stuurpomp maakt herrie!

Gestart door benvolvo20, 08-02-2010 15:37:08

Vorige topic - Volgende topic

benvolvo20

geodemiddag,

ik zit met een probleem, mijn stuurpomp maakt enorm veel herrie bij link en naar rechts sturen!!
de vloeistof in de pomp is rood en schuimt, soort van slush!

kan ik gewoon mijn pomp spoelen???
of moet er wat anders gebeuren?

groetjes,

ben

Jeff

Heb je dit bij volledig insturen?

verder informatie, wat voor type? bouwjaar en km stand?
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

benvolvo20

volvo 850, station uit 1996 km stand: 240.000

en het gebeurt zodra je gaat insturen!!

UserID6342

Eerst proberen de pomp te spoelen met nieuwe olie, maar ik ben bang dat je pomp de geest heeft gegeven, komt ook wel vaker voor hoor en is zo gebeurt om te vervangen.

benvolvo20

als ik wil spoelen, hoe moet ik dat doen dan?

thuur

Heb je recent flink bijgevuld? Een niet-ontlucht stuursysteem borrelt ook flink.. 10 seconden in de max.uitslag vasthouden, beide kanten een paar keer doen.

Staat de olie wel keurig op peil?

Gr ???

elmarconi

Citaat van: thuur op 08-02-2010 21:35:19
Heb je recent flink bijgevuld? Een niet-ontlucht stuursysteem borrelt ook flink.. 10 seconden in de max.uitslag vasthouden, beide kanten een paar keer doen.

Als ervaringsdeskundige met een lek stuurhuis kan ik dit be-amen. Laag peil zorgt voor veel lucht in de olie, ergo veel schuim en bubbels.

Controleer op lekkage, geen lekkage gevonden, bijvullen en gewoon rijden en sturen, de lucht gaat er na verloop van tijd vanzelf uit.

mocht je wel een lekkage hebben (zie de rubber balgen bij je stuurhuis) dan wens ik je een dikke portemonnee...
--
Autogas Inside . . .

benvolvo20

ik heb een 2de hands pomp gekocht!!
nou ik heb nog 1 vraagje.

zit er een pakking tussen of niet??
anders kan ik hem eerst halen voordat ik hem uitelkaar haal en niet meer kan rijden

francois

mijn pomp maakte ook herrie
na een paar keer de olie vernieuwd te hebben
(met een spuit leeg halen nieuwe er in rijden en dit een paar keer herhalen)
pomp maak nu geen geluid meer

gr

Maarten75

Een lekkage aan het stuurhuis is duidelijk te zien, controleer inderdaat de rubber balgen en evt. de koppelingen op het huis zelf ( de 2 buisjes die over dwars over het huis lopen). als deze lekt ben je aardig in de aap gelogeerd qua kosten. Een pompje is altijd goedkoper.

steev

Citaat van: francois op 10-02-2010 21:04:48
mijn pomp maakte ook herrie
na een paar keer de olie vernieuwd te hebben
(met een spuit leeg halen nieuwe er in rijden en dit een paar keer herhalen)
pomp maak nu geen geluid meer

gr

Maakte die van jou alleen herrie tijdens het sturen of ook tijden recht uit stand?
Mijne maakt namelijk de eerste 300 meter na koude start schurend geluid (rechtuit of sturen maakt niet uit) vooral tussen 2000 en 3000tpm. maar na 300 meter fade het geluid helemaal weg. Heb verder geen lekkage. Olie is mooi rood en zit geen vocht in en ook geen luchtbellen. Denk toch aan een kapot lagertje van de stuur pomp? (was ook de reactie van garage)

francois

vernieuw eens de olie kost niet zoveel
pomp kan je nog altijd vervangen

gr

steev

Citaat van: francois op 07-03-2010 16:20:46
vernieuw eens de olie kost niet zoveel
pomp kan je nog altijd vervangen

gr

M'n garage vindt dat zinloos geld verspillen. Er zit nagenoeg geen vocht in de olie en de olie is mooi rood/roze.
Aan de ene kant hoop ik dat het erger word. des te meer reden om de pomp te vervangen, alleen wordt het niet erger en blijft het geluid stabiel.

cas

heb er ook last van, schijnt klusje van niets te zijn. ik heb inmiddels een 2ehandsje gekocht. wel aardig dat de garage op die manier meedenkt, en niet zo van, oke die vervangen we dan.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Haenzel

Kan ook nog het volgende zijn (ik had het met mijn V70, weet niet of een 850 het zelfde reservoir heeft):

Kan zijn dat het haakse zwarte kunststof pijpje los in je reservoir ligt. Dit kun je controleren door in je reservoir te kijken. Zie je, voor je auto staand, rechts in het reservoir geen zwart maar een koperkleurig pijpje dan is dit definitief het geval. Het koperen pijpje is in de loop van de tijd richting slang uit het reservoir geduwd, waardoor het zwarte pijpje eraf kan schieten. De slang die je achter je reservoir ziet moet je even loshalen. Het koperen pijpje voorzichtig nog verder uit het reservoir trekken. Dit geeft ruimte voor het volgende: Met een punttang het haakse pijpje weer voorzichtig uit de vloeistof vissen (je krijgt hem er niet geheel uit) en met de afgeschuinde korte zijde ter hoogte van het koperen pijpje houden. Nu het koperen pijpje weer terug in het reservoir duwen en gelijktijdig ervoor zorgen dat het zwarte pijpje weer over het koperen pijpje schuift. Voordat het koperen pijpje geheel in het reservoir zit, het laatste eindje dat nog uit het tuutje van het reservoir steekt voorzichtig een beetje ovaal knijpen. Dit zorgt ervoor, nadat je het er geheel ingeduwd hebt, dat het knellend in het reservoir komt te zitten en er later niet meer uitkomt. Je kunt het ook met loctite vastzetten na het geheel goed ontvet te hebben.