Nivomats kapot? -> Vervangen door normale schokbrekers?

Gestart door v704life, 12-02-2010 09:18:46

Vorige topic - Volgende topic

v704life

Hoe sta jij dan tegenover normale shocks achter, icm die verzwaarde veren?
En uhm, ik studeer zelf aan de HTS Autotechniek, en weet dus wel IETS OF WAT van vering en demping.....

V70geRwin

Citaat van: v704life op 12-02-2010 22:49:15
ho ho ho, we zijn niet om hier elkaar af te zeiken volgens mij?! Dit is toch een punt om van elkaar te leren, en kennis uit te wisselen?!
De beste man heeft zelf ook een 850 gehad, heeft precies hetzelfde gedaan: had ook nivomats, en heeft veren van een T5 eronder gezet (dikkere winding). Dit gaf een steviger rijdgedrag achter.

Ludo heeft wel gelijk. De werking van de nivomat is afgestemd met de bijbehorende veren, anders werkt het niet goed zoals het hoort. Je vervangt dus altijd veren en dempers tegelijk.

Een beetje Chef werkplaats zou dat op zijn minst vertellen.

Henk855

Dat je met een normale demper een zwaardere veer gaat gebruiken OK maar bij een nivomat doe je dat niet, gebruik de veer die bij een nivomat hoort en werkt de demping niet goed genoeg dan zijn je nivomats rot.

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

v704life

Ik heb het niet over wel of niet gelijk hebben:)
Maar het is een nuttige "discussie"!
Even een andere vraag dan: welke combinaties zijn er dan mogelijk met veren en dempers?
Volgens mij:
* Normale shocks + standaard veren
* Normale shocks + "T-5 veren"
* Nivomats + standaard veren
* V70R shocks + V70R veren
* V70R nivomats + V70R veren

Ludo

Citaat van: v704life op 12-02-2010 23:20:58
het is een nuttige "discussie"!  

Die al vaker is langsgekomen.
Telkens kom je tot het besluit, zoals sjors schrijft, werkt het niet meer, is het aan vervanging toe.
Iets willen leren uit een discussie is fijn, maar feiten daaruit aannemen lijkt wel iets anders te zijn...

-D©©©L-

Citaat van: v704life op 12-02-2010 23:20:58
* V70R shocks + V70R veren

V70R heeft standaard altijd nivomats met een -20mm nominale rijhoogte. 

Misha

Een nivomat is gemaakt om wisselende lasten op de goede rijhoogte te houden.
Veer + demper samen maken de Nivomat: die combinatie is dus juist gemaakt met dit doel.

Bij een Nivomat heeft zowel de veel als de demper een steunende werking, dit in tegenstelling tot regulier veer/demperpakket waarbij de veer de hele auto draagt en de demper slechts de veerbeweging intoomt.

Als je de veer verandert kan de Nivomat demper niet meer functioneren waarvoor bij bedoeld is.

Met andere woorden: niet doen. Als de boel doorzakt of niet meer werkt zoals het moet is het gewoon stuk en moet je kiezen of je er nieuwe Nivomats onder zet of de hele boel vervangt door een reguliere veer/demper combinatie.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

v704life

Even een update:
Ik ben gister in Zaltbommel bij NOUT (Profile Tirecentre) geweest. Hier is mijn auto opnieuw uitgelijnd (achter stond links iets verkeerd, voor was de sporing miniem uit het gareel) en zijn de banden op een balanceerapparaat geweest waar ook wegdruk wordt gesimuleerd. Ontzettend mooie apparatuur, waar ook bijvoorbeeld harde plekken in een band worden ontdekt. Echte aanrader! Snel en vriendelijk geholpen. Monteurs weten er alles van!
Zij hebben een voorband iets gedraaid ten opzichte van de velg, dit om een slag in de band beter uit te laten komen ten opzichte van de velg.
Het trillen is nu echt BIJNA weg. Nog niet helemaal. Ik hoop het laatste weg te kunnen krijgen door van het weekend nog 1 keer mijn remmen te controleren of ze los zijn.

pwaes

Citaat van: v704life op 18-02-2010 11:29:11
Even een update:
Ik ben gister in Zaltbommel bij NOUT (Profile Tirecentre) geweest. Hier is mijn auto opnieuw uitgelijnd (achter stond links iets verkeerd, voor was de sporing miniem uit het gareel) en zijn de banden op een balanceerapparaat geweest waar ook wegdruk wordt gesimuleerd. Ontzettend mooie apparatuur, waar ook bijvoorbeeld harde plekken in een band worden ontdekt. Echte aanrader! Snel en vriendelijk geholpen. Monteurs weten er alles van!
Zij hebben een voorband iets gedraaid ten opzichte van de velg, dit om een slag in de band beter uit te laten komen ten opzichte van de velg.
Het trillen is nu echt BIJNA weg. Nog niet helemaal. Ik hoop het laatste weg te kunnen krijgen door van het weekend nog 1 keer mijn remmen te controleren of ze los zijn.

Ik zou toch ook je achterremklauwen testen / bekijken of deze niet aanlopen. Dit is echt een beruchte, waar men vaak later (na veel vervangen te hebben) achterkomt. Misschien zijn je aandrijfassen in onbalans. Zijn je rubbers van je achteras nog goed?

Trilt je stuur / stoel of hele auto?

v704life

De klauwen ga ik inderdaad dit weekend goed nazien. De schijven en blokken zijn al vervangen, toen leken ze goed los te zitten. Rubbers achteras zijn in orde. Auto trilt echt van achter uit (stoel dus).
Maar de trilling treedt alleen op bij bepaalde snelheden (80-100, 110-120, 140-150), kan het dan nog steeds de as zijn?

Thijssie!

Citaat van: v704life op 18-02-2010 13:43:59
De klauwen ga ik inderdaad dit weekend goed nazien. De schijven en blokken zijn al vervangen, toen leken ze goed los te zitten. Rubbers achteras zijn in orde. Auto trilt echt van achter uit (stoel dus).
Maar de trilling treedt alleen op bij bepaalde snelheden (80-100, 110-120, 140-150), kan het dan nog steeds de as zijn?

Dan moet je dus tussen de 100-110, 130-140 rijden of harder dan 160 ;D

Best een leuke smoes voor ome  :police: