb je nog een roze draad over, deze is van het lampje van de knop, deze tap ik af van een van de andere roze draden.
Zie foto:




Daarna rij je naar de garage om je koplampen te laten stellen;)
succes en mochten er vragen zijn.... ;)
Tonnie

BarryH

Weet iemand of dit bij een alter 1 hetzelfde werkt?
bedankt
Barry
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

UserID6342

Citaat van: BarryH op 07-02-2010 21:13:48
Weet iemand of dit bij een alter 1 hetzelfde werkt?
bedankt
Barry
Ja, want ik heb ze ook op mijn alter I zitten.  Echter voor sommige type originele koplampen heb je andere hoogtestellers nodig bij een Alter I, daar zijn 2 types voor.

Superskunkie

aan iedereen: In de loop van de loop verdwijnen me foto's langzaam van het forum, geen id hoe het komt, heb denk met de provider te maken waar de foto's op staan. Die geeft ze miss een andere locatienaam ofzow, maargoed mocht iemand nog geinterreseerd zijn PB me dan even, want ik heb het nog als
WORD-filetje om me laptop staan ;)
Tonnie