lekkende servopomp ??

Gestart door breakman, 13-02-2010 14:38:54

Vorige topic - Volgende topic

breakman

Hey iedereen

2 weken geleden vond ik dat men auto zwaarder begon te sturen, en ik hoorde de pomp ook wat zoemen.
Ik heb dan even het peil nageken en een beetje bijgevuld want dat was nodig.
De pomp zelf was ook redelijk vettig. Even alles schoon gespoten en een ritje gemaakt.
Nog eens gekeken en alles bleef droog.
Na een op en af naar skibestemming te zijn gereden is de pomp toch terug erg vettig.
Vooral het reservoir langs de bovenkant.
Kan het zijn dat er een rubber ringetje rond het deksel moet vervangen worden en de olie er daarlangs wordt uitgegooid ?? of is de pomp aant het sterven na 170.000 km ???

breakman

niemand eerder ervaring met dit probleem ?? ???

-D©©©L-

Tot hoe hoog heb je bijgevuld, en met welke olie ?

breakman

Citaat van: -D©©©L- op 14-02-2010 11:52:53

Tot aan max streepje op het peilstokje aan de dop. Heb er servo-olie ingedaan origineel volvo bij de dealer gekocht.

blauweroffel

Ik heb het ook gehad. (mijn auto heeft net 2 ton op de teller)
Vloeistof bij laten vullen en monteur heeft slangklemmen nagekeken: bij de aansluiting van de pomp zat deze los. (Pomp zat ook onder de vetigheid)
kwam meer voor met dit weer, zei de monteur.

groet

BR

-D©©©L-

Citaat van: breakman op 14-02-2010 15:12:15
Citaat van: -D©©©L- op 14-02-2010 11:52:53

Tot aan max streepje op het peilstokje aan de dop. Heb er servo-olie ingedaan origineel volvo bij de dealer gekocht.

Was dat met koude of warme olie ?  Wat zat erin ATF of CHF ? (de dealer levert beide, wel andere nummers).

kvcuijck

Ook ik moest iedere 10.000km ongeveer een half kopje stuurbekrachtigingsolie bijvullen. Toen ik afgelopen week de motor beschermkap gedemonteerd had (ivm vervangen dynamo) zag ik dat de hele toevoerleiding retourleiding van de stuurbekrachtiging nogal nat/vochtig leek. Nader onderzoek wees uit dat de slangklem niet echt strak vast zat. Weet niet hoe groot de druk in die leiding is, maar in ieder geval hoger lager dan in de retourleiding toevoerleiding.... (Die niet vochtig lijkt.)

Vooralsnog lijkt het nu opgelost met het aandraaien van de slangklem.

-D©©©L-

De toevoer draait op maximaal 120 bar. Niet echt slangklemmen werk dus. De slang die aan het tankje zit is de retour.

breakman

Citaat van: -D©©©L- op 14-02-2010 17:07:36
De toevoer draait op maximaal 120 bar. Niet echt slangklemmen werk dus. De slang die aan het tankje zit is de retour.

wat bedoel je met niet echt slangklemmen werk ??

ik zal het leidingkje even nakijken. Vermits de vloeistof niet rood is vermoed ik geen ATF. Heb het busje nu niet bij de hand.
Bijvullen gebeurde bij warme motor.

Alvast bedankt voor de antwoorden dan weet ik al waar te beginnen.

Misha

Citaat van: breakman op 14-02-2010 18:31:33
wat bedoel je met niet echt slangklemmen werk ??

Hij heeft het over 120 bar...
Dat is wat veel voor een slangenklem.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

kvcuijck

Oeps, heb in mijn vorige post wat omgedraaid.... Om het goed te maken hier een foto-tje:

Die dikke leiding onder de poelie is dus de toevoerleiding. Dat zwartje pijpje welke uitkomt in het "Pizza Quick" potje is de aansluitnippel van de retourleiding. Bij mij zat de slangklem op de retourleiding dus te los waardoor ik heel langzaam wat vloeistof verloor.

Trouwens hoge druk 120bar toevoer! 't Is bijna van een oude dieselverstuiver.... Weer wat geleerd!

P.s. Weet meteen iedereen wat ik afgelopen week onder andere heb gegeten ;)

thuur

Rubbertje is niet los te krijgen, je zult een nieuw dopje moeten bestellen. Rond de 10 euro heb ik laatst betaald.

Gr ;)