stuurpomp maakt herrie!

Gestart door benvolvo20, 08-02-2010 15:37:08

Vorige topic - Volgende topic

steev

Citaat van: Haenzel op 10-03-2010 18:40:28
Kan ook nog het volgende zijn (ik had het met mijn V70, weet niet of een 850 het zelfde reservoir heeft):

Kan zijn dat het haakse zwarte kunststof pijpje los in je reservoir ligt. Dit kun je controleren door in je reservoir te kijken. Zie je, voor je auto staand, rechts in het reservoir geen zwart maar een koperkleurig pijpje dan is dit definitief het geval. Het koperen pijpje is in de loop van de tijd richting slang uit het reservoir geduwd, waardoor het zwarte pijpje eraf kan schieten. De slang die je achter je reservoir ziet moet je even loshalen. Het koperen pijpje voorzichtig nog verder uit het reservoir trekken. Dit geeft ruimte voor het volgende: Met een punttang het haakse pijpje weer voorzichtig uit de vloeistof vissen (je krijgt hem er niet geheel uit) en met de afgeschuinde korte zijde ter hoogte van het koperen pijpje houden. Nu het koperen pijpje weer terug in het reservoir duwen en gelijktijdig ervoor zorgen dat het zwarte pijpje weer over het koperen pijpje schuift. Voordat het koperen pijpje geheel in het reservoir zit, het laatste eindje dat nog uit het tuutje van het reservoir steekt voorzichtig een beetje ovaal knijpen. Dit zorgt ervoor, nadat je het er geheel ingeduwd hebt, dat het knellend in het reservoir komt te zitten en er later niet meer uitkomt. Je kunt het ook met loctite vastzetten na het geheel goed ontvet te hebben.

Ik heb zelf een C70 T5 van de eerste generatie zonder electrische gasklep, dus zeg maar met de 850 blok en met olie reservoir boven de stuurpomp. Het zou inderdaad goed kunnen dat dit probleem bij mijn reservoir ook het geval is, maar wat vooroorzaakt dan dat rare geluid? is het dat koperen buisje wat de olie toevoer afkneld? of loopt het pijpje tegen de pomp aan?

Ik zal morgen eens met een lampje goed gaan kijken of ik iets kan vinden.

Alvast bedankt voor de tip.

Ik zal wel even laten weten als ik wat heb gevonden. :)

Haenzel

Het losgeraakte pijpje heeft als funktie de vloeistof van onderaf op te zuigen. Zonder dit pijpje wordt er van bovenaf lucht meegenomen. Dit kan het geluid veroorzaken. Het kan echter ook wat anders zijn. Het is de moeite van het controleren waard.

Timaro

Hoi,

Mijn pomp knarste ook al een jaar lang, vooral als het koud was. Na een minuut of 2 verdween dit meestal wel.
Nu heb ik er gisteren juist een 2e hands in gezet.
Helaas piept/knast deze ook een klein beetje. Ik heb het idee dat dit een kwaal van dit type pomp is?
Nou ja, er staat wel 335.000 km op de teller. Dus als die 2e hand dat ook heeft gelopen...
Bovendien, in m'n 35 jaar oude Amerikaan zit ook nagenoeg dezelfde pomp van hetzelfde merk: Saginaw
Het is dus een veel gebuikte pomp.
Het gepiepkomt uit een lager, want als je er met een busje WD40 achter spuit, dan verdwijnt het geknars ook.

NB.: Iemand een tip voor een goedkope goede nieuwe of gereviseerde?

groeten,

Max