hoogste stand aanjager blijft draaien!

Gestart door Nelis32, 09-02-2010 21:45:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jberg

Citaat van: paarse850 op 14-02-2010 16:59:47
Jberg, wat bedoel je met sneeuw in je parafaan en de kachelweerstand?


lucht van buiten word aangezogen door de parafaan en koelt je kachelweerstand, als de luchtstrom geblokkert wordt door sneeuw koelt je kachelweerstand niet goed en gaat ie soms kapot, ik heb er laatst nog een vervangen van een collega met een rover 75 die gesneuveld was door de sneeuw

paarse850

Oh ok, top... ik dacht dat het iets te maken had met het vastslaan van de kachelmotor, maar het heeft dus te maken met de weerstand. Dat is waarschijnlijk dan ook bij mij het euvel, nu maar op zoek naar een nieuwe kachelweerstand dan... deze zat er nog geen jaar in, originele nieuwe Volvo. Denk je dat ik daar nog garantie van kan claimen?

jberg

tuurlijk

heb je ecc of handmatige airco

paarse850

ik heb ECC volgens mij (temperatuur aangegeven op de controls)...

cas

bij een paneel als deze zou je ecc moeten hebben  :)

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

jberg

daar zit een thyristor in die het toerental van je aanjagermotor regelt, ik weet niet wat een kachelweerstand kost, maar als je m uit elkaar haalt is of de oververhittingsbeveiliging kapot (1 euro), of de thyristor (10 euro) ff een nieuwe bestellen en er in solderen en je bent voor een paar euro klaar

de hoogste stand van je aanjager moet nog wel werken (wordt rechtstreeks geschakeld), anders is de motor van je blower kapot

Thys


cas

Citaat van: thyzerrr op 20-02-2010 23:51:19
Citaat van: cas op 20-02-2010 11:23:14
bij een paneel als deze zou je ecc moeten hebben  :)

http://afdeling-techniek.nl/dumpmap/ECC.jpg

Grappig, zo'n radio had ik ook :eusa_think: :D

gheghe...

vergeten te zeggen, foto met dank aan Thyzerrr !  ;D
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

elianmars


Nelis32

Gister terug van midweek Zillertal, kachel werkt nog steeds niet zoals zou moeten. Dag voor vertrek nog mee bezig geweest maar niets leek te helpen. Dealer had geen tijd meer voor mijn vertrek.
Probleem is nu dat de blower 1 seconde gaat draaien, daarna komt de foutcode. Ik heb de ouwe kachelweerstand vervangen door een 2e hands van volvo onderdelen handelaar.
Eerst dacht ik dat het motortje misschien te zwaar zou lopen, deze goed schoongemaakt en deze loopt gewoon zeer soepel, met het orginele schoepenrad er nog op.
Voor nood opgelost met spanning van de sigarettenaansteker en schakelaar ertussen, zodat in ieder geval tijdens stilstaan de ruitontwaseming werkte. Houtje touwtje ok, maar het werkte prima, geen vogeltje of wat dan ook. Komende week maar weer is verder met storingzoeken...

cas

Nelis32,

hij kan soepel lopen, en schoon zijn, en toch niet werken. check je koolborstels even, zijn die nog voldoende, en lopen ze netjes daar waar dat moet.  heeft die weerstand enig verschil gemaakt? want als die dus stuk is, werkt de 1e stand tot het aan het eind niet, en op het eind de hoogste stand wel.

gooi de oude weerstand dus nog niet weg!  lees dit topic even goed, zijn er meerdere die je kan napluizen.

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....