SChuifdak, hoe ver moet dat open gaan

Gestart door jordens.mark@gmail.com, 10-02-2010 10:55:09

Vorige topic - Volgende topic

jordens.mark@gmail.com

Hoi,

Heb voor t eerst een 850 met Volvo schuifdak. Bij eerste keer klikken gaat hij half open. Volgens handleding zou hij bij nog een keer klikken of vasthouden verder open gaan. Dat gebeurt niet. Hij gaat nooit verder dan de helft. Is dat inderdaad de bedoeling? Het plafond-afdichtscherm gaat ook niet verder dan de helft, ook niet met de hand, lijkt wel of het klemt. Of kan die gewoon niet verder?

Bij het dichtschuieven moet ik helpen met de hand, anders gaat ie zo zwaar dat de afknelbeveiliging het ding weer opent. Bekend probleem? Makkelijk op te lossen?

Dus: werkt het ding normaal , dat ie maar tot de helft open gaat?
Is er wat aan te doen als dat niet de bedoeling is?
Is er een simpele manier om het te zware sluiten op te lossen?

Dank!

Greetz,
Jordi

-D©©©L-

Heb je een origneel schuifdak of een achteraf inbouw model ?

jordens.mark@gmail.com

Citaat van: -D©©©L- op 10-02-2010 10:57:17
Heb je een origneel schuifdak of een achteraf inbouw model ?

Origineel Volvo volgens mij (standaard ding toch op T5R?)

Teddy81

Het zou kunnen dat, er iets kapot is in het mechanisme. Dat was bij mij ook het geval.
Er zit een stalen dwarsprofiel en dat was bij mij afgebroken. Bij mij zorgde dit ervoor dat het dak wel open kon, maar daarna niet meer dicht. Ik heb toen dat profiel eruit gehaald. Probleem van sluiten was daarmee opgelost. Helaas had ik daardoor weer een nieuw probleem te pakken omdat het dak nu lekte. Blijkbaar werkt dat stalen profiel ook als afwateringskanaal om water naar de zijkanten af te voeren.
Inmiddels zit er een nieuw mechanisme in en zijn alle problemen opgelost.

Wat je moet doen is de gehele cassette verwijderen (door de hemel weg te halen en dan zit de cassette met 9 bouten vast) en kijken wat het probleem is. Dat is de enige manier waarop je er achter komt namelijk.
Er zit bijna 100% zeker iets klem in je mechanisme en ik gok dat het hetzelfde profiel is dat bij mij ook voor problemen zorgde.

Succes ermee.

jordens.mark@gmail.com

Citaat van: Teddy81 op 10-02-2010 11:05:32
Het zou kunnen dat, er iets kapot is in het mechanisme. Dat was bij mij ook het geval.
Er zit een stalen dwarsprofiel en dat was bij mij afgebroken. Bij mij zorgde dit ervoor dat het dak wel open kon, maar daarna niet meer dicht. Ik heb toen dat profiel eruit gehaald. Probleem van sluiten was daarmee opgelost. Helaas had ik daardoor weer een nieuw probleem te pakken omdat het dak nu lekte. Blijkbaar werkt dat stalen profiel ook als afwateringskanaal om water naar de zijkanten af te voeren.
Inmiddels zit er een nieuw mechanisme in en zijn alle problemen opgelost.

Wat je moet doen is de gehele cassette verwijderen (door de hemel weg te halen en dan zit de cassette met 9 bouten vast) en kijken wat het probleem is. Dat is de enige manier waarop je er achter komt namelijk.
Er zit bijna 100% zeker iets klem in je mechanisme en ik gok dat het hetzelfde profiel is dat bij mij ook voor problemen zorgde.

Succes ermee.
Dank teddy,

Ik ga het maar eens aan mijn garage voorleggen.