TDI advies: Tijdig waterpomp vervangen

Gestart door rberge, 18-01-2004 15:06:40

Vorige topic - Volgende topic

rberge

Advies voor TDI-rijders: Vervang op tijd de waterpomp. Bij mij heeft de pomp een vastloper veroorzaakt bij een km-stand van 250.000 km. Bij 238.000 km was de distributieriem nog vervangen (door Volvo dealer). Ondanks dat men de pomp op speling had gecontrolleerd, is ie dus 12.000 km later vastgelopen. Voorbode van dit onheil is een lelijk geluid bij de stuurpomp. Helaas heb ik het niet kunnen verhalen op de dealer.
345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96

denkweb

? Lelijke geluiden? Alleen uit mn uitlaat  ;D

Maarre, effe serieus... moet ik nu elke 10.000km mn waterpomp gaan vervangen?   ;D  (he, flauw daan!)

De stelregel die normaal gesproken word geadviseerd (ook door veel dealers) bij iedere tweede vervanging (dus bij de tweede riem, vierde riem etc) van de distributieriem ook de waterpomp en spanrol vervangen, juist om het probleem dat je bent tegengekomen uit te sluiten.

Dat lelijke geluid ontstaat door een koelvloeistofgebrek.  
Heb vorig jaar hetzelfde euvel gehad (zie elders op forum) maar mijn eveneens net nieuwe riem heeft het gelukkig uitgehouden tot op de stoep bij de dealer.

Ben123

volvo adviseerd nu bij elke riem vervanging van een TDI en bij een benzine RN motor om de 150000km gelijk met de riem.

ed

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

DEALERAUTO

RN motoren zijn de motoren va MY 2000  dus de 2.4 ipv de 2.5
Meen dat het renewed betekend ; minder inwendige wrijving;zuiniger en MINDER ROFFEL!!!

joep

volvo nederland adiviseerde mij om de riem om de 120.000km te vervangen en de waterpomp om de 240.000km te vervangen.

denkweb

Sluit me bij dat advies volledig bij aan.

BobaFett

Heeeeelp....

Hoor net van de dealer waar ik Agnetha gekocht heb dat bij het vervangen van de distributieriem (+/- 238k km) de waterpomp niet vervangen is...

"Gezien de kilometersstand zou ik de pomp pas vervangen als deze gaat lekker of herrie gaat maken of bij de eerstvolgende riemvervanging", was het advies...  

Nou.... daar sta je dan met 260k op de teller.... :'(

850fan

Dat is inderdaad vervelend... Bij mijn wagen is de waterpomp ook met 240.000 km preventief vervangen.
Maar wat zijn eigenlijk de eerste verschijnselen van een slechte waterpomp? Kun je dat horen of merken aan de motorprestaties? Heb namelijk de laatste tijd een rare rammel/tik in de motor zitten als hij stationair draait  ???

TTT242

Dealer vervangt gewoon bij elke distriwissel de waterpomp
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

BobaFett

Citaat van: TTT242 op 18-10-2004 23:47:50
Dealer vervangt gewoon bij elke distriwissel de waterpomp

Blijkbaar niet allemaal......

thuur

Citaat van: 850fan op 18-10-2004 23:30:42
Dat is inderdaad vervelend... Bij mijn wagen is de waterpomp ook met 240.000 km preventief vervangen.
Maar wat zijn eigenlijk de eerste verschijnselen van een slechte waterpomp? Kun je dat horen of merken aan de motorprestaties? Heb namelijk de laatste tijd een rare rammel/tik in de motor zitten als hij stationair draait  ???

Motorprestaties lijkt me niet. Wel: Waterlekkage rond de pomp, temperathuur niet stabiel (b.v. naar stilstand als je net een kwartier aan een stuk 150 km/u hebt gereden, of juist bij flinke belasting),  en inderdaad piepjes of kraakjes.

Ben er wel zeker van dat het geluid in ieder geval ergens in de buurt van de waterpomp vandaan komt. Geluiden zijn vaak moeilijk te lokaliseren. Met een schroevedraaier op het blok en je oor aan het handvat kun je vaak horen waar de geluiden zich harder manifesteren. Een soort stethoscoopfunctie creeer je zo.

En ga alle omstandigheden na: koude motor/warme motor/koppeling in/uit/versnelling inschakelen/buitentemperathuur/etc etc

Gr 8)

ed

Riem demonteren en de waterpomp ronddraaien. Trek er stevig aan, en probeer te ontdekken of er speling op zit. Zo niet, lekker laten zitten tot de volgende riemwissel.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

volvomen

Ja, BEN123 heeft wel gelijk, iedere distr. wissel, ook de H2O pomp.

jetse

het rammelen of tikken zoals jij dit noemt zal de vacuumpomp zijn (remservo). Luister maar eens of het verdwijnt als je de rem intrapt (wel stilstaan natuurlijk, dan kun je het beter horen).
Als je de distributieriemkap (linker kant) verwijdert moet je kijken of de distributieriem nog mooi in het midden van het riemwiel loopt. Als deze meer aan de buitenkant loopt zal dit een indicatie kunnen zijn van een verslijtende waterpomp (uitlijning!)
groeten jetse