WEL OF GEEN RELAIS

Gestart door wepster, 14-02-2010 13:55:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wepster

beste mede forumers
zoals jullie weten ben ik niet bekend met elektro in auto's  :(
nu is er een volgend probleem ,ik heb bij een kennis van mij 2 volvo stoelen in zijn auto gebouwd echter hij wil de stoel verwarming werkend hebben en nu is mijn vraag kan ik die gewoon met een juiste kabel(kwa dikte dan) en een schakelaar direkt op de accu aan sluiten of zou er een relais tussen moeten en zo ja op welke manier moet het dan aangesloten worden en wat voor onderdelen heb ik dan nog nodig buiten een schakelaar en wat bekabeling ???

ik hoor het graag hoe jullie er over denken of wat jullie kennis is van zaken .
je bent tenslotte nooit te oud om te leren toch ;D


Turbo-Geek

Altijd een relais gebruiken !
Een relais is niks anders dan een schakelaar die je met een lage aansturingsspanning kan schakelen.
Als je dat niet zou doen dan gaat alle spanning door de schakelaar heen en heb je een zware schakelaar nodig want anders verpiept die !
Kortom een mooie aan/uit schakelaar met een leuk lampje gaat direct naar de klote omdat als je het direct aansluit het hele amperage er doorgeen en dat trekt hij niet.

Het beste is om ff de werking van een relais op te zoeken (wikipedia) en dan zie je al snel hoe dat werkt en hoe je het aansluit maar waar het op neer komt is dat je bijvoorbeeld de massa van de stoel direct aan massa aansluit en de plus wordt onderbroken door het relais.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

#2
Citaat van: Turbo-Geek op 14-02-2010 14:21:04
Altijd een relais gebruiken !
Een relais is niks anders dan een schakelaar die je met een lage aansturingsspanning kan schakelen.
Als je dat niet zou doen dan gaat alle spanning door de schakelaar heen en heb je een zware schakelaar nodig want anders verpiept die !
Kortom een mooie aan/uit schakelaar met een leuk lampje gaat direct naar de klote omdat als je het direct aansluit het hele amperage er doorgeen en dat trekt hij niet.

Het beste is om ff de werking van een relais op te zoeken (wikipedia) en dan zie je al snel hoe dat werkt en hoe je het aansluit maar waar het op neer komt is dat je bijvoorbeeld de massa van de stoel direct aan massa aansluit en de plus wordt onderbroken door het relais.


Och, standaard is in een 850 de stoelverwarming ook direkt geschakeld (zonder relais).
Met een beetje geluk ligt de blauw/gele draad al in de middenconsole. Dan wel zekering 26 even plaatsen.


Ow, bijna vergeten. Wat betekend "amperage" ? Is dat belgisch ofzo, ken wel stroom en spanning.

rogerV701998

In mijn V70 heb ik het stoffen interieur zonder stoelverwarming vervangen door een lederen interieur met stoelverwarming. Bij de sloop had ik ook het "muntenbakje" met de stoelverwarmingschakelaars meegenomen. Het was plug & play. De bekabeling lag al in mijn V70.

Blijkbaar is dit dus niet standaard?

gr. roger

Ronald21



stroom is de grootheid en amperage is de eenheid

lengte is de grootheid en meter is de eenheid

mvg

Thys

Citaat van: Ronald21 op 14-02-2010 14:41:48


stroom is de grootheid en amperage Ampère is de eenheid

lengte is de grootheid en meter is de eenheid

mvg

Ampèrage is niks, bestaat niet.

thuur

Citaat van: thyzerrr op 14-02-2010 14:44:14
Citaat van: Ronald21 op 14-02-2010 14:41:48


stroom is de grootheid en amperage Ampère is de eenheid

lengte is de grootheid en meter is de eenheid

mvg

Ampèrage is niks, bestaat niet.

En voltage dan?


Gr :eusa_think:

Thys

#7
Dat is een in volts uitgedrukte elektrische spanning :eusa_dance:

Snapt u het nog? ??? ;D

Als je een woord maar lang genoeg verkeerd gebruikt wordt het vanzelf opgenomen in de Dikke van Dale. Zijn we goed in, 'als we het niet kunnen veranderen, keuren we het maar gewoon goed'

V70 classic

Citaat van: thuur op 15-02-2010 13:08:58
Citaat van: thyzerrr op 14-02-2010 14:44:14
Citaat van: Ronald21 op 14-02-2010 14:41:48


stroom is de grootheid en amperage Ampère is de eenheid

lengte is de grootheid en meter is de eenheid

mvg
Da ken je in de US testen.
Die hebben daar een stoel voor  :evil:

Ampèrage is niks, bestaat niet.

En voltage dan?


Gr :eusa_think:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

-D©©©L-

Citaat van: thuur op 15-02-2010 13:08:58
Citaat van: thyzerrr op 14-02-2010 14:44:14
Citaat van: Ronald21 op 14-02-2010 14:41:48


stroom is de grootheid en amperage Ampère is de eenheid

lengte is de grootheid en meter is de eenheid

mvg

Ampèrage is niks, bestaat niet.

En voltage dan?


Gr :eusa_think:

Idem. dat is een verbastering van de eenheid (-age) op de plek waar je de grootheid zou moeten gebruiken. ("spanning" dus).

Nog even en we spreken over een Ohmage, Fahradage, Henryage, Teslaage, Newtonage...  ;D

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 15-02-2010 13:25:58
Citaat van: thuur op 15-02-2010 13:08:58
Citaat van: thyzerrr op 14-02-2010 14:44:14
Citaat van: Ronald21 op 14-02-2010 14:41:48


stroom is de grootheid en amperage Ampère is de eenheid

lengte is de grootheid en meter is de eenheid

mvg

Ampèrage is niks, bestaat niet.

En voltage dan?


Gr :eusa_think:

Idem. dat is een verbastering van de eenheid (-age) op de plek waar je de grootheid zou moeten gebruiken. ("spanning" dus).

Nog even en we spreken over een Ohmage, Fahradage, Henryage, Teslaage, Newtonage...  ;D


Wattage en Voltage staan in de Van Dale volgens mij..

http://www.circuitsonline.net/forum/view/54308


Gr ;D

Ronald21